2013-08-15, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spiritual_Chaos
Det jag inte förstår dock är varför man som misstänkt Gärningsman ens skulle svara i förhören öht (om man var skyldig).

Se på t.ex. förhören med militärligan där en av dem svarade "Tom Cruise" på alla frågor, påverkade det hans utgång öht i tingsrätten?

Om du som anklagad inte motbevisar åklagarens eller förundersökningsledarens framställan så har du ju inte gjort din röst hörd. Tror att man inte bara helt plötsligt kan komma med en ny information vid rättegången och framstå som trovärdig.
Citera
2013-08-15, 21:36
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det måste jag ha missat, när ålade domstolen advokaten yppandeförbud?

Jag tror att ni blandar ihop det. Yppandeförbud är förbud att berätta vad som hänt under en rättegångsförhandling som skett bakom lyckta dörrar. Ett förhör är ingen rättegångsförhandling.
Citera
2013-08-15, 21:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Yppandeförbud handlar om att han inte för säga något offentligt om vad som sagts under häktningsförhandlingen, det en konsekvens av förhandlingens "lyckta dörrar". Han har ingen tystnadsplikt i det avseendet gentemot klienten även om denne inte är närvarande (i normalfallet deltar ju klienten i förhandlingen).
Ok, men då är han belagd med yppandeförbud eftersom häktningsförhandlingen skedde bakom lyckta dörrar. Förstår att han inte har tystnadsplikt gentemot klienten avseende vad som sas vid själva förhandlingen, men han får alltså även förmedla annat till klienten. Då kan inte förhörsledaren dra nytta av något överraskningsmoment t ex vad gäller den funna kroppen.
Citera
2013-08-15, 21:41
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Jag tror att ni blandar ihop det. Yppandeförbud är förbud att berätta vad som hänt under en rättegångsförhandling som skett bakom lyckta dörrar. Ett förhör är ingen rättegångsförhandling.

Det är mycket möjligt att saker och ting blandas ihop i en sådan här rörig tråd, men jag har inte läst någonstans i media att det har gått så långt som till yppandeförbud än, men någon vänlig själ kanske kan reda ut den saken?
Citera
2013-08-15, 21:43
Medlem
Texaco-Darrels avatar
Citat:

Denna länk är mer utförlig och säger litet annat som tillägg till ditt inlägg.

http://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2013/Nr-5-2013-Argang-79/Advokaten-och-tystnadsplikten/[/url]
Citera
2013-08-15, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soisju
ok tack! var nog så att den kända advokaten tar ett fall som är mer omskrivet..

Det finns en poäng med att använda en så kallad kändisadvokat om det handlar om ett mål som innebär mycket kontakt med pressen. Dom är mer vana vid media...
Citera
2013-08-15, 21:49
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är mycket möjligt att saker och ting blandas ihop i en sådan här rörig tråd, men jag har inte läst någonstans i media att det har gått så långt som till yppandeförbud än, men någon vänlig själ kanske kan reda ut den saken?

Om förhandlingen hålls bakom lyckta dörrar är det regel att yppandeförbud gäller. Häktningsförhandlingarna hittills har hållits bakom lyckta dörrar.
Citera
2013-08-15, 21:52
Medlem
MrsLibras avatar
Förlåt om jag nu frågar det uppenbara, men får TN berätta för AJ att Id@'s kropp är hittad?
Citera
2013-08-15, 21:58
Medlem
Texaco-Darrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsLibra
Förlåt om jag nu frågar det uppenbara, men får TN berätta för AJ att Id@'s kropp är hittad?

Den tystnadsplikt som finns för poliser och åklagare under en förundersökning där yppandeförbud inte gäller omfattar formellt inte advokaten och klienten.

Citerat från advokatsamfundet.
Citera
2013-08-15, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsLibra

Kanske någon som är mer insatt i brottmål kan ge dig ett 100% svar men jag tror inte att en advokat har rätt att förbereda sin klient på det sättet. Det är nog förundersökningsledaren som måste berätta det först. De vill nog gärna ha den anklagades reaktion face to face.
Citera
2013-08-15, 22:03
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Texaco-Darrel
Denna länk är mer utförlig och säger litet annat som tillägg till ditt inlägg.

http://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2013/Nr-5-2013-Argang-79/Advokaten-och-tystnadsplikten/[/url]

Bra komplettering avseende förundersökningen. "Åklagare kan också besluta om yppandeförbud för uppgifter som förekommer under en pågående förundersökning." Advokaterna säger ibland att de inget kan säga pga förundersökningssekretess, det är yppandeförbudet de hänvisar till.
Citera
2013-08-15, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Kanske någon som är mer insatt i brottmