2013-08-16, 11:43
Medlem
Quarrels avatar
Efter ännu en väsentlig händelse uppdateras sammanfattningen.

Sammanfattning 16 augusti

Inblandade personer
  • IF: I*a F*ssberg (dä), 23, avliden. Tvåbarnsmor och blödarsjuk.
  • AJ: André*s Joh*nsson (aa), 36. Skriven i Trollhättan, men bosatt i Jönköping, Idrottsvägen 1 enligt uppgift. Nynazist och tidigare dömd för våldsbrott. Innehar en motorcykel och ett polskt MC-körkort, ej giltigt i Sverige.
  • DB: D*nnis B*rndtsson (ee), 35, vän till AJ. Nynazist och tidigare dömd för våldsbrott.
  • FH: Fr*drik H*rmansson (ee), 31, vän till DB
  • PT: P*r Torst*nsson (ee), 22, far till IF:s yngsta barn. IF har sökt kontaktförbud, men fått avslag.
  • TB: T*rez B*rthage (ee), 31, påstås kär i AJ, bloggat (miggafrii) positivt om honom. Nu är bloggen nedstängd.
  • SB, 18, tidigare pojkvän till IF. Påstås vara vittne och flytt från IF:s bostad, men har alibi och har avförts från utredningen. Påstås ha blivit misshandlad 10 och 13 juli.

Händelseförlopp

AJ uppger att han var hemma hos IF på lördagkvällen 29 juni och åt middag. IF:s pappa pratade med dem 23:30, allt var lugnt, uppger han. PT uppger att han hade ett bråk i telefonen med AJ efter midnatt, då AJ var hos IF. När AJ lämnade lägenheten verkade IF orolig och bekymrad, uppger han. DB gör en statusuppdatering på Facebook som om att han är på väg till sängs kl 02:12. AJ sågs utanför bostaden pratande i telefon kl 02:30.

Enligt trovärdig uppgift befann sig ett tidningsbud i trappuppgången vid 6-tiden på morgonen 30 juni utan att rapportera blod. Kl 07:30 observerades blod i trappuppgången. Vid 12-tiden, larmades polisen om blodet i trappuppgången och kom vid 15-tiden. Inne i lägenheten, som var ”full med blod” påträffades hennes yngsta barn, 1,5 år gammalt, ensamt men vid liv. Äldsta barnet var hos släkting. Blodet är fastställt kommer från IF. Polisen inledde en förundersökning om människorov.

Den 30 juni anmäldes DB:s Volvo S40 stulen. Den brändes upp samma dag på Hunneberg, inte långt från DB:s bostad.

Sedan försvinnandet har polis, hemvärn och Missing People Sweden tillsammans med dykare sökt, framförallt på och omkring Hunneberg, men inga avgörande fynd har rapporterats. Polisen räknade inte längre med att IF är vid liv, och huvudsakliga brottsmisstanken är numera mord.

AJ anhölls i sin frånvaro 2 juli och anmälde sig själv hos polisen dagen därpå. Han begärdes häktad misstänkt för människorov 5 juli och frisläpptes av tingsrätten samma dag. Han är fortsatt misstänkt.

Direkt efter frisläppandet anhölls DB och FH. FH greps samma dag, DB dagen efter. De är häktade på sannolika skäl misstänkta för skyddande av brottsling, grovt brott. Åtal ska väckas senast 20 augusti.

AJ häktades i sin frånvaro 24 juli och 29 juli gick han in på svenska ambassaden i Warszawa. Han greps samma dag av polsk polis och utlämnades till Sverige 14 augusti, där han häktades på sannolika skäl misstänkt för mord. Åtal ska väckas senast 30 augusti.

8 augusti påträffades IF:s kvarlevor i ett skogsparti 4 km öster om DB:s bostad. Obduktionsresultat finns ännu inte.

Fynd och observationer
  • Ett armband påstås ha hittats vid den utbrända bilen. Uppgiften har inte bekräftats.
  • Motorcykel, blodiga kläder, gummihandskar, obekräftat.
  • Flashbackdetektiven ReimerDenYngre har hittat en brandplats i en skog strax söder om DB:s bostad. Det förefaller som om GM har bränt kläder, skor och annat från brottet. Ca 100 meter från brandplatsen hittades ett örngott. Närmare beskrivning av fyndet: https://www.flashback.org/sp44566735. Polisen har visat intresse för brandplatsen.
  • En oljefläck i änden av vägen som går förbi nämnda brandplats.
Karta: http://goo.gl/maps/FZfij
Bildgalleri: https://www.flashback.org/sp44501328
Skiss över trapphuset: https://www.flashback.org/sp44360104
Citera
2013-08-16, 11:44
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honkies
Menade rent generellt.. Om någon annan av oss hade hamnat i TR för någonting hade du känt förtroende eller velat få henne utbytt? Tänkte då på de fallet som hon är inplanerad på.

Hade de vart jag efter en sådan här grej hade de känts mycket märkligt och inte förtroende ingivande sitta där med en sådan person som skall bedöma ens handling.
"Sådan person"? En som är på samma bild som en farbror med jaktvapen?
Jag förstår hur du tänker, men hon har ju ändå fått posten som resultat av demokratiskt val.
Citera
2013-08-16, 11:44
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FTXn666
http://www.gp.se/nyheter/vastergotland/1.1917744-36-aringen-haktas-igen

"– Om man hade gått till åtal och lagt fram den här bevisningen vid en huvudförhandling hade min klient varit fri vid det här laget.

Vice chefsåklagare Per-Erik Rinsell håller delvis med.

