2013-08-16, 10:31
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Här är reportaget med bilder på brevet: http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6740630

Onekligen intressant med ordvalet - farbror blå borde kanske utreda om AN är författaren till brevet.

Ja, hur många använder ordet kackerlacka? Dessutom tycker jag att tonen i brevet påminner väldigt mycket om tonen där hon attackerade VB. Skrivspråket med.
Citera
2013-08-16, 10:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Ja, hur många använder ordet kackerlacka? Dessutom tycker jag att tonen i brevet påminner väldigt mycket om tonen där hon attackerade VB. Skrivspråket med.

När jag läste brevet nu för första gången i artikeln var det första jag reagerade på att HÄR är skrivet med versaler, tänkte direkt på kommentarerna som gjordes i AN namn på Facebook. Samma sätt att uttrycka sig.
Citera
2013-08-16, 10:41
Medlem
highfives avatar
Det är inte så länge sedan polisen började undersöka en "gammal" dator och nu kommer Expressen med att man försöker återskapa sms som skickades på mordnatten. Känns som det finns ett samband mellan dessa händelser.

Sen när det gäller händerna som inte återfunnits så kan det vara så illa att GM blev less på att hon skickade sms. Kanske kan det vara ett skäl till att han högg av henne händerna i affekt efter att ha stuckit ihjäl henne.

Kände VB sig hotad så skickade hon naturligtvis dessa sms till en man som var kapabel att "ta hand om" mtGM. Tror även att man söker motivet till mordet via dessa sms. Kanske kan även dessa sms ge en vägledning till var och när mordet skedde. Känns även som polis/åklagare försöker finna ledtrådar till motivet via dessa sms.
Citera
2013-08-16, 10:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Som sagt, Jävligt bra fråga. Jag har fått uppfattningen att SMS/teletrafik numera är en sån sak man plockar in rätt tidigt i en utredning och kollar på. Samma sak med den där "gamla" datorn som de rotar fram först i detta skedet.

Uppenbarligen har de en hel jävla massa lösa trådar som de inte lyckas virka ihop

Om man inte får ihop en helhet med befintliga trådar är det kanske ingen dum idé att nysta i andra trådar, vänd på alla stenar. Något fattas uppenbarligen för att få ihop pusslet.
Citera
2013-08-16, 10:48
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Det är inte så länge sedan polisen började undersöka en "gammal" dator och nu kommer Expressen med att man försöker återskapa sms som skickades på mordnatten. Känns som det finns ett samband mellan dessa händelser.

Sen när det gäller händerna som inte återfunnits så kan det vara så illa att GM blev less på att hon skickade sms. Kanske kan det vara ett skäl till att han högg av henne händerna i affekt efter att ha stuckit ihjäl henne.

Kände VB sig hotad så skickade hon naturligtvis dessa sms till en man som var kapabel att "ta hand om" mtGM. Tror även att man söker motivet till mordet via dessa sms. Kanske kan även dessa sms ge en vägledning till var och när mordet skedde. Känns även som polis/åklagare försöker finna ledtrådar till motivet via dessa sms.

Kan vara så att händerna/sms satte GM i den position att han kände sig tvingad att ta VB avdaga

@@ dannablyt

Hur går din efterforskning. Har du besökt platsen som du nämnde?
Låg föremålet kvar?
Citera
2013-08-16, 10:49
Medlem
MrFolds avatar
Fantasin är det som vanligt inget fel på hos vissa. Det är dock helt orimligt att av Expressenartikeln dra slutsatsen att fallet tagit en "tvärvändning" eller att det seglat upp ett nytt huvudspår. Som någon påpekar så kan de faktiskt ha hittat VB:s telefon och vill bara rekonstruera hennes trafik så långt det går. Det kan vara en tredje person som inte tidigare varit i kontakt med polisen och nu dragit sig till minnes SMS:en som dock hunnit bli autoraderade pga att personen hade en låg lagringsgräns i sin telefon (eller skickar väldigt mycket SMS). "Källan med insyn i utredningen" kan vara någon som hört saker i fikarummet på polisen och kanske övertolkat deras betydelse. Vi vet inte och allra minst vet vi naturligtvis att dessa SMS skulle ha någon som helst samband med "karatefamiljen".
Citera
2013-08-16, 10:53
Medlem
Popcorn76s avatar
Ang smsen tror jag inte att de letar efter annan GM, bara motiv. Kanske svartsjuka? Att VB skickade nåt kärleksfullt till någon annan som gjorde KJ tokig? Kanske till MB, som raderade smsen i rädsla för sina galna fru? Därför har han ev inte kommit fram till polisen med detta. Av rädsla att det till slut då skulle nå frugan.
Eller kanske det inte är SMS utan MMS de förstått att KJ skickat till den "gamla" datorn som beslagtogs. Det kanske inte var KJs utan någon annans där de hittade bilder och förstod att GM skickat dem.
Det enda huvudbry ang detta är varför de inte gått igenom KJs, och MBs mobiltrafik tidigare? MB har ju, vad jag förstår, också plockats in i tidigt skede. Kanske måste man veta vad man letar efter, sms eller mms?
Citera
2013-08-16, 10:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Fantasin är det som vanligt inget fel på hos vissa. Det är dock helt orimligt att av Expressenartikeln dra slutsatsen att fallet tagit en "tvärvändning" eller att det seglat upp ett nytt huvudspår. Som någon påpekar så kan de faktiskt ha hittat VB:s telefon och vill bara rekonstruera hennes trafik så långt det går. Det kan vara en tredje person som inte tidigare varit i kontakt med polisen och nu dragit sig till minnes SMS:en som dock hunnit bli autoraderade pga att personen hade en låg lagringsgräns i sin telefon (eller skickar väldigt mycket SMS). "Källan med insyn i utredningen" kan vara någon som hört saker i fikarummet på polisen och kanske övertolkat deras betydelse. Vi vet inte och allra minst vet vi naturligtvis att dessa SMS skulle ha någon som helst samband med "karatefamiljen".

