2013-08-15, 22:08
Medlem
MrsLibras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Kanske någon som är mer insatt i brottmål kan ge dig ett 100% svar men jag tror inte att en advokat har rätt att förbereda sin klient på det sättet. Det är nog förundersökningsledaren som måste berätta det först. De vill nog gärna ha den anklagades reaktion face to face.

Ja jag hoppas att det är som du säger. Vill att aset ska stelna av skräck när det slängs i ansiktet på honom, önskar så att det hela kunde filmas och you-tubas. Det vore väl för bra. Tror iaf att det kommer släppas en del info efter häktningsförhandlingen imorgon. Can't wait.
Citera
2013-08-15, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Kanske någon som är mer insatt i brottmål kan ge dig ett 100% svar men jag tror inte att en advokat har rätt att förbereda sin klient på det sättet. Det är nog förundersökningsledaren som måste berätta det först. De vill nog gärna ha den anklagades reaktion face to face.

Att kroppen har hittats har inte med sekretess att göra. Det är en offentlig uppgift.
Det hade säkert AJ koll på utan advokaten.

Uppgifter som inte är offentliga får däremot inte yppas.
Citera
2013-08-15, 22:10
Medlem
Texaco-Darrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Hur funkar det, får advokaten vara själv med sin klient i något läge eller är de bara närvarande under själva förhöret i detta fallet.

Advokaten får vara själv med klienten. Även under förhör kan detta avbrytas för enskilda överläggningar advokat och klient emellan.
Citera
2013-08-15, 22:11
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Hur funkar det, får advokaten vara själv med sin klient i något läge eller är de bara närvarande under själva förhöret i detta fallet.

Ja självfallet får advokaten träffa sin klient när som helst.
Citera
2013-08-15, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Texaco-Darrel
Advokaten får vara själv med klienten. Även under förhör kan detta avbrytas för enskilda överläggningar advokat och klient emellan.
Tack, men då gäller det att advokaterna sköter sig...
Citera
2013-08-15, 22:14
Medlem
MrsLibras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Att kroppen har hittats har inte med sekretess att göra. Det är en offentlig uppgift.

Hur menar du att AJ fått den uppgiften då? Han satt ju häktad i Polen. Gav polska polisen den infon? Tror ju han haft fulla restriktioner även där nere.
Citera
2013-08-15, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52

Tror inte att det är en offentlig uppgift på det sättet du menar. Om det vore det vore häktesrestriktionen om att inte få ta del av media helt onödig.
Citera
2013-08-15, 22:22
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Tack, men då gäller det att advokaterna sköter sig...

Du får gärna utveckla vad du menar med att sköta sig, efterlyser du fler advokater som likt Claes Borgström aktivt hjälpte till att få sin klient fälld eller vad är det du är ute efter?
Citera
2013-08-15, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Säkert, men de har ju ändå offentligt kommenterat att de brända kläderna har samband med mordet och det verkar de inte ha konfronterat AJ med.
Offentligt kommenterat att de brända kläderna har samband med mordet - källa på det?
Senast redigerad av wareye 2013-08-15 kl. 22:33. Anledning: klargörande
Citera
2013-08-15, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Menar du att TN är anmäld för brott mot förundersökningssekretessen?

Det var ju en nyhet i sig, när skulle den anmälan kommit in?

Nej jag menade att du skulle googla yppandeförbud och förundersökningssekretess när jag skrev
Citat:
Nej, du väljer att misstolka det jag skriver. Prova google så förstår du.
Förundersökningssekretess har inget med yppandeförbud att göra. Jag tänker inte klargöra en tredje gång, utan förutsätter att du rättar till ditt misstag i tråden, precis som jag rättade mig själv, genom att ta reda på fakta.
Hur kan du få det till att småsmå-Tommy är anmäld ?

Här kan du läsa mer om det som bekymrar dig:
http://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2008/Nr-6-2008-Argang-74/Medierna--rattvisan/
Citat:
Advokaten får frågor, men är begränsad av förundersökningssekretess eller till och med ett yppandeförbud.

Min fråga till dig är, råder det förundersökningssekretess för Ida-fallet ?
Citera
2013-08-15, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsLibra
Hur menar du att AJ fått den uppgiften då? Han satt ju häktad i Polen. Gav polska polisen den infon? Tror ju han haft fulla restriktioner även där nere.

Nu fick du ut mej i slalombacken.
AJ har visserligen haft telefonkontakt med advokaten vid hemkomsten.
Men ÅK kan ha satt mukavle på TN. Då får han kanske inte ens förmedla det som är offenligtliga uppgifter. Det var därför AJ inte fick reda på något nytt idag.
Det kan vara så. Det är bara att hoppas.
Citera
2013-08-15, 22:36
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsLibra
Förlåt om jag nu frågar det uppenbara, men får TN berätta för AJ att Id@'s kropp är hittad?

Ja, eftersom den hittades av civilperson. Men om den (hypotetiskt) hade hittats därför att någon av de andra misstänkta berättat var kroppen låg så blir det knepigare. En sådan uppgift skulle kunna skada utredningen vilket är själva grunden för förundersökningssekretess. Information om detaljer, hur hon var klädd t.ex. kan också bli sekretessbelagda och det får nog inte advokaten berätta om inte åklagaren ger tillstånd. Jag tror också att polisen förklarat för kommunalrådet att han inte ska säga något som kan skada utredningen.
Senast redigerad av Orsa 2013-08-15 kl. 22:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in