2013-08-16, 07:56
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Lite mera ur Holmérs bok "Olof Palme är skjuten"

"På Sabbatsbergs sjukhus tar polisen till vara persedlar från Olof och Lisbet Palme,
som kan vara till gagn vid den tekniska undersökningen. Svart ytterrock, blågrå kavaj,
blågrå skjorta, slips, vit stickad halsduk, grå långbyxor, pälsmössa och läderstövlar från
Olof Palme. Brun mockapäls, t-shirt, stickad kofta och halsduk från Lisbet Palme.

Kläderna sänds till Bundeskriminalamt i Wiesbaden för undersökning av skottspåren.
Den 23 april kommer det välrenommerade laboratoriets yttrande.
Mördaren har skjutit Olof Palme på 10 - 30 cm håll och mot Lisbet Palme från ett avstånd
på mellan 70 och 100 cm.

Den döda kroppen efter Olof Palme obduceras den 1 mars på Statens rättsläkarstation i
Solna av överläkaren Milan Valverius, tf professorn Kari Ormstad och docenten Johan Rajs.
Obduktionen tar sju timmar. Kulan har träffat mitt i ryggen mellan skulderbladen och
har gått in 140 cm ovanför en tänkt linje genom högra hälen och har lämnat kroppen
136 - 138 cm ovanför samma linje.
Skottkanalen går något uppifrån - nedåt i 10 - 15 graders vinkel och med någon dragning
från höger till vänster. Projektilen har krossat 5:e bröstkotan och har slitit sönder
luftstrupen och stora kroppspulsådern. Efter att ha passerat kotpelaren har kulan vänt
sig på tvären och i den positionen lämnat kroppen. Den har då sprängt bröstbenet.

Olof Palme har avlidit till följd av inre och yttre blödning efter sönderslitning av stora
kroppspulsådern och luftstrupen med massiv inandning av blod i båda lungorna.
Döden har varit ögonblicklig."

Det är en korrekt beskrivning av skadorna som vållades av den andra, dödande kulan, men undviker att beskriva den första som träffade Palme framifrån, i bröstet. Det är den officiella beskrivningen av händelseförloppet, en del av verkligheten för att tjäna ett syfte, men berättar inte hela sanningen. Det är av den anledningen, det bakomliggande syftet, som vissa delar av obduktionsprotokollet är sekretessbelagt. Tro inte för ett ögonblick att makthavarna 1986 saknade möjlighet att påverka innehållet i ett obduktionsprotokoll som del i en mörkläggning av ett statsministermord.
Senast redigerad av MBoudine 2013-08-16 kl. 08:12.
Citera
2013-08-16, 08:33
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det kräver att Åke Rimborn ska missförstå henne vid två tillfällen. Gösta Welander ska missförstå henne.
Ingvar Carlsson, KO Feldt, Ulf Dahlsten och Anita Gradin ska missförstå eller inte fråga om hur MOP gick till. Rikslarmet ändras bara när det gäller gäller Ustaja 0506.

Först när Hans Holmer kommer kan han plocka bort signalementet till synes utan prata med Lisbeth Palme.
Kan du utveckla med detaljer? För jag förstår inte ditt resonemang. Om Rimborn talade med henne två gånger, varför skulle inte ett missförstånd ha kunnat bli kvar? Se bara på alla missförstånd som dröjer kvar i tråden...
Citera
2013-08-16, 09:38
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Kan du utveckla med detaljer? För jag förstår inte ditt resonemang. Om Rimborn talade med henne två gånger, varför skulle inte ett missförstånd ha kunnat bli kvar? Se bara på alla missförstånd som dröjer kvar i tråden...

Missförstånd är ett flitigt använt uttryck du använder när Lisbet Palme är inblandad .. Det må gälla vad hon har sett, hört eller sagt när hon konfronteras med uppgifter från andra personer som betraktat samma situation som Lisbet men kommit till andra slutsatser. Lisbet Palme levde i en föränderlig värld de första dygnen efter mordet på Palme, ingen tvekan om detta.
Senast redigerad av MBoudine 2013-08-16 kl. 10:16.
Citera
2013-08-16, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Missförstånd är ett flitigt använt uttryck du använder när Lisbet Palme är inblandad .. Det må gälla vad hon har sett, hört eller sagt när hon konfronteras med uppgifter från andra personer som betraktat samma situation som Lisbet men kommit till andra slutsatser. Lisbet Palme levde i en föränderlig värld de första dygnen efter mordet på Palme, ingen tvekan om detta.