Du har så rätt tycker jag, men det hindrar som sagt inte att vi återupptar gamla bekanta för diskussion. HÄR, i brevet, och kackerlacka, gör AN och i förlängningen MB och AB intressanta igen tycket jag. Så länge vi inte vet vem som fick sms av VB det dygnet är de intressanta, motiv handlar det i så fall om.
Citera
2013-08-16, 10:58
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Ang smsen tror jag inte att de letar efter annan GM, bara motiv. Kanske svartsjuka? Att VB skickade nåt kärleksfullt till någon annan som gjorde KJ tokig? Kanske till MB, som raderade smsen i rädsla för sina galna fru? Därför har han ev inte kommit fram till polisen med detta. Av rädsla att det till slut då skulle nå frugan.
Eller kanske det inte är SMS utan MMS de förstått att KJ skickat till den "gamla" datorn som beslagtogs. Det kanske inte var KJs utan någon annans där de hittade bilder och förstod att GM skickat dem.
Det enda huvudbry ang detta är varför de inte gått igenom KJs, och MBs mobiltrafik tidigare? MB har ju, vad jag förstår, också plockats in i tidigt skede. Kanske måste man veta vad man letar efter, sms eller mms?

Eller nej, jag tror mest på det första. De kanske inte fick gå igenom tex MBs telefon tidigare, men nu måste de ha fram ett motiv.
Citera
2013-08-16, 11:05
Moderator
OYs avatar
KJ har blod i sin bil och blod i sin bostad, men händerna måste bort för det kan finnas spår under naglarna? Jag finner ingen vettig förklaring till att ens bemöda sig att kapa av händerna.
Citera
2013-08-16, 11:15
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
KJ har blod i sin bil och blod i sin bostad, men händerna måste bort för det kan finnas spår under naglarna? Jag finner ingen vettig förklaring till att ens bemöda sig att kapa av händerna.

Antingen kan det vara så att tanken var att städa ur bilen ordentligt i sina föräldrars garage, men det gick inte. Besudlingarna i lägenheten kanske han inte ens var medveten om.
Eller kan det vara så att naglarna även kan visa spår av en annan person, också. Som kapade händerna. KJs dna under hennes naglar skulle han ju kunna förklara, om de var tillsammans den kvällen. Om det inte rör sig om stora köttbitar.
Citera
2013-08-16, 11:30
Medlem
highfives avatar
Finns en annan AB som är lika intressant, men som inte skrivits om mycket på tråden. Dessutom vän med MB´s son och känner både KJ och den där Pf*aff. Denna kis heter också Alex*nder och är airsoftare.

Bor i samma område som där polisen sökte spadar och rep på ett garagetak tidigare i somras. Troligtvis var det även han som Astrologen såg i militärkläder utanför polisstationen när Efterlyst var på plats där i maj.

Han och KJ var med en i en grupp på 28 pers på fejjan som heter "campa bortom alder". Läser man på fejjansidan så är det kvinna som undrar vad K*bba tänkt med detta. Sen är denna Alex*nder B*ström (a,o) även med i en Lajvgrupp i Boden.

Bra om någon som känner denna kille kan berätta lite om honom. Ex om han har bil, körkort, vad han gör på dagarna osv.

Det var någon som nämnde tidigare att någon Alex skulle försökt våldta VB. Om det bara är svammel vet jag ej, men man vet ju aldrig. Om man nu tänker sig att KJ fått hjälp vid städningen/omflyttningen av kroppsdelar och det inte är någon nära anhörig till KJ som hjälpt till så kan det vara någon som KJ "förde befäl över".
Senast redigerad av highfive 2013-08-16 kl. 11:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in