2013-08-13, 08:53
Medlem
spectres avatar
Tja!

Skaffade nyligen Philips HD3620 Perfect Draft. Denna maskin ska inte misstas för floppen Draughtmaster (Carlsberg/OBH Nordica).

Här är min recension på Prisjakt:

---------------------------------

Köpte min via nätet från Tyskland för 1400 spänn inkl frakt. Hade köpt några fat med mig hem från Tyskland i tron om att det var samma system som jag testat i Belgien och Frankrike (Heinikens) som man inte behövde en maskin till. Dessa fat går ganska bra att få ut ca 5 av 6 liter utan maskin men det går inte att jämföra resultatet med om du har denna maskin, då blir varje glas helt perfekt till sista droppen.
BRA:
+ iskall öl (3ºC)
+ perfekt skum från första till sista ölen
+ indikator så man vet hur mycket som finns kvar
+ snygg
+ tyst
+ strömsnål (0.052 kWh)

DÅLIGT:
- finns för få ölsorter (ca 10st, mestadels ljus lager)

Alla andra minus beror enbart på monopolet:
- går inte att köpa fat i Sverige
- ingen panthantering i Sverige

Jag har precis beställt tre fat från Rum Store via Amazon.de för sammanlagt 700 kr. Literpriset blir ungefär samma som på bolaget för de fat jag beställt (40 kr/l) och då inkluderar det frakt och 130.89 kr (); i pant som jag inte kan få tillbaks såvida jag inte tar med mig faten till Tyskland nästa gång jag åker dit.

-------------------------------

Så det jag vill diskutera är: Hur får vi detta att komma till Sverige? Jag vill såklart kunna köpa faten på bolaget (om vi nu måste ha bolaget, men det är en annan diskussion), jag vill kunna panta faten i någonstans, gärna i livsmedelsbutiker. Andra saker som jag vill är ju förstås att det finns ett större sortiment men det tror jag inte vi svenskar kan påverka, produkten måste slå i USA om det ska kunna ske.

AbInBev som har tagit fram konceptet tillsammans med Philips är världens största bryggerikoncern och står för 13% av världens ölkonsumtion med hundratals ölmärken i sitt sortiment. Jag vet dock inte om det ens är möjligt för ett litet bryggeri utanför koncernen att göra öl för Perfect Draft.

Den enda existerande konkurrenten till Perfect Draft är BeerTender (Heiniken/Krups) men den verkar inte riktigt lika välgjord. Carlsbergs flopp Draughtmaster är helt nedlagd verkar det som, även om det verkar gå att beställa just Carlsbergsfat till den på bolaget i Sverige, men i övriga Europa är nedlagt.

Jag är väldigt nöjd med produkten och om man kunde köpa faten i butik i Sverige och det fanns något annat än tyska och belgiska ölsorter så vore den fulländad.

Är det någon annan som har en Perfect Draft? Har ni samma positiva upplevelse som jag?
Citera
2013-08-16, 11:27
Medlem
spectres avatar
Kan meddela att beställningen av 3st fat från Amazon.de i Tyskland tog 4 dagar och fraktkostnaden blev försumbar, 5 kronor per liter. Beställer man fler fat blir den ännu lägre. Posten hempaket levererade till dörren kvällstid. Dom hade ingen aning om vad paketet innehöll så någon ålderskontroll var det inte frågan om heller.
Citera
2013-08-16, 13:02
Medlem
JoeDevolas avatar
Några frågor:

Jag antar att man placerar fatet i "kroppen" på den här manicken och kyler hela fatet på det viset, stämmer det?

Hur stor är maskinen?

Vilka är de 10 ölsorterna?

Edit: Hur stora är faten?

Jag har för mig att jag har sett ölfat på ca 5 l på bolaget, men du har antagligen undersökt det redan. Tycker att man borde kunna få beställa hem några ölfat, när de kan ta hem nästan vilken spritflaska som helst utanför det ordinarie sortimentet.
Senast redigerad av JoeDevola 2013-08-16 kl. 13:15.
Citera
2013-08-16, 13:42
Medlem
spectres avatar
Ja det är bara de speciella Perfect Draft faten som passar. Dom är på 6L och du öppnar maskinen genom att svänga upp båda sidorna som två dörrar som omfamnar fatet. Maskinen kyler ner ett rumstempererat fat till 3 grader på ca 10 timmar, men du förkyler ju givetvis nästa fat i kylskåpet när det börjar ta slut i maskinen. Displayen visar hur mycket du har kvar hela tiden. Maskinen är typ 35cm hög, 30cm djup och 25cm bred.

