2013-08-16, 01:51
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, det finns två "Alex" och MBs son bör hållas helt utanför detta; han har bara råkat vara skolkamrat med ett par airsoftpolare till mt.

Ok, två stycken. Tack då vet jag. Det har skrivits om MBs son tidigare här, men jag minns inte vad det stod. Ska se om jag orkar leta fram det.
Citera
2013-08-16, 02:05
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Ok, två stycken. Tack då vet jag. Det har skrivits om MBs son tidigare här, men jag minns inte vad det stod. Ska se om jag orkar leta fram det.

Hittade massa inlägg om AB, tar bara ett, nr 25973;

"Så här minns jag (kan ju minnas fel):
KJ och VB var vänner på facebook. KJ tog bort henne ett tag efter han kommit på tapeten...
AB och RLÅ var vänner på facebook. Sedan några veckor (?) är de inte det längre... (Varför?)
KJ och AB var vänner på facebook.
Dessutom minns jag att när jag (i mitten av maj - slutet av maj) googlade runt både på facebook (inkl KJ´s) och andra sidor hittade massa kopplingar AB-KJ-RLÅ. Kopplingen RLÅ-KJ är ju som alla vet starkast."
Citera
2013-08-16, 02:15
Moderator
OYs avatar
Då fick vi som inte varit helt hundra på att KJ är ensam GM eller ens skyldig vatten på kvarnen, fallet har tagit en tvär vändning.

Finns några intressanta infallsvinklar apropå det vi nu har fått läsa.

Om det inte är KJ som är mördaren så tror jag att det är mannen som mottagit sms från VB och som sedan raderat dem. Den personen kan ha ett motiv vilket KJ till synes inte har haft.

Varför radera sms om man är oskyldig. De flesta brukar spara sina sms av ren lathet, eller snarare, kan vara bra att ha.

Varför är händerna borta? Kanske därför att om de hittades så skulle det inte stämma med att KJ är den skyldige, vilket GM försökt att fixa så att det ser ut som. Högst spekulativt och krockar med vissa kända omständigheter, bl a blodspår i KJ lägenhet.

Har GM en hållhake på KJ, blev KJ tvingad in i något mot sin vilja och hotad till livet?

Varför säger den okände sms mottagaren att VB var upprörd över någonting? Det stämmer iaf bra med att rikta misstankarna mot KJ. Den här personen visste troligen att VB var hos KJ den kvällen, VB messade vederbörande och berättade det. Och de andra sms:en handlade troligen om att VB var upprörd över den okände personen, de hade en kontrovers över sms.

Kanske var GM svartsjuk för att VB var med KJ den kvällen.

Skulle inte förvåna mig om GM kidnappade VB utanför KJ bostad och förde henne mot en plats som han känner till väl, t ex mot Åberget och Sävast för att nämna ett omdiskuterat område. De två skriken, är grannen säker på att de kom inifrån lägenheten? Kan lika gärna kommit utifrån, vem vet hur ljud uppfattas i just det huset. Mannen säger att han lagt sig, jag tror knappast att man yrvaket kan lokalisera ett ljud med hundra procent säkerhet nyvaken och med öronen på kudden.

Skulle inte förvåna mig om GM har hängt med i tråden här och snappat upp det vi har sagt om att söka på platser som KJ är bekant med, det blev den perfekta platsen för att rikta misstankarna mot KJ.

Gammelängsberget nämnde jag ganska tidigt, mindre byggnader likaså, när gjorde vittnen iakttagelser där? Varför var kroppen så illa gömd, det var kanske för att den skulle hittas. Kroppen var för otymplig för att baxa in i huset, men något behövde ligga där därför att det skulle hittas och kunna knytas till KJ, händerna avlägsnades därför att inte GM skulle avslöjas, KJ skulle få skulden.

En person med vana att hantera en kniv, som i rent raseri gick på VB och högg henne nio gånger, styckade henne lätt som en plätt.

Det här är ämnat som underlag för brainstorming, inget annat.

EDIT;Det har nämnts att KJ brukade låna ut sin bil, då är det inte långsökt att någon av hans vänner har lånat den, kanske AB, RÅL, det vet vi ingenting om. Har KJ bil setts vid det gula huset, har KJ setts där? Om bara bilen, hur vet vi vem som disponerade den?

Och vad polis och åklagare säger angånde antal GM osv, tar jag med en nypa salt, det kan vara taktik, precis som med KJ, de hade ingen misstänkt.
Senast redigerad av OY 2013-08-16 kl. 02:28.
Citera
2013-08-16, 02:34
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Då fick vi som inte varit helt hundra på att KJ är ensam GM eller ens skyldig vatten på kvarnen, fallet har tagit en tvär vändning.

Finns några intressanta infallsvinklar apropå det vi nu har fått läsa.

Om det inte är KJ som är mördaren så tror jag att det är mannen som mottagit sms från VB och som sedan raderat dem. Den personen kan ha ett motiv vilket KJ till synes inte har haft.