Exakt byt ut ordet missförstånd mot ljuga så är man betydligt närmare sanningen.
Citera
2013-08-16, 10:51
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Hans Holmér skriver så här mot slutet av sin bok "Olof Palme är skjuten"

"Jag stannar upp i mina tankar och konstaterar att det enda vi riktigt säkert vet är att
mannen som sköt Olof Palme varken är gammal eller ung.
Han är av medellängd och kraftig eller satt och rör sig klumpigt eller åtminstone stelt.

Med tanke på den omisskännliga beskrivningen av CP i citatet kan vi sluta oss till att Hans Holmér i sin bok "Olof Palme Är Skjuten" förebådade Christer Pettersson som utvald till Olof Palmes mördare. Ett halvår innan han greps. Holmér var inblandad i MOP och Lisbet Palme tvingades spela med.
Citera
2013-08-16, 10:56
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Exakt byt ut ordet missförstånd mot ljuga så är man betydligt närmare sanningen.

Med det klassiska påståendet om "missförstånd" brukar lögnhalsar försvaras. Det är den sista försvarslinjen som tillgrips innan allting rasar omkring dem. Misstänker att det är så i det här fallet också.
Citera
2013-08-16, 13:08
Medlem
ieshos avatar
Det tycks ha funnits en strategi att misstolka LP från 23:21 fram till denna dag. Genom att LP misstänkliggörs så minskar trycket på dem som verkligen var förrädare i OPs närhet.

Skumma Ingr*d Kler*ng behandlas med silkesvantar i tråden medan inga anklagelser mot LP är grova nog.
Senast redigerad av iesho 2013-08-16 kl. 13:19.
Citera
2013-08-16, 13:31
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det tycks ha funnits en strategi att misstolka LP från 23:21 fram till denna dag. Genom att LP misstänkliggörs så minskar trycket på dem som verkligen var förrädare i OPs närhet.

Skumma Ingr*d Kler*ng behandlas med silkesvantar i tråden medan inga anklagelser mot LP är grova nog.

Vad menar du att Ingr*d Kler*ng kan misstänkas för ? Är hon också socialdemokrat ?
Citera
2013-08-16, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det återstår ju att se vilka här inne som var pladdrande tokstollar om MOP-gåtan mot förmodan får sin upplösning och förklaring. Att Grandioso och iesho tillhör den kategorin svävar nog inget sansad i ovisshet om .. Men sen ?

Jag har en stark känsla av att landsförrädarspårets mest pådrivande figurer är avknoppningar från tidigare strukturer av mörkläggare i någons tjänst, det är uppenbart åtminstone för mig. Patetiskt att i dagsljus försöka att driva en teori av experimentell karaktär och ett "spår" som faktiskt inte finns. Förklaringen som jag redogjort för är att med alla medel vända bort ljuset från sosseinblandning, och Lisbet Palmes ofta motstridiga utsagor och vittnesmål har trots allt haft viss framgång vilket är förutsättningen för att uppsåtet ska lyckas. Och så här långt har ju planen fungerat.

Jag har en fråga angående sosseinblandningen. Du driver ju starkt tesen att sossar +familjen Palme står bakom mordet med support av näringslivet. Vore det inte rimligt att politiker från högersidan skulle ha grävt upp sådan information för att misskreditera socialdemokratin plus att vi har ju haft en del borgerliga regeringar sedan 1986 så sossarna kan inte haft fullständig makt över allting sedan 1986.
Citera
2013-08-16, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Inga-Britt Ahlenius
Ja, hon var verkligen imponerande. Vilken självklar auktoritet och integritet!
Kring MOP tog IBA ordet "landsförrädarspåret" i sin mun och observera utan
ironi. Vidare talade hon om "paramilitära grupperingar" och det var nyskapande
och förde självklart tanken till dödspatrullerna i Latinamerika.

Tror fullt och fast att IBA vet vad hon talar om när hon tar ordet paramilitär i
sin mun. Paramilitärer är ju sådana som till vardags har vanliga militära uppdrag
men i vissa lägen utför hemliga uppdrag utanför lagens råmärken.
Jag skulle vilja ersätta den luddiga beteckningen landsförrädarspåret med en mer
precis, nämligen [b]paramilitärspåret[b]. Alltså ett steg till från den påläste TinFoil
Bobs förslag militärspåret. Synd att TFB gett upp efter Mästraren Boudines monstruösa
och osakliga bombardemang.
Citera
2013-08-16, 15:39
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har en fråga angående sosseinblandningen. Du driver ju starkt tesen att sossar +familjen Palme står bakom mordet med support av näringslivet. Vore det inte rimligt att politiker från högersidan skulle ha grävt upp sådan information för att misskreditera socialdemokratin plus att vi har ju haft en del borgerliga regeringar sedan 1986 så sossarna kan inte haft fullständig makt över allting sedan 1986.

