Rättssäkerhet är dock något som inte ska förväxlas med huruvida någon är skyldig eller inte. Någon kan vara så in i h-e skyldig (vilket jag tror läkarna är), men ska inte desto mindre ha möjlighet till en juste utredning och rättegång och ska inte heller på förhand dömas av media. Så, den största synden i denna historia tycker jag är mediauppbådet, om något, även om jag inte håller med läkarvännerna om att tidningarna bara skrev ren gojja.
"Rättsäkerhet" är ju bara något högst fiktivt, vilket denna såpa bekräftat.
VARFÖR heter denna tråd "Styckmordet på Catrin daCosta 1984" år ut och år in??
Hur kan det förekomma en diskussion om ett styckmord som ingen kan veta om det har ägt rum??
Vem är Kristin? Den 17:e juni 1984 träffar två bekanta till Catrine da Costa en "vitklädd kvinna i 30-års åldern som kallade sig Kristin", hon säger att CdC "stuckit från stan med en kille som nyligen muckst och har det bra där hon är, och det ska du inte bry dig om". Hennes identitet har aldrig fastställts. Hade denna kvinna, som genom sina kommentarer verkar stå i centrum för hela gåtan, kunskaper om vad som hände da Costa? Efter att CdC identifierats dök en yngling upp på M-skillnadsgatan. En 19-årig servitör från Malmö som enligt en prostituerad uppträtt misstänksamt. Mannen kunde ingående beskriva styckningen av da Costa, kunskaperna hade han fått från en prostituerad kvinna på Malmskillnadsgatan, en kvinna i 30-års åldern som kallade sig för "Kristina". Han togs in på förhör men släpptes senare. Är "Kristin" och "Kristina" samma person? Märkligt att två vittnesmål kan vara så lika, å andra sidan så är det kanske inte så svårt att hitta två personer bland hundratals med de namnen och i den åldersgruppen. Det kanske inte heller är realistiskt att en person som varit med vid styckningen talar om det för främlingar på gatan, men "Kristin/Kristina" kan ju ha varit påverkad...
Senast redigerad av echoesofglory 2013-08-15 kl. 18:19.
"Rättsäkerhet" är ju bara något högst fiktivt, vilket denna såpa bekräftat.
VARFÖR heter denna tråd "Styckmordet på Catrin daCosta 1984" år ut och år in??
Hur kan det förekomma en diskussion om ett styckmord som ingen kan veta om det har ägt rum??
Chefsåklagare Stefan Bergman var/är säkerligen betydligt mer insatt i detta fall än vad du är och han har uttalat sig gällande dödsorsaken.
"Chefsåklagare Stefan Bergman, som lett utredningen sedan i maj i år, säger:
–Teoretiskt sett kan hon ha ramlat och slagit ihjäl sig. Det hela bygger på indicier. Å andra sidan är det väldigt mycket som talar för mord. Jag har inte hört talas om någon som styckats efter en naturlig död.
–Det är ett unikt fall, med många speciella omständigheter. Jag kommer att bära det med mig, även om jag inte grubblar på det varje dag. Det är framför allt tragiskt för de anhöriga att de inte får veta vad som hände. Sedan är det tråkigt för rättsväsendet att ingen är dömd, säger Stefan Bergman."
Per Lindeberg presenterade ju en rad saker som visade på att Marianne Seppäläs vittnesmål från 1988, inkluderat dagböckerna, var fullständiga fabrikationer. Kriminalkommisare Bertil Salin, vid tidpunkten med 25 års erfarenhet av polisyrket, kunde 2000 med lätthet konstatera att dagböckerna var fullständigt fabricerade.
Här är mitt inlägg angående Seppälä, men det mesta har Lindeberg redan tagit upp:
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Det finns tvärtom flertalet saker som tyder på att dagböckerna är förfalskade och ett flertal "bevis".