De sorter som jag hittat är:

Hasseröder
Franziskaner
Becks
Becks Gold
Diebels
Löwenbrau
Diekirch Premium
Diekirch Grand Cru
Leffe Blonde
Leffe Royale
Stella Artois
Hoegaarden
Hoegaarden pink
Jupiler

Man kan säkert privatimportera via systembolaget men det är extremt krångligt, lättare att bara beställa direkt från nätbutiker och chansa på att dom kommer fram. Från Amazon verkade det ju inte vara några som helst problem.
Citera
2013-08-16, 14:27
Medlem
Maledictuss avatar
Funkar det att ansluta 5L partyfat som man fyller själv med hembryggd öl?
Citera
2013-08-16, 15:12
Medlem
spectres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spectre
...det är bara de speciella Perfect Draft faten som passar.

se ovan
Citera
2013-08-16, 15:46
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Tja!

Skaffade nyligen Philips HD3620 Perfect Draft. Denna maskin ska inte misstas för floppen Draughtmaster (Carlsberg/OBH Nordica).

Här är min recension på Prisjakt:

---------------------------------

Köpte min via nätet från Tyskland för 1400 spänn inkl frakt. Hade köpt några fat med mig hem från Tyskland i tron om att det var samma system som jag testat i Belgien och Frankrike (Heinikens) som man inte behövde en maskin till. Dessa fat går ganska bra att få ut ca 5 av 6 liter utan maskin men det går inte att jämföra resultatet med om du har denna maskin, då blir varje glas helt perfekt till sista droppen.
BRA:
+ iskall öl (3ºC)
+ perfekt skum från första till sista ölen
+ indikator så man vet hur mycket som finns kvar
+ snygg
+ tyst
+ strömsnål (0.052 kWh)

DÅLIGT:
- finns för få ölsorter (ca 10st, mestadels ljus lager)

Alla andra minus beror enbart på monopolet:
- går inte att köpa fat i Sverige
- ingen panthantering i Sverige

Jag har precis beställt tre fat från Rum Store via Amazon.de för sammanlagt 700 kr. Literpriset blir ungefär samma som på bolaget för de fat jag beställt (40 kr/l) och då inkluderar det frakt och 130.89 kr (); i pant som jag inte kan få tillbaks såvida jag inte tar med mig faten till Tyskland nästa gång jag åker dit.

-------------------------------

Så det jag vill diskutera är: Hur får vi detta att komma till Sverige? Jag vill såklart kunna köpa faten på bolaget (om vi nu måste ha bolaget, men det är en annan diskussion), jag vill kunna panta faten i någonstans, gärna i livsmedelsbutiker. Andra saker som jag vill är ju förstås att det finns ett större sortiment men det tror jag inte vi svenskar kan påverka, produkten måste slå i USA om det ska kunna ske.

AbInBev som har tagit fram konceptet tillsammans med Philips är världens största bryggerikoncern och står för 13% av världens ölkonsumtion med hundratals ölmärken i sitt sortiment. Jag vet dock inte om det ens är möjligt för ett litet bryggeri utanför koncernen att göra öl för Perfect Draft.

Den enda existerande konkurrenten till Perfect Draft är BeerTender (Heiniken/Krups) men den verkar inte riktigt lika välgjord. Carlsbergs flopp Draughtmaster är helt nedlagd verkar det som, även om det verkar gå att beställa just Carlsbergsfat till den på bolaget i Sverige, men i övriga Europa är nedlagt.

Jag är väldigt nöjd med produkten och om man kunde köpa faten i butik i Sverige och det fanns något annat än tyska och belgiska ölsorter så vore den fulländad.

Är det någon annan som har en Perfect Draft? Har ni samma positiva upplevelse som jag?
Det där ska du inte skylla monopolet för, det är inte de som importerar. Finns det underlag för försäljning så tar en importör in och säljer via bolagets beställnings eller ordinariesortiment. Ordinariesortimentet är väl lite svårare att komma intill på då det kräver att ölet hamnar i en typ som skall införas och att det väljs som nyhet eller att det säljer bra från beställningssortimentet.

Panthantering är heller inte något som Systembolaget håller på med ens i dag, så det ska de inte heller ha skit för.

