2013-08-16, 00:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Du slinker runt min fråga; Om Lena Pettersson kunde ljuga "utan att tjäna på det", varför skulle inte Seppälä kunna göra det?

Om det var samma kvinna som påstod det andra du skrev vet jag inte. Men det är ju tydligt att det då var fritt fram att förtala och beskylla Teet Härm för alla möjliga hemskheter (vilket det för övrigt fortfarande verkar vara).

Jag slinker inte medvetet runt din fråga, utan vad gäller MS så är det inte lika uppenbart för mig att det är en skröna.

Har redan tidigare sagt att bara för att ett vittnes uppgift(er) inte verkar vara sanningsenligt, så innebär det inte att ett annat vittnes uppgift(er) är båg det också. Enligt er läkarvänner är förresten samtliga som vittnat mot läkarna ute och cyklar. Så, det kvittar ju liksom redan från början, om man säger så.

Och på tal om att ljuga, vad är det som säger att läkarna inte ljuger?
Citera
2013-08-16, 00:14
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Jag slinker inte medvetet runt din fråga, utan vad gäller MS så är det inte lika uppenbart för mig att det är en skröna.

Har redan tidigare sagt att bara för att ett vittnes uppgift(er) inte verkar vara sanningsenligt, så innebär det inte att ett annat vittnes uppgift(er) är båg det också. Enligt er läkarvänner är förresten samtliga som vittnat mot läkarna ute och cyklar. Så, det kvittar ju liksom redan från början, om man säger så.

Och på tal om att ljuga, vad är det som säger att läkarna inte ljuger?
Men vad skulle Lena Pettersson tjäna på att ljuga?

Hur ser du förresten på alla de besvärande omständigheter som omger Seppäläs vittnesmål? Förutom de lögnaktigheter som redan kunnat fastslås, förstås. Jag återpostar mitt tidigare inlägg. Jag har där valt ut 5 omständigheter som visar att Seppäläs dagböcker var förfalskade. Du skulle kanske kunna posta dina svar/synpunkter. Numrera gärna dina svar (se mina numrerade frågor nedan).

Citera
2013-08-16, 00:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Kristin

Vem är Kristin? Den 17:e juni 1984 träffar två bekanta till Catrine da Costa en "vitklädd kvinna i 30-års åldern som kallade sig Kristin", hon säger att CdC "stuckit från stan med en kille som nyligen muckst och har det bra där hon är, och det ska du inte bry dig om". Hennes identitet har aldrig fastställts. Hade denna kvinna, som genom sina kommentarer verkar stå i centrum för hela gåtan, kunskaper om vad som hände da Costa? Efter att CdC identifierats dök en yngling upp på M-skillnadsgatan. En 19-årig servitör från Malmö som enligt en prostituerad uppträtt misstänksamt. Mannen kunde ingående beskriva styckningen av da Costa, kunskaperna hade han fått från en prostituerad kvinna på Malmskillnadsgatan, en kvinna i 30-års åldern som kallade sig för "Kristina". Han togs in på förhör men släpptes senare. Är "Kristin" och "Kristina" samma person? Märkligt att två vittnesmål kan vara så lika, å andra sidan så är det kanske inte så svårt att hitta två personer bland hundratals med de namnen och i den åldersgruppen. Det kanske inte heller är realistiskt att en person som varit med vid styckningen talar om det för främlingar på gatan, men "Kristin/Kristina" kan ju ha varit påverkad...

Den här 19-åringen jobbade på ett hotell och han sa att han fått uppgifterna om CdC från kvällstidningarna. Han hade fullgott alibi visade det sig, efter att polisen gått igenom hans arbetsschema. Tror personligen att han var berusad när han talade med den prostituerade kvinnan och han gjorde det sannolikt för att just en prostituerad kvinna påträffats styckad i 08-området och han gjorde det sannolikt även för att vilja verka tuff, märkvärdig och skrämmas lite. Han var ju liksom bara en yngling, om man säger så.

