2013-08-15, 18:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spiritual_Chaos
Förhörsledarna gör väl sitt arbete?

De lägger fram det på bästa sätt och i det tempo de anser gynnar dem, så den misstänkte GM får tillräckligt mycket att tala osanning om och slingra sig fast i?

T.ex. är det väl inte ens säkert att den misstänkte idag vet om att kroppen hittats. Han kanske satsar på eller tror att den inte hittats och svarar utifrån det.

Och då väntar väl förhörsledaren med de uppgifterna tills det passar sig att lägga fram dem.

(säkert bara pseudo-GW-strunt det jag skrivit ovan, de kanske lagligt måste lägga fram bevisen "up front" eller dylikt... vad vet jag)
De kan inte använda ett tempo som gynnar dem och kvarhålla den häktade onödigt lång tid. De måste hålla tempo i utredningen, för den misstänktes skull. De uppgifte som de konfronterade AJ med idag var från innan 24 juli. Sedan dess har alltså inget hänt eller uppgifter kommit fram som förhörsledaren vill konfrontera AJ med? Underligt att polisen går ut med mer uppgifter i media än de konfronterar den huvudmisstänkte i målet med.
Citera
2013-08-15, 18:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Jag tror att han sa att det inte kommit fram något nytt sedan häktningen i AJ frånvaro. Efter den häktningsförhandling sa Tommy Nilsson att det kommit fram ny information.
Ja, och AJ blev häktad på de uppgifter som då lades fram. Detta var den 24 juli. Nu ska en ny häktningsförhandling hållas, dvs åklagaren yrkar omhäktning (?), och då borde väl helst utredningen ha tagit ett steg framåt för att domstolen ska besluta om ny häktning? Att gå upp enbart på gamla meriter känns lite osäkert, eller är jag helt fel ute?
Citera
2013-08-15, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
De kan inte använda ett tempo som gynnar dem och kvarhålla den häktade onödigt lång tid. De måste hålla tempo i utredningen, för den misstänktes skull. De uppgifte som de konfronterade AJ med idag var från innan 24 juli. Sedan dess har alltså inget hänt eller uppgifter kommit fram som förhörsledaren vill konfrontera AJ med? Underligt att polisen går ut med mer uppgifter i media än de konfronterar den huvudmisstänkte i målet med.
Nu har jag inte världens koll på fallet ("Så vad gör du här då?" Det vet jag inte riktigt).

Men den misstänkte plockades väl in för första förhören typ igår efter häktningen i dennes frånvaro? Så på vilket sätt är det ett sakta tempo? Hur många förhör har de hunnit haft sedan dess att han landade i Sverige? Ett? Två? Är det inte tillräckligt att då diskutera och fråga om det som de beslutade att häkta honom för den 24:e Juli?

(eller har jag helt fel här?)
Citera
2013-08-15, 19:00
Medlem
Citat:

Tror polisen gått ut med en bråkdel till media utav sitt material.
Citera
2013-08-15, 19:08
Avslutad
Citat:
Nu har jag inte världens koll på fallet ("Så vad gör du här då?" Det vet jag inte riktigt).

Men den misstänkte plockades väl in för första förhören typ igår efter häktningen i dennes frånvaro? Så på vilket sätt är det ett sakta tempo? Hur många förhör har de hunnit haft sedan dess att han landade i Sverige? Ett? Två? Är det inte tillräckligt att då diskutera och fråga om det som de beslutade att häkta honom för den 24:e Juli?

(eller har jag helt fel här?)
Jo men eftersom det är en omhäktningsförhandling imorgon så har ju polisen/åklagaren lite tidspress. De måste ju få fram uppgifter som håller för att hålla honom fortsatt i förvar. Om de gamla uppgifterna håller för en ny häktning beror ju på vad AJ har svarat.
Citera
2013-08-15, 19:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hjarnkoll
Tror polisen gått ut med en bråkdel till media utav sitt material.
Säkert, men de har ju ändå offentligt kommenterat att de brända kläderna har samband med mordet och det verkar de inte ha konfronterat AJ med.
Citera
2013-08-15, 19:13
Medlem
kirugumis avatar
Då fattar jag inte hur han kan få läsa tidningar o se på tv? Borde han inte ha fulla restriktioner åtminstone tills polisen förhört o lagt fram alla nya uppgifter o bevis för honom?
Citera
2013-08-15, 19:18
Medlem
refsps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirugumi
Då fattar jag inte hur han kan få läsa tidningar o se på tv? Borde han inte ha fulla restriktioner åtminstone tills polisen förhört o lagt fram alla nya uppgifter o bevis för honom?

Det kan ju vara så att man anser sig ha en gedigen teknisk bevisning. I så fall spelar det ju ingen roll om AJ tar del av TV/tidningar/radio.

Tillägg: Dessutom styr ju polis & åklagare det av substans som rapporteras av media.
Citera
2013-08-15, 19:21
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Se på t.ex. förhören med militärligan där en av dem svarade "Tom Cruise" på alla frågor, påverkade det hans utgång öht i tingsrätten?

Honom gick det bra för!

Han fick visserligen ta emot några slag i mjukdelarna av en frustrerad förhörsledare, men om man bortser från den i gänget som fick ungdomsrabatt, p.g.a. att han bara var 20 år, så fick "Tom Cruise" lägst påföljd av de fem som var djupast insyltade i rånverksamheten: 8 år istället för 10/12/14 år.
Citera
2013-08-15, 19:21
Medlem
Citat:
Var det inte de två övriga misstänkta som hade tillgång till TV, tidningar etc. Eller gällde det den nyss hemkomna också?
Citera
2013-08-15, 19:22
Medlem
Beatass avatar
Citat:
De lättade restriktionerNa rör nog bara de 2 som suttit häktade längst. Inte AJ.

Undrar om de fått full redovisning av någon eftersom båda fått lättade restriktioner......
Citera
2013-08-15, 19:22
Bannlyst
Citat:
Jo men eftersom det är en omhäktningsförhandling imorgon så har ju polisen/åklagaren lite tidspress. De måste ju få fram uppgifter som håller för att hålla honom fortsatt i förvar. Om de gamla uppgifterna håller för en ny häktning beror ju på vad AJ har svarat.

Så här har AJ svarat:
Citat:
- Han har lämnat uppgifter som inte stämmer, säger kriminalkommissarie Thord

Du kan sova gott, AJ blir omhäktad, så länge polisen inte kan verifiera hans nya uppgifter.
Dessutom så väntar man på svar från SKL (kropp & brandplats) och det i sig är en anledning att hålla AJ häktad, då det finns risk för att han flyr, sabbar bevis eller begår nya brott. AJ har inget som talar för honom, vare sig hans brottshistorik samt valet att ta 5 dagar på sig att infinna sig på ambassad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in