– Men jag har medvetet utelämnat bevisning som vi ska konfrontera den misstänkte med i kommande förhör. "

Onekligen intressant uttalande av Rinsell.

Ja och det är så en slipsten ska dras.
Citera
2013-08-16, 11:53
Medlem
Herrstorpotatiss avatar
Ja nu börjar det bli riktigt intressant. Om AJs historia inte stämmer redan vid ett inledande förhör, får han det fruktansvärt tufft en vecka framöver. En bra förhörsledare kommer att lura in honom i många svårförklarade utsagor, där man sedan kan bevisa att han ljuger.
Så länge trovärdigheten är demolerad blir det extremt svårt att klara sig ur detta för AJ, även om han inte erkänner.
Citera
2013-08-16, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herrstorpotatis
Ja nu börjar det bli riktigt intressant. Om AJs historia inte stämmer redan vid ett inledande förhör, får han det fruktansvärt tufft en vecka framöver. En bra förhörsledare kommer att lura in honom i många svårförklarade utsagor, där man sedan kan bevisa att han ljuger.
Så länge trovärdigheten är demolerad blir det extremt svårt att klara sig ur detta för AJ, även om han inte erkänner.

Precis. Småsmå-Tommy visste detta igår också, men spelar ut i media då han har fel på snickesnackarmekanismen, tydligen ligger problemet strax bakom och uppåt rent anatomiskt:
Citat:
- Från polisens sida har det hela tiden framskymtat att det har gjorts nya fynd och kommit fram ny bevisning. Men det finns ingenting. Vi har inte delgivits någonting nytt. Och nu är han ju på plats, så nu förändras ju rollspelet.
Det enda rollspelet som kommer förändras är hur mycket AJ kommer skylla på Pajjsaren & FH, beroende på tyngden i bevisen.
Citera
2013-08-16, 12:03
Medlem
silbersky007s avatar
så här är det :

polisen har lagt fram en del bevis att få AJ häktad , mer bevis kommer en andra gång eller så finns det inte mer . AJ försöker svara på frågor som polisen vill ha svar på. Nu analyserar polisen hans svar.

Jag börjar tro att mordet kan vara beställt det kan finnas en annan GM ....eller så har MGM och company användt handskar i väntan på SKL analyser så är det bara spekulationer från min sida .
Citera
2013-08-16, 12:14
Medlem
silbersky007s avatar
36-åringen anhölls tidigare i somras, hur står sig den historien han gav då med den som han ger idag?

- I vissa delar skiljer sig historien åt väsentligt, det sänker självklart trovärdigheten, sade Per-Erik Rinsell.

http://ttela.se/nyheter/1.2294489-haktades-pa-sannolika-skal-misstankt-for-mord
Citera
2013-08-16, 12:15
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FTXn666

"– Om man hade gått till åtal och lagt fram den här bevisningen vid en huvudförhandling hade min klient varit fri vid det här laget.

Vice chefsåklagare Per-Erik Rinsell håller delvis med.

– Men jag har medvetet utelämnat bevisning som vi ska konfrontera den misstänkte med i kommande förhör. "

Det börjar nästan bli löjligt.

Det här är ju självklarheter, det vet varje försvarare redan om, så varför gnälla om detta.
Citera
2013-08-16, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silbersky007
så här är det :

polisen har lagt fram en del bevis att få AJ häktad , mer bevis kommer en andra gång eller så finns det inte mer . AJ försöker svara på frågor som polisen vill ha svar på. Nu analyserar polisen hans svar.

Jag börjar tro att mordet kan vara beställt det kan finnas en annan GM ....eller så har MGM och company användt handskar i väntan på SKL analyser så är det bara spekulationer från min sida .

Beställt? Hur tänkte du nu? Då är nog "beställaren" rätt missnöjd med tjänsten. Det är väl ganska tydligt att detta är ett mord som begåtts i en situation som gått överstyr. Inte bara omständigheterna under kvällen, innan mordet begicks, utan framför allt hanterandet av konsekvenserna, alltså bortforsling av kropp och undanröjande av bevis.
Senast redigerad av FTXn666 2013-08-16 kl. 12:17.
Citera
2013-08-16, 12:20
Medlem
Cocinellas avatar
http://www.gp.se/nyheter/vastergotland/1.1917744-36-aringen-fortsatt-haktad

Citat:
Åklagare Per-Erik Rinsell inledde förhandlingarna med att säga att han yrkar på att personen ska häktas på sannolika skäl misstänkt för mord. 36-åringens advokat bestrider detta. Han bestrider även att häktningsförhandlingarna ska ske bakom stänga dörrar, med motiveringen att polis och åklagare redan yttrat sig öppet under sex veckors tid. Detta nekas dock, och förhandlingarna fortsätter bakom stängda dörrar.

Varför vill AJ:s advokat att häktesförhandlingen inte ska ske bakom stängda dörrar?

Kan någon förklara ingående för mig tack, jag förstår inte fördelen med det.
Citera
2013-08-16, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det börjar nästan bli löjligt.

Det här är ju självklarheter, det vet varje försvarare redan om, så varför gnälla om detta.

Småsmå-Tommy sind verrückt ?
https://www.flashback.org/p44804163#p44804163
Citera
2013-08-16, 12:21
Medlem
silbersky007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
http://www.gp.se/nyheter/vastergotland/1.1917744-36-aringen-fortsatt-haktad

Varför vill AJ:s advokat att häktesförhandlingen inte ska ske bakom stängda dörrar?

Kan någon förklara ingående för mig tack, jag förstår inte fördelen med det.

för att AJ har sagt att det skrivs så mycket skit i media om han , så han vill att det skall vara öppet vad han säger och tycker ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in