1. I hennes vittnesmål från augusti 1984 berättade hon att hon den 8 juni träffade Catrine för första gången på "några månader". I vittnesmålet från 1988 berättade hon att hon umgåtts med Catrine dagligen i början av juni (innan mötet den 8 juni). En av vittnesutsagorna är således lögnaktiga.
2. Enligt Mariannes dagboksanteckning skulle Catrine övernattat hos henne natten till den 4 juni (måndag), här skulle hon berättat historien om de två läkarna och barnet. Lämpligt nog var detta den enda natten som inte fanns redovisad i förundersökningen, där man kartlagt Catrines förehavanden. Men Catrine hade enligt flera vittnesmål varit i Småland och sovit över där, verifierat bl.a. via telefonsamtal både sent på kvällen (3 juni) och tidigt på morgonen (4 juni).
3. Marianne hörde på eget initiativ av sig till polisen i augusti 1984 för att berätta om sista gången hon träffade Catrine, vilket var någon gång i början av juni. Hon hörde av sig ytterligare någon vecka senare för att kunna fastställa datumet till 8 juni, eftersom hon drog sig till minnes att systemet skulle ha långstängt över pingst. Hade hon skrivit dagbok hade hon bara kunnat kika i den och inte förlita sig till minnesbilden att systemet skulle ha långstängt (noterbart är att under denna tiden var Marianne alkohol- och drogfri).
4. Enligt dagboken låg Marianne och Catrine tillsammans inlagda på Karolinska Sjukhuset. Marianne lämnade sjukhuset 2 juni och tog med "stora kramen" farväl av Catrine. Problemet var bara att Catrine lämnat sjukhuset dagen före, den 1 juni.
5. När Marianne kontaktade polisen efter den första havererade rättegången och det fortfarande var osäkert om åklagaren skulle väcka åtal en gång till, dök Marianne upp och hon hade då inte hittat sina dagböcker ännu, men läste upp en skriftlig redogörelse för polisen. När hon sedan hittade sina dagböcker återfanns många av formuleringarna i den skriftliga redogörelsen i dagböckerna.
Lägg därtill alla de övriga besvärliga omständigheter, som att när Marianne 1984 skrev "jag är glad att jag inte tog deras nummer" och syftade på en dagboksanteckning från ett helt år tidigare där hon skulle ha skrivit att hon alltså inte tog läkarnas nummer.
Eller att dagböckerna inte tillförde någon som helst ny information, annat än det som redan var känt. Eller orimligheten i att en narkoman i väldigt dåligt skick skulle varit barnvakt åt läkarens dotter. Det behöver kanske inte heller nämnas att Marianne var tidigare dömd för bl.a. bedrägeri i form av checkförfalskning etc. Eller hennes nära kontakt med Hanna Olsson. Eller att dagböckerna lägligt nog dök upp och försvann när det passade.
Nu har ju ni rättviseovänner flera gånger bedyrat att Seppäläs vittnesmål minsann var trovärdigt men har ju givetvis inte kunnat bemöta de punkter som otvetydigt visar att Seppälä ljög, utan ni bemöter det endast med "varför skulle Seppälä ljuga?".
Det leder ju oss in på frågan; Varför skulle Lena Pettersson ljuga?
Se mitt inlägg om Lena Pettersson:
Citat:
Till rättegången i Kammarrätten 1991 satt 34-årige Lena Pettersson i möte med Socialstyrelsens advokat Bertil Södermark. "Jag ställer upp" sa hon.
Enligt Lena Pettersson var Teet Härm, innan Catrines död, känd under öknamnet Obducenten på Malmskillnadsgatan. Trots att Teet i media först 1987 blev känd som "obducenten" var öknamnet alltså tre år gammalt.