Och sedan kan man ju fråga sig varför den här "Kristin" inte hört av sig till snuten angående CdC, om hon nu hade viktiga uppgifter att komma med.
Citera
2013-08-16, 00:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Men vad skulle Lena Pettersson tjäna på att ljuga?

Hur ser du förresten på alla de besvärande omständigheter som omger Seppäläs vittnesmål? Förutom de lögnaktigheter som redan kunnat fastslås, förstås. Jag återpostar mitt tidigare inlägg. Jag har där valt ut 5 omständigheter som visar att Seppäläs dagböcker var förfalskade. Du skulle kanske kunna posta dina svar/synpunkter. Numrera gärna dina svar (se mina numrerade frågor nedan).

Är inte intresserad av den här aspekten av fallet. Du har friheten att tolka mitt svar hur du än behagar. Var så god, hjälp dig själv.

Du kan väl fortsätta att lägga fram fler "bevis" för att alla de andra vittnena också "farit med osanning", när du ändå håller på?
Citera
2013-08-16, 00:39
Medlem
Feedback66s avatar
Citat:
Är inte intresserad av den här aspekten av fallet. Du har friheten att tolka mitt svar hur du än behagar. Var så god, hjälp dig själv.

Du kan väl fortsätta att lägga fram fler "bevis" för att alla de andra vittnena också "farit med osanning", när du ändå håller på?

Är du inte intresserad av dagboksvittnet menar du? Vad lustigt att du blev akut ointresserad just när Jago hade svåra frågor till dig.
Senast redigerad av Feedback66 2013-08-16 kl. 01:15.
Citera
2013-08-16, 01:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det här är nog det enda vettiga jag läst av dig, media omöjliggjorde att de två anklagade fick en rättvis prövning av sin sak, en sak som så många förbiser är att så fort fallet kom upp till högre instans, dvs. Hovrätt så släpptes läkarna ur häktet, bevisning var alltså efter att Hovrätt kollat upp vilken substans det fanns för svag.

Sedan kom åtalets ogillande men med den helt förkastliga skrivningen i domskälet.

Men du glömmer ju helt bort detta:

"Justitiekanslerns granskning av rättsprocessen ledde i mars 1989 till delvis upprättelse för tingsrätten i den första rättegången. Såväl den lagman som ersatte Birgitta Karlholm (Carl-Anton Spak) som hovrättens intervention i ärendet kritiserades och nämndemännens uttalanden i medierna kunde enligt JK inte anses vara ett grovt rättegångsfel som skulle leda till ny rättegång."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Da_Costa-fallet

Sen så ska vi inte glömma bort detta i hastigheten:

"Den 30 maj 1988 inleddes en ny rättegång i Stockholms tingsrätt.Tingsrätten bad Socialstyrelsens vetenskapliga råd i rättsmedicin att studera fallet, och rådet kom fram till att då vitala organ saknades kunde inte dödsorsak fastställas. Därmed kunde man inte utesluta att hon dött en naturlig död och därefter styckats"

Socialstyrelsens vetenskapliga råd kunde alltså inte utesluta att hon dött en "helt naturlig död" och därefter styckats, man häpnar rent ut sagt över vad rådet kom fram till
Citera
2013-08-16, 01:17
Medlem
Feedback66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Socialstyrelsens vetenskapliga råd kunde alltså inte utesluta att hon dött en "helt naturlig död" och därefter styckats, man häpnar rent ut sagt över vad rådet kom fram till

Det kan väl heller inte uteslutas, ifall dödsorsaken inte går att fastställa? Vad är det du inte förstår?
Citera
2013-08-16, 01:18
Medlem
FritzDaCats avatar
Kan någon förklara hur pass belagt det är att Härm tvingade AC att prostituera sig?
Har han själv bestridit påståendet?
Citera
2013-08-16, 01:25
Medlem
Citat:
Den här 19-åringen jobbade på ett hotell och han sa att han fått uppgifterna om CdC från kvällstidningarna. Han hade fullgott alibi visade det sig, efter att polisen gått igenom hans arbetsschema. Tror personligen att han var berusad när han talade med den prostituerade kvinnan och han gjorde det sannolikt för att just en prostituerad kvinna påträffats styckad i 08-området och han gjorde det sannolikt även för att vilja verka tuff, märkvärdig och skrämmas lite. Han var ju liksom bara en yngling, om man säger så.