Varför radera sms om man är oskyldig. De flesta brukar spara sina sms av ren lathet, eller snarare, kan vara bra att ha.

Varför är händerna borta? Kanske därför att om de hittades så skulle det inte stämma med att KJ är den skyldige, vilket GM försökt att fixa så att det ser ut som. Högst spekulativt och krockar med vissa kända omständigheter, bl a blodspår i KJ lägenhet.

Har GM en hållhake på KJ, blev KJ tvingad in i något mot sin vilja och hotad till livet?

Varför säger den okände sms mottagaren att VB var upprörd över någonting? Det stämmer iaf bra med att rikta misstankarna mot KJ. Den här personen visste troligen att VB var hos KJ den kvällen, VB messade vederbörande och berättade det. Och de andra sms:en handlade troligen om att VB var upprörd över den okände personen, de hade en kontrovers över sms.

Kanske var GM svartsjuk för att VB var med KJ den kvällen.

Skulle inte förvåna mig om GM kidnappade VB utanför KJ bostad och förde henne mot en plats som han känner till väl, t ex mot Åberget och Sävast för att nämna ett omdiskuterat område. De två skriken, är grannen säker på att de kom inifrån lägenheten? Kan lika gärna kommit utifrån, vem vet hur ljud uppfattas i just det huset. Mannen säger att han lagt sig, jag tror knappast att man yrvaket kan lokalisera ett ljud med hundra procent säkerhet nyvaken och med öronen på kudden.

Skulle inte förvåna mig om GM har hängt med i tråden här och snappat upp det vi har sagt om att söka på platser som KJ är bekant med, det blev den perfekta platsen för att rikta misstankarna mot KJ.

Gammelängsberget nämnde jag ganska tidigt, mindre byggnader likaså, när gjorde vittnen iakttagelser där? Varför var kroppen så illa gömd, det var kanske för att den skulle hittas. Kroppen var för otymplig för att baxa in i huset, men något behövde ligga där därför att det skulle hittas och kunna knytas till KJ, händerna avlägsnades därför att inte GM skulle avslöjas, KJ skulle få skulden.

En person med vana att hantera en kniv, som i rent raseri gick på VB och högg henne nio gånger, styckade henne lätt som en plätt.

Det här är ämnat som underlag för brainstorming, inget annat.

Jätte intressant teori, men jag tror att man ska peta in KJ som mer eller mindre aktiv i detta. Blodet i bilen, besudlingar i hemmet, misstänkt beteende under söken etc.
Jag håller med dig också att radera sms från en nyligen försvunnen person är suspekt. OM det inte var sms till tex MB och han var rädd att frugan skulle se dem. Vi vet ju alla hur hon funkar..
Jag tror inte att lägenheten är BP, möjligtvis överfölls hon där varav skriken. Och jag tror att hon transporterats i KJs bil. Varpå den gömdes i hans föräldrars garage. De var ju bortresta så han/de tänkte väl att de kunde gömma den där och rengöra den i lugn och ro. Sedan förstod han att han hade loppa på sig och kunde inte gå ut i garaget. Undrar om någon sett honom köra bilen mellan hennes försvinnande och tills han greps?
Citera
2013-08-16, 02:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jätte intressant teori, men jag tror att man ska peta in KJ som mer eller mindre aktiv i detta. Blodet i bilen, besudlingar i hemmet, misstänkt beteende under söken etc.
Jag håller med dig också att radera sms från en nyligen försvunnen person är suspekt. OM det inte var sms till tex MB och han var rädd att frugan skulle se dem. Vi vet ju alla hur hon funkar..
Jag tror inte att lägenheten är BP, möjligtvis överfölls hon där varav skriken. Och jag tror att hon transporterats i KJs bil. Varpå den gömdes i hans föräldrars garage. De var ju bortresta så han/de tänkte väl att de kunde gömma den där och rengöra den i lugn och ro. Sedan förstod han att han hade loppa på sig och kunde inte gå ut i garaget. Undrar om någon sett honom köra bilen mellan hennes försvinnande och tills han greps?

Något i sms konversationerna har varit känsligt, kanske hade avslöjat att mottagaren troligen är inblandad på något vis. Personen i fråga har sagt att han läste inte sms:et förrän på kvällen, så när fick han just det omtalade meddelandet egentligen? Och vederbörande kunde säga precis vad som helst till polisen då meddelandet var raderat, passar då på att berätta att VB var irriterad på en person, det skulle rikta misstankarna mot den person hon var hemma hos, nämligen KJ. Känns intuitivt som genomskinligt, det är lögn tror jag.

Varför rikta misstankar mot någon om man är oskyldig, det osar om det där sms:et.
Citera
2013-08-16, 03:13
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Den där AN verkar ju heltokig, ingenting skulle chocka mig. För några inlägg sedan jämförde jag just ordet kackerlacka som hon använde med ett hatbrev som var skickad till en tjej som försökte få några asylsökanden att få träna på ett nekande gym. I det brevet, som både fotades och citerades i reportaget, användes just ordet kackerlackor igen. Det ordet tror jag inte är super vanligt att man använder, så det skulle inte förvåna mig om AN skrivit det. I så fall är hon inte bara galen utan super rasist med. Jag kan hitta länken till reportaget om ni inte kommer ihåg det.