Hon sa att hon träffat Catrine första gången i slutet av 1983. Problemet var bara att Catrine befann sig i Portugal vid den tidpunkten. Lena hade sedan hört talas om obducenten genom Catrine, men visste inte hur han såg ut. Rörande pingstafton 1984 vittnade Lena att hon dagen innan åkt med obducenten i hans vita bil ut till Liljansskogen. Lena visste alltså inte då att den personen var just obducenten.
Senare när Lena var på väg hem (efterföljande natt) såg hon Catrine kliva in i samma vita bil som Lena själv några timmar tidigare åkt i.
Sju år senare i Kammarrätten pekade hon med hela handen åt Teet Härm och menade att detta var mannen hon åkte med och som sedan plockade upp Catrine. Hur hon kom ihåg allt var för att hon antecknat ner händelserna. Tyvärr tappade hon bort dessa anteckningar 1986.
I december 1984 ska Teet ha hotat henne och sagt att "något hemskt ska hända dig om du kommer upp till rättegången". Problemet var bara att det aldrig var tal om någon rättegång då och Teet hade släppts efter att ha varit anhållen i fem dagar.
Varför hon inte hörde av sig under mordrättegången 1988, men 1991 när det gällde legitimationerna, är oklart.
Lenas berättelse tillmättes ingen betydelse. Kanske var det för att hon inte var tillräckligt "rättfram" som vissa andra?
Det var uppenbart att Pettersson helt och hållet ljög, vilket även Hagenbach var tvungen att erkänna. Min fråga är då: Varför skulle Lena Pettersson ljuga? Vad skulle hon tjäna på det?
Kunde Pettersson ljuga, "utan att tjäna på det", så kunde väl Seppälä också göra det?
Senast redigerad av Schlesien 2013-08-15 kl. 23:28.
Anledning: lagat ett inkopierat inlägg i andra spoilern.
Per Lindeberg presenterade ju en rad saker som visade på att Marianne Seppäläs vittnesmål från 1988, inkluderat dagböckerna, var fullständiga fabrikationer. Kriminalkommisare Bertil Salin, vid tidpunkten med 25 års erfarenhet av polisyrket, kunde 2000 med lätthet konstatera att dagböckerna var fullständigt fabricerade.
Här är mitt inlägg angående Seppälä, men det mesta har Lindeberg redan tagit upp:
Nu har ju ni rättviseovänner flera gånger bedyrat att Seppäläs vittnesmål minsann var trovärdigt men har ju givetvis inte kunnat bemöta de punkter som otvetydigt visar att Seppälä ljög, utan ni bemöter det endast med "varför skulle Seppälä ljuga?".
Det leder ju oss in på frågan; Varför skulle Lena Pettersson ljuga?
Se mitt inlägg om Lena Pettersson:
Det var uppenbart att Pettersson helt och hållet ljög, vilket även Hagenbach var tvungen att erkänna. Min fråga är då: Varför skulle Lena Pettersson ljuga? Vad skulle hon tjäna på det?
Kunde Pettersson ljuga, "utan att tjäna på det", så kunde väl Seppälä också göra det?
Du fixar väl länken till ditt inlägg om Lena Pettersson va?
Rättssäkerhet är dock något som inte ska förväxlas med huruvida någon är skyldig eller inte. Någon kan vara så in i h-e skyldig (vilket jag tror läkarna är), men ska inte desto mindre ha möjlighet till en juste utredning och rättegång och ska inte heller på förhand dömas av media. Så, den största synden i denna historia tycker jag är mediauppbådet, om något, även om jag inte håller med läkarvännerna om att tidningarna bara skrev ren gojja.
Det här är nog det enda vettiga jag läst av dig, media omöjliggjorde att de två anklagade fick en rättvis prövning av sin sak, en sak som så många förbiser är att så fort fallet kom upp till högre instans, dvs. Hovrätt så släpptes läkarna ur häktet, bevisning var alltså efter att Hovrätt kollat upp vilken substans det fanns för svag.
Sedan kom åtalets ogillande men med den helt förkastliga skrivningen i domskälet.