Och sedan kan man ju fråga sig varför den här "Kristin" inte hört av sig till snuten angående CdC, om hon nu hade viktiga uppgifter att komma med.

Mannen som jobbade som servitör kring pingst 1984 hade en frikyrklig bakgrund med ett stort intresse för polisarbete. Han berättade om hur ena bröstet saknades och att hela underlivet var utskuret, detta var uppgifter som bara mordutredarna förväntades känna till. Uppenbarligen hade uppgifter från obduktionen läckt ut bland de prostituerade. Det var enligt mannen en kvinna på Malmskillnadsgatan som berättade detta för honom. 19-åringen kunde dessutom berätta att polisen misstänkte en läkare som körde runt i en vit golf. (Lindeberg, s. 69-70) Sekretessbelagda uppgifter ur utredningen var alltså kända på gatan, inte så konstigt att så många pekade ut TH när de visste vem polisen letade efter. 19-åringen kan ju inte ha fått dessa uppgifter från tidningarna. Även intressant att se hur vinklad Styrlin/Nybergs uppsats är.
Senast redigerad av echoesofglory 2013-08-16 kl. 01:42.
Citera
2013-08-16, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Kan någon förklara hur pass belagt det är att Härm tvingade AC att prostituera sig?
Har han själv bestridit påståendet?

Tror inte det är belagt alls, AC annonserade själv i tidningar under namnet "Mia" berättade hon för en väninna.
Citera
2013-08-16, 01:39
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
Det kan väl heller inte uteslutas, ifall dödsorsaken inte går att fastställa? Vad är det du inte förstår?

Det är svårt att tänka sig en prostituerad som hittas styckad i småbitar att hon helt plötsligt skulle ha dött en naturlig död och sen kommer någon på att det är lika bra att stycka henne, varför göra sig allt detta oerhörda besvär om det nu inte är för att dölja dödsorsaken ?

Socialstyrelsens vetenskapliga råd kom ju fram till att eftersom vitala organ saknades så kunde inte dödsorsaken fastställas, den eller de som styckade kroppen visste vad dom gjorde.

Förresten så har chefsåklagare Bergman sagt så här i anslutning till när fallet las ner 2009:

"- Å andra sidan är det väldigt mycket som talar för mord. Jag har inte hört talas om någon som styckats efter en naturlig död, säger han till tidningen."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/utredning-om-da-costa-mordet-nedlagd/

Jag är starkt benägen att hålla med chefsåklagaren gällande detta
Citera
2013-08-16, 01:56
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Mannen som jobbade som servitör kring pingst 1984 hade en frikyrklig bakgrund med ett stort intresse för polisarbete. Han berättade om hur ena bröstet saknades och att hela underlivet var utskuret, detta var uppgifter som bara mordutredarna förväntades känna till. Uppenbarligen hade uppgifter från obduktionen läckt ut bland de prostituerade. Det var enligt mannen en kvinna på Malmskillnadsgatan som berättade detta för honom. 19-åringen kunde dessutom berätta att polisen misstänkte en läkare som körde runt i en vit golf. (Lindeberg, s. 69-70) Sekretessbelagda uppgifter ur utredningen var alltså kända på gatan, inte så konstigt att så många pekade ut TH när de visste vem polisen letade efter. 19-åringen kan ju inte ha fått dessa uppgifter från tidningarna. Även intressant att se hur vinklad Styrlin/Nybergs uppsats är.

Men vem berättade det för kvinnan på Malmskillnadsgatan då ?
Det är ju högintressant faktiskt !

Och vad gäller påstått vinklade uppsatser, hur vinklad är inte PL:s bok egentligen ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in