Jag tror man har en överenskommelse över blockgränsen att hålla locket på. Jag tror krafter inom näringslivet samt delar inom socialdemokratin - kanslihushögern - gjorde gemensam sak mot Olof Palme. Inga problem att se till att locket ligger ordentligt på med den konstellationen mordanstiftare. Varför skulle politiker från högersidan gräva upp det här för att misskreditera (S) ? Näringslivet är i min teori inblandat, och de är ju dessutom högersidans sponsorer .. Varför bita den hand som föder en ? Vilket blir fallet om det här rullas upp. Syftet var uppnått med mordet, och då låter man saken bero med det. Det är min teori.

Edit: Nej, jag driver inte tesen att familjen Palme låg bakom MOP. Men jag är övertygad om att Lisbet Palme medverkade i mörkläggningen.
Senast redigerad av MBoudine 2013-08-16 kl. 15:57.
Citera
2013-08-16, 16:18
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Hur menar du att det skulle gått till med Lisbeths uppgifter om två gärningsmän ? Tror du att hon på allvar tror sig sett det ?

Lisbeth Palme säger så på natten tror jag det. Ända fram i rättegångarna finns den långe mannen i beigt ca 30meter norrut på sveavägen med, han stämmer in rätt väl på den långe från västerlånggatan. PU verkar inte lagt två strå i kors för att identifiera denne. Ex får inte Stig Engström en enda fråga om den långe som han nästan borde krockat enligt Skandia utloggning.
LP nämner också att hon direkt efter skotten är osäker på om dom kommer från långt håll eller nära inpå.

Tror det är honom LP har i tankarna när hon pratar med Åke Rimborn och Gösta Welander om två gärningsmän på mordnatten. Ulf Dahlsten och andra regeringsföreträdare måste vetat detta på mordnatten. Att dom inte skulle förhöra sig om hur många gärningsmän Lisbeth tror sig ha sett stämmer inte med både Ingvar Carlsson och Kjell-Olof Feldt bestörtning över uteblivet livvaktsskydd och ev kupplaner under mordnatten.

Åke Rimborn är en av de poliser som agerar snabbt och föredömligt under mordnatten. Han tar sig utan dröjsmål till Sabbatsberg, ordnar med polisbevakningen och lyckas upprätta ett förtroende med den chockade LP. Hon vill uttryckligen tala med ÅR, ingen annan polis, förutom SÄPO, som skiter i att ta sig till SABB. Rimborn hinner också med att ta sig till SBC briefa Sven-Åke Hjälmroth + en SÄPOGUBBE ocg sedan skriva ut RIKSLARMET. Utifrån ovanstående finns inget som talar för att ÅR skulle missförstå LP om något så väsentligt som antalet GM.
ÅR stöds också i sak av Gösta Welander som fått samma info från LP.

Jag tror att konspiratörena drar i trådarna under lördagsmorgonen. Hur Hans Holmer fullständigt kan ignorera huvudvittnet LP är ofattbart. Han kommer till SBC 1050 och är redan 1200 beredd att förkasta nattens rikslarm. HH har själv angivit att han saknade komradio i bilen och således inte kunde ha kontakt med SBC under bilresan från Borlänge.

Jag trpr LP manipuleras genom att hon får klart för sig att man skiter i vad hon sagt under natten. Den långe i beigt som hon talat om trollas bort. Med sin envishet och övertro på sin egen förmåga är LP ett ganska lätt byte. Finns möjligheten att hon utsatts för någon form av press under morgontimmarna men med tanke på hennes framtida handlande är det inte det mest troliga.

Till Jurkomm berättar ÅR om nattens händelser och han står fast vid sina åsikter. För detta får han mycket skit och beläggs medmunkavle av PU genom Ingvar Eriksson. Genom att tiga har han räddat en framgångsrik poliskarriär. Men han har aldrig ändrat sig på punkten om två gärningsmän. Pressen på ÅR gör mig heligt förbannad, den för tankarna till ett annat samhällssystem på andra sidan östersjön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in