Du insinuerar alltså att Borgnäs mer eller mindre har köpt en utländsk expert som i sin tur levererar det som är överenskommet ?
Har jag förstått ditt inlägg rätt nu ?
En fråga, hur många exemplar har PL:s bok sålt i och hur stor vinst har den genererat till förlaget och författaren ?
Ämnet har varit uppe förut men när vi ändå är inne på "pengadelen" så tycker jag att vi rätar ut alla frågetecken en gång för alla
Nej, jag gav dig ett exempel på vad andra inom media anser om Borgnäs förfarande, om du läser Nils Funcke,s artikel så får du en lite klarare bild om hur Borgnäs anklagelser uppfattas av hans kollegor.
Du fixar väl länken till ditt inlägg om Lena Pettersson va?
Självklart, tack för påpekandet. Jag har bett en moderator redigera mitt inlägg. Här är länken så länge annars:
Citat:
Till rättegången i Kammarrätten 1991 satt 34-årige Lena Pettersson i möte med Socialstyrelsens advokat Bertil Södermark. "Jag ställer upp" sa hon.
Enligt Lena Pettersson var Teet Härm, innan Catrines död, känd under öknamnet Obducenten på Malmskillnadsgatan. Trots att Teet i media först 1987 blev känd som "obducenten" var öknamnet alltså tre år gammalt.
Hon sa att hon träffat Catrine första gången i slutet av 1983. Problemet var bara att Catrine befann sig i Portugal vid den tidpunkten. Lena hade sedan hört talas om obducenten genom Catrine, men visste inte hur han såg ut. Rörande pingstafton 1984 vittnade Lena att hon dagen innan åkt med obducenten i hans vita bil ut till Liljansskogen. Lena visste alltså inte då att den personen var just obducenten.
Senare när Lena var på väg hem (efterföljande natt) såg hon Catrine kliva in i samma vita bil som Lena själv några timmar tidigare åkt i.
Sju år senare i Kammarrätten pekade hon med hela handen åt Teet Härm och menade att detta var mannen hon åkte med och som sedan plockade upp Catrine. Hur hon kom ihåg allt var för att hon antecknat ner händelserna. Tyvärr tappade hon bort dessa anteckningar 1986.
I december 1984 ska Teet ha hotat henne och sagt att "något hemskt ska hända dig om du kommer upp till rättegången". Problemet var bara att det aldrig var tal om någon rättegång då och Teet hade släppts efter att ha varit anhållen i fem dagar.
Varför hon inte hörde av sig under mordrättegången 1988, men 1991 när det gällde legitimationerna, är oklart.
Lenas berättelse tillmättes ingen betydelse. Kanske var det för att hon inte var tillräckligt "rättfram" som vissa andra?
Det är inkorrekt att jag var "tvungen att erkänna" det. Jag har aldrig trott på Lena Petterssons vittnesmål, för det verkar uppenbart vara ett falsarium. Var det inte samma kvinna som påstod att Obducenten "erkänt" för henne "att han skurit av halsen på CdC utanför sin bil och börjat stycka hennes kropp" sedan på plats, alltså ute i det fria?
Det är inkorrekt att jag var "tvungen att erkänna" det. Jag har aldrig trott på Lena Petterssons vittnesmål, för det verkar uppenbart vara ett falsarium. Var det inte samma kvinna som påstod att Obducenten "erkänt" för henne "att han skurit av halsen på CdC utanför sin bil och börjat stycka hennes kropp" sedan på plats, alltså ute i det fria?
Du slinker runt min fråga; Om Lena Pettersson kunde ljuga "utan att tjäna på det", varför skulle inte Seppälä kunna göra det?
Om det var samma kvinna som påstod det andra du skrev vet jag inte. Men det är ju tydligt att det då var fritt fram att förtala och beskylla Teet Härm för alla möjliga hemskheter (vilket det för övrigt fortfarande verkar vara).