Personligen ser jag liknande apparater som rent prylbögeri. Jag tror inte att mer än några få kommer att ha ett fat laddat mer än vid speciella tillfällen för att imponera vid fester.
Hur smakar öl som stått i ett öppnat fat 1-2 veckor? Går det inte åt direkt så vill man väl knappast ha ett halvt fat stående till nästa helg.
Citera
2013-08-16, 15:54
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
se ovan

Ah, sorry. Missade det.
Citera
2013-08-16, 16:35
Medlem
JoeDevolas avatar
Tackar för svaren spectre. Jag skulle kunna tänka mig att köpa en sådan maskin, men inte i dagsläget. Känns lite för bökigt när man bor i Sverige och ölutbudet var inget vidare.
Citera
2013-08-16, 17:17
Medlem
spectres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det där ska du inte skylla monopolet för, det är inte de som importerar. Finns det underlag för försäljning så tar en importör in och säljer via bolagets beställnings eller ordinariesortiment. Ordinariesortimentet är väl lite svårare att komma intill på då det kräver att ölet hamnar i en typ som skall införas och att det väljs som nyhet eller att det säljer bra från beställningssortimentet.

Panthantering är heller inte något som Systembolaget håller på med ens i dag, så det ska de inte heller ha skit för.

Personligen ser jag liknande apparater som rent prylbögeri. Jag tror inte att mer än några få kommer att ha ett fat laddat mer än vid speciella tillfällen för att imponera vid fester.
Hur smakar öl som stått i ett öppnat fat 1-2 veckor? Går det inte åt direkt så vill man väl knappast ha ett halvt fat stående till nästa helg.

Hade vi inte haft ett monopol så hade såklart vissa specialbutiker gråimporterat dessa fat, jag hade gjort det om inte annat.

Panthanteringen kommer ju per automatik så fort volymerna ökar, jag beskyller inte systembolaget utan själva alkohollagstiftningen som hindrar entreprenörsskap inom detta område.

Prylbögeri kan jag hålla med om, själv är jag prylbög av rang. Alla som har lagt några lax på att bygga en snygg hemmabar kommer ju självklart ha en ölkran av något slag, och denna är lika bra som professionella och kostar inte ett skit. 30 dagar påstås det att ölen ska hålla utan att tappa i smak eller kvalitet. Detta är möjligt eftersom fatet är hermetiskt förslutet och maskinen fyller tomrummet med filtrerad luft och håller allting vid 3 grader konstant. Själv har jag inte haft ett fat öppnat längre än en vecka förstås.
Citera
2013-08-16, 19:04
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Hade vi inte haft ett monopol så hade såklart vissa specialbutiker gråimporterat dessa fat, jag hade gjort det om inte annat.

Panthanteringen kommer ju per automatik så fort volymerna ökar, jag beskyller inte systembolaget utan själva alkohollagstiftningen som hindrar entreprenörsskap inom detta område.

Prylbögeri kan jag hålla med om, själv är jag prylbög av rang. Alla som har lagt några lax på att bygga en snygg hemmabar kommer ju självklart ha en ölkran av något slag, och denna är lika bra som professionella och kostar inte ett skit. 30 dagar påstås det att ölen ska hålla utan att tappa i smak eller kvalitet. Detta är möjligt eftersom fatet är hermetiskt förslutet och maskinen fyller tomrummet med filtrerad luft och håller allting vid 3 grader konstant. Själv har jag inte haft ett fat öppnat längre än en vecka förstås.
Nu är ju det här en helt annan fråga, men om "specialaffären" ligger i en storstad trettio mil bort så kan den väl lika gärna ligga i Tyskland eller England? Kostnaden för inrikesfrakt är fan inte att leka med!

Att panthanteringen kommer per automatik med volymen kanske är sant, men hur tror du "specialaffären" som säljer 20 fat i månaden gör? Kommer de att lägga pengar på att frakta faten till exempelvis Tyskland för att få några tior tillbaka? Kommer du själv att åka 30 mil eller skicka tillbaka faten till "specialaffären" om du inte ens får en femma för det?

Vidare säger du att "alkohollagstiftningen hindrar entreprenörskap inom detta område". Det är väl inget som hindrar någon "entreprenör" att hantera panten? Det har inte det minsta med alkohollagstiftningen att göra.

Att det skulle bli samma volym på utbyte av ölfat som på kolsyretuber kommer aldrig att hända, du sa ju själv att Draftmastern var en stor flopp och jag tror inte att den här prylen är så förbannat mycket bättre. Det är som sagt en "pryl" för ett fåtal nördar och kommer aldrig att ta sig in i var mans hem, oavsett om bolaget har monopol eller inte!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in