KJ kan kanske vara väldigt lätt manipulerad? Betalning? Hjärntvätt? Hot? Andra tjänster? KJ är väl vän med MBs son AB?

Här är reportaget med bilder på brevet: http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6740630

Onekligen intressant med ordvalet - farbror blå borde kanske utreda om AN är författaren till brevet.
Citera
2013-08-16, 03:16
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför radera sms om man är oskyldig.

Otrogna brukar radera sms, särskilt om de har en svartsjuk partner.
Citera
2013-08-16, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Här är reportaget med bilder på brevet: http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6740630

Onekligen intressant med ordvalet - farbror blå borde kanske utreda om AN är författaren till brevet.

Inte bara ordvalet, utan även alla utropstecken är intressanta...
Jag hoppas det finns ngn vettig polis som tar tag i detta och kollar upp det spåret.
Är det någon som vet om AN eller MB har polisbekanta. Det är ju en liten stad, och alla känner någon som känner en polis.
Det verkar som om man inte vill störa paret i onödan...
Citera
2013-08-16, 06:00
Medlem
Angående knivhuggen tror jag att de två första är utdelade av EN person. Och de övriga av en ANNAN i hat och vredesmod.
De har varit två om detta. Ett par.
Citera
2013-08-16, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Senaste nytt i fallet.
Men på senare tid har man också beslutat sig för att följa upp ett annat spår.

Enligt en källa med insyn i utredningen har några sms som Vatchareeya Bangsuan skickat på mordnatten blivit intressanta.

De har dock raderats - och enligt Expressen.se:s uppgifter så jobbar man nu med att försöka återskapa dem.
Källa: http://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-sms-kan-losa-styckmordet/

Man har alltså VB:s/ eller mottagarens mobil men de där SMS hon sände morddagen är raderade och nu försöker man återskapa dem.

Min fråga: Varför blir dessa SMS intressanta först nu?

Det här är ju det första de bör kolla.
1. De ser hos operatören att VB skickat sms och till vilket nr.
2. Leta reda på den personen och kolla hela telefonen direkt.
Ett raderat och oredovisat sms på mordnatten är hög sannolikhet till motiv och spår i jakten på mördaren. Personen kan ju också vara rädd att få ögonen riktade mot sig, därav radering.
Men ingen rök utan eld...

Är det MB/AN det handlar om så är saken klar..sidospåret kommer bli huvudspåret.
Citera
2013-08-16, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums

Min fråga: Varför blir dessa SMS intressanta först nu?

Som sagt, Jävligt bra fråga. Jag har fått uppfattningen att SMS/teletrafik numera är en sån sak man plockar in rätt tidigt i en utredning och kollar på. Samma sak med den där "gamla" datorn som de rotar fram först i detta skedet.

Uppenbarligen har de en hel jävla massa lösa trådar som de inte lyckas virka ihop
Citera
2013-08-16, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Ni som privatspanar i Boden... varför tar ni inte hand om fynd och vidarebefordrar dem till polisen direkt? Varför noterar ni inte vad ni sett och förmedlar det vidare till polisen? Varför försöker ni själva avgöra om det ni sett är viktigt eller inte?

Ska ni fortsätta spana, gör det förutsättningslöst, låt polisen avgöra om det ni hittat/sett är viktigt eller inte. Jag tänker då på saker som tangentbord i naturen, hundkadaver vid möjliga brottsplatser med mera. Om ni snuddar vid tanken att det kan vara något, låt polisen avgöra. Det är inte alls skämmigt att komma med för många tips, sökytorna är enorma, varje insats behövs. Hellre ett tips för mycket, eller hur? Ta bilder, notera exakt var ni är, skriv ned detta.
Ja i vårt fall så tycker jag att det är lite skämmigt att "komma dragande med allt skrot" vi hittar.
Främst kläder/emballage/verktyg/kniv/mobil som vi aktivt spanar efter.Korpar i luften,föremål som bevisligen INTE legat ute under vintern vilket är lättare att se.En meter snö trycker ihop allt som är fluffigt - påsar/kläder etc.
Och har det "landat" i skogen före lövfällningen så ligger det även löv/barr tryckt mot "fyndet".
Osannolika "dumpningsplatser" exempelvis dolda,blir extra intressanta.

Snart kommer en ny vinter och då blir det betydligt svårare att "se" och sovra vad som faktiskt kan vara viktigt.Men vi fortsätter att leta till snön kommer.Fota och dokumentera var ett bra tips som vi skall använda,tack.
Det kan komma fram saker via FUP eller tidningar(som datorn) som gör att man "ser" ett fynd man gjort tidigare i en annan dager..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in