2013-08-15, 16:25
Medlem
Per Lindeberg: "Det handlar om rättssäkerhet"/Inga-Lisa Sangregorio: "Varför är det fel att diskutera styckmålet?" Ordfront Magasin nr 9, 2002
http://imageshack.us/photo/my-images/703/g1di.jpg/
Arne Knutlund (pseud.): "Brännande vittnesmål om feminismens offer", Bang nr 3/1999
http://imageshack.us/photo/my-images/198/z0uq.jpg/
Mia Ekengren: "Incestdebatt utan sanning", Kvinnotryck februari 2000
http://imageshack.us/photo/my-images/571/38xc.jpg/
Bertholof Brännström: "Klart att boken ska ut", Journalisten nr 3/1999
http://imageshack.us/photo/my-images/825/efn1.jpg/
Bertholof Brännström: "Var går gränsen?", Journalisten nr 4/1999
http://imageshack.us/photo/my-images/42/jrxh.jpg/
Bertholof Brännström: "Större bakslag vid förnekande", Journalisten nr 7/1999
http://imageshack.us/photo/my-images/545/tfbq.jpg/
Helle Kierkegaard: "Jag känner en trygghet i boken", Journalisten 99-02-04
http://minfil.org/x0Lec9bab2/362054.jpg
http://imageshack.us/photo/my-images/62/1uo1.jpg/
Maria Wilhelmson: "Männen och rättvisan", Moderna Tider september 2002
http://imageshack.us/photo/my-images/534/6lbq.jpg/
Senast redigerad av echoesofglory 2013-08-15 kl. 17:08.
Citera
2013-08-15, 16:55
Bannlyst
Rättssäkerhet är dock något som inte ska förväxlas med huruvida någon är skyldig eller inte. Någon kan vara så in i h-e skyldig (vilket jag tror läkarna är), men ska inte desto mindre ha möjlighet till en juste utredning och rättegång och ska inte heller på förhand dömas av media. Så, den största synden i denna historia tycker jag är mediauppbådet, om något, även om jag inte håller med läkarvännerna om att tidningarna bara skrev ren gojja.
Citera
2013-08-15, 17:11
Medlem
"Rättsäkerhet" är ju bara något högst fiktivt, vilket denna såpa bekräftat.

VARFÖR heter denna tråd "Styckmordet på Catrin daCosta 1984" år ut och år in??
Hur kan det förekomma en diskussion om ett styckmord som ingen kan veta om det har ägt rum??
Citera
2013-08-15, 17:28
Medlem
Kristin

Vem är Kristin? Den 17:e juni 1984 träffar två bekanta till Catrine da Costa en "vitklädd kvinna i 30-års åldern som kallade sig Kristin", hon säger att CdC "stuckit från stan med en kille som nyligen muckst och har det bra där hon är, och det ska du inte bry dig om". Hennes identitet har aldrig fastställts. Hade denna kvinna, som genom sina kommentarer verkar stå i centrum för hela gåtan, kunskaper om vad som hände da Costa? Efter att CdC identifierats dök en yngling upp på M-skillnadsgatan. En 19-årig servitör från Malmö som enligt en prostituerad uppträtt misstänksamt. Mannen kunde ingående beskriva styckningen av da Costa, kunskaperna hade han fått från en prostituerad kvinna på Malmskillnadsgatan, en kvinna i 30-års åldern som kallade sig för "Kristina". Han togs in på förhör men släpptes senare. Är "Kristin" och "Kristina" samma person? Märkligt att två vittnesmål kan vara så lika, å andra sidan så är det kanske inte så svårt att hitta två personer bland hundratals med de namnen och i den åldersgruppen. Det kanske inte heller är realistiskt att en person som varit med vid styckningen talar om det för främlingar på gatan, men "Kristin/Kristina" kan ju ha varit påverkad...
Senast redigerad av echoesofglory 2013-08-15 kl. 18:19.
Citera
2013-08-15, 18:34
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
"Rättsäkerhet" är ju bara något högst fiktivt, vilket denna såpa bekräftat.

VARFÖR heter denna tråd "Styckmordet på Catrin daCosta 1984" år ut och år in??
Hur kan det förekomma en diskussion om ett styckmord som ingen kan veta om det har ägt rum??

Chefsåklagare Stefan Bergman var/är säkerligen betydligt mer insatt i detta fall än vad du är och han har uttalat sig gällande dödsorsaken.

"Chefsåklagare Stefan Bergman, som lett utredningen sedan i maj i år, säger:

–Teoretiskt sett kan hon ha ramlat och slagit ihjäl sig. Det hela bygger på indicier. Å andra sidan är det väldigt mycket som talar för mord. Jag har inte hört talas om någon som styckats efter en naturlig död.

–Det är ett unikt fall, med många speciella omständigheter. Jag kommer att bära det med mig, även om jag inte grubblar på det varje dag. Det är framför allt tragiskt för de anhöriga att de inte får veta vad som hände. Sedan är det tråkigt för rättsväsendet att ingen är dömd, säger Stefan Bergman
."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/da-costa-mordet-forblir-olost_3190181.svd

Trådens namn är i högsta grad legitimt
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-08-15 kl. 18:38.
Citera
2013-08-15, 19:20
Medlem
_Jago_s avatar
Per Lindeberg presenterade ju en rad saker som visade på att Marianne Seppäläs vittnesmål från 1988, inkluderat dagböckerna, var fullständiga fabrikationer. Kriminalkommisare Bertil Salin, vid tidpunkten med 25 års erfarenhet av polisyrket, kunde 2000 med lätthet konstatera att dagböckerna var fullständigt fabricerade.
Här är mitt inlägg angående Seppälä, men det mesta har Lindeberg redan tagit upp:

Nu har ju ni rättviseovänner flera gånger bedyrat att Seppäläs vittnesmål minsann var trovärdigt men har ju givetvis inte kunnat bemöta de punkter som otvetydigt visar att Seppälä ljög, utan ni bemöter det endast med "varför skulle Seppälä ljuga?".

Det leder ju oss in på frågan; Varför skulle Lena Pettersson ljuga?
Se mitt inlägg om Lena Pettersson:

Det var uppenbart att Pettersson helt och hållet ljög, vilket även Hagenbach var tvungen att erkänna. Min fråga är då: Varför skulle Lena Pettersson ljuga? Vad skulle hon tjäna på det?

Kunde Pettersson ljuga, "utan att tjäna på det", så kunde väl Seppälä också göra det?
Senast redigerad av Schlesien 2013-08-15 kl. 23:28. Anledning: lagat ett inkopierat inlägg i andra spoilern.
Citera
2013-08-15, 21:05
Medlem
slemwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Per Lindeberg presenterade ju en rad saker som visade på att Marianne Seppäläs vittnesmål från 1988, inkluderat dagböckerna, var fullständiga fabrikationer. Kriminalkommisare Bertil Salin, vid tidpunkten med 25 års erfarenhet av polisyrket, kunde 2000 med lätthet konstatera att dagböckerna var fullständigt fabricerade.
Här är mitt inlägg angående Seppälä, men det mesta har Lindeberg redan tagit upp:

Nu har ju ni rättviseovänner flera gånger bedyrat att Seppäläs vittnesmål minsann var trovärdigt men har ju givetvis inte kunnat bemöta de punkter som otvetydigt visar att Seppälä ljög, utan ni bemöter det endast med "varför skulle Seppälä ljuga?".

Det leder ju oss in på frågan; Varför skulle Lena Pettersson ljuga?
Se mitt inlägg om Lena Pettersson:

Det var uppenbart att Pettersson helt och hållet ljög, vilket även Hagenbach var tvungen att erkänna. Min fråga är då: Varför skulle Lena Pettersson ljuga? Vad skulle hon tjäna på det?

Kunde Pettersson ljuga, "utan att tjäna på det", så kunde väl Seppälä också göra det?

Du fixar väl länken till ditt inlägg om Lena Pettersson va?
Citera
2013-08-15, 21:06
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Rättssäkerhet är dock något som inte ska förväxlas med huruvida någon är skyldig eller inte. Någon kan vara så in i h-e skyldig (vilket jag tror läkarna är), men ska inte desto mindre ha möjlighet till en juste utredning och rättegång och ska inte heller på förhand dömas av media. Så, den största synden i denna historia tycker jag är mediauppbådet, om något, även om jag inte håller med läkarvännerna om att tidningarna bara skrev ren gojja.

Det här är nog det enda vettiga jag läst av dig, media omöjliggjorde att de två anklagade fick en rättvis prövning av sin sak, en sak som så många förbiser är att så fort fallet kom upp till högre instans, dvs. Hovrätt så släpptes läkarna ur häktet, bevisning var alltså efter att Hovrätt kollat upp vilken substans det fanns för svag.

Sedan kom åtalets ogillande men med den helt förkastliga skrivningen i domskälet.
Citera
2013-08-15, 21:30
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Herregud, vilka konstiga tankar du har

Du insinuerar alltså att Borgnäs mer eller mindre har köpt en utländsk expert som i sin tur levererar det som är överenskommet ?
Har jag förstått ditt inlägg rätt nu ?

En fråga, hur många exemplar har PL:s bok sålt i och hur stor vinst har den genererat till förlaget och författaren ?
Ämnet har varit uppe förut men när vi ändå är inne på "pengadelen" så tycker jag att vi rätar ut alla frågetecken en gång för alla

Nej, jag gav dig ett exempel på vad andra inom media anser om Borgnäs förfarande, om du läser Nils Funcke,s artikel så får du en lite klarare bild om hur Borgnäs anklagelser uppfattas av hans kollegor.
Citera
2013-08-15, 21:49
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemwalker
Du fixar väl länken till ditt inlägg om Lena Pettersson va?
Självklart, tack för påpekandet. Jag har bett en moderator redigera mitt inlägg. Här är länken så länge annars:

Till MOD; du kan väl radera detta inlägg också?
Citera
2013-08-15, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_

Det är inkorrekt att jag var "tvungen att erkänna" det. Jag har aldrig trott på Lena Petterssons vittnesmål, för det verkar uppenbart vara ett falsarium. Var det inte samma kvinna som påstod att Obducenten "erkänt" för henne "att han skurit av halsen på CdC utanför sin bil och börjat stycka hennes kropp" sedan på plats, alltså ute i det fria?
Citera
2013-08-15, 23:44
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Det är inkorrekt att jag var "tvungen att erkänna" det. Jag har aldrig trott på Lena Petterssons vittnesmål, för det verkar uppenbart vara ett falsarium. Var det inte samma kvinna som påstod att Obducenten "erkänt" för henne "att han skurit av halsen på CdC utanför sin bil och börjat stycka hennes kropp" sedan på plats, alltså ute i det fria?
Du slinker runt min fråga; Om Lena Pettersson kunde ljuga "utan att tjäna på det", varför skulle inte Seppälä kunna göra det?

Om det var samma kvinna som påstod det andra du skrev vet jag inte. Men det är ju tydligt att det då var fritt fram att förtala och beskylla Teet Härm för alla möjliga hemskheter (vilket det för övrigt fortfarande verkar vara).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in