2013-08-16, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Ja det kan dyka upp överraskningar, då det är endast åklagaren som måste bevisa att personen bör bli häktad utifrån åtminstone 1 av 3 kriterier. Det är så att säga ingen rättegång. Tingsrätten tar beslut över det som ÅK framför. Sedan kan advokaten ha en åsikt. Om och när det blir rättegång är bevisläget av en mycket större betydelse. Alla inblandade måste ha tagit del av bevisen innan. Man måste så att säga kunna försvara sig mot det man blir åtalad för.

När advokaterna i många fall klagar på att de uppgifterna för sent. Det är vid rättegången.
Som i detta fall med häkning behöver inte ÅK lämna ut något tll advokaten i förväg.
Har jag missförstått dig eller har jag lärt mig något nytt. (Hade inte riktigt koll på det förut)
Citera
2013-08-16, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Min transkription med reservation för hörfel (jag har hoppat över alla eeeh).

TN: Vi hade inte delgetts några nya, någon ny bevisning eller nya fynd eller någonting som avviker från det som fanns framme när han häktades i sin utevaro.

Reporten: Så ingenting som binder honom till brottet som hans misstänks för?

TN: Absolut inte, nej. Både han och jag är glada över att man har hittat den här stackars flickan och att då utredningen kan gå vidare så att man kan hitta spår och kanske dra slutsatser över vad som har hänt.

Med en klient som blånekar kan advokate inte förväntas uttala sig på ett annorlunda sätt. Detta säger ingenting om ÅK:s faktiska bevisläge. Någon särskild uttolkning krävs inte i detta fall.
Citera
2013-08-16, 00:38
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
När advokaterna i många fall klagar på att de uppgifterna för sent. Det är vid rättegången.
Som i detta fall med häkning behöver inte ÅK lämna ut något tll advokaten i förväg.
Har jag missförstått dig eller har jag lärt mig något nytt. (Hade inte riktigt koll på det förut)

Du har nog lärt dig något nytt.

Läs också https://www.flashback.org/sp44783015
Citera
2013-08-16, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52

Det är inte åklagarens uppgift att bevisa om den åtalade är skyldig eller inte, därav behövs ingen bevisning i form av dna eller dylikt framföras men stärker självklart ÅKs framställan. Det görs vid ett åtal. Det åklagaren ska bevisa är att den anklagade behöver häktas innan rättegång. De kriterier som finns är 1. Den anklagade kan förstöra bevis om han sätts på fri fot. 2. Han kan fly. 3. Han kan återgå i brott. I det här fallet gäller det att ÅK bevisar att det föreligger en risk att sätta den anklagade på fri fot då man kan misstänka att han kommer att förstöra bevis, påverka vittnen etc. Dvs det blir svårare att bedriva en förundersökning om han sätts på fri fot.
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2013-08-16 kl. 00:46.
Citera
2013-08-16, 00:46
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAR-skrift
Med en klient som blånekar kan advokate inte förväntas uttala sig på ett annorlunda sätt. Detta säger ingenting om ÅK:s faktiska bevisläge. Någon särskild uttolkning krävs inte i detta fall.

Exakt, advokaten säger i sak ingenting. Däremot tycker jag att uttalandet om hur "glada de är" är cyniskt på gränsen till obehagligt.
Citera
2013-08-16, 00:49
Medlem
Tror för övrigt inte att FH var med vid dumpningen av kroppen. Däremot vid uppeldning av bil och att köra hem till DB efteråt. Var han med utanför I*as hus??? Ja det lär vi snart få veta.
Citera
2013-08-16, 00:52
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidnaNavi
Tror för övrigt inte att FH var med vid dumpningen av kroppen. Däremot vid uppeldning av bil och att köra hem till DB efteråt. Var han med utanför I*as hus??? Ja det lär vi snart få veta.

Åklagaren har i en intervju sagt att de båda häktade, DB och FH, har befunnit sig vid Id*s adress under kvällen/natten och det finns även uppgifter om att 3-4 personer setts under mordnatten längs Kabelvägen.
Citera
2013-08-16, 00:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det fanns spår av tre män inne i Idas lägenhet. Vem är i så fall tredje mannen? Inte Harry Lime, för han finns inte med i rollistan.
Citera
2013-08-16, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Det är inte åklagarens uppgift att bevisa om den åtalade är skyldig eller inte, därav behövs ingen bevisning i form av dna eller dylikt framföras men stärker självklart ÅKs framställan. Det görs vid ett åtal. Det åklagaren ska bevisa är att den anklagade behöver häktas innan rättegång. De kriterier som finns är 1. Den anklagade kan förstöra bevis om han sätts på fri fot. 2. Han kan fly. 3. Han kan återgå i brott. I det här fallet gäller det att ÅK bevisar att det föreligger en risk att sätta den anklagade på fri fot då man kan misstänka att han kommer att förstöra bevis, påverka vittnen etc. Dvs det blir svårare att bedriva en förundersökning om han sätts på fri fot.

Eller enligt 2. Han har ju både varit anhållen och häktad i sin frånvaro. Det borde väl också vara starka skäl?
Citera
2013-08-16, 00:57
Medlem
Det kan mycket väl framkomma ny information under förhandlingen. Jag tror att ÅK har mycket på fötterna inför häkningsförhandlingen.
Citera
2013-08-16, 00:58
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det fanns spår av tre män inne i Idas lägenhet. Vem är i så fall tredje mannen? Inte Harry Lime, för han finns inte med i rollistan.

Jag har all respekt för din kunskap. Men det här med spår av tre män i lägenheten är nytt för mig.
Citera
2013-08-16, 00:59
Medlem
Citat:

Tror inte heller att han var med vid dumpningen. Knappt vid Idas hus heller. Eftersom både DB och FH har gett olika uppgifter vid vallningen tyder på att de inte var tillsammans hela tiden. Misstänker detta: AJ får panik. DB åker iväg och lämnar FH hemma hos sig. Då de måste ha en till bil för att bränna upp den första så blir FH inblandad. För det är väl inte så att man låter alla delta i ett brott om det inte är absolut nödvändigt. Jag vet inte men det här med att de inte har samstämmiga uppgifter om vilken väg de tagit tyder på att de inte varit tillsammans hela tiden. ( Det var innan Ida hittades nära Grästorp så den vägen kan de inte ha blivit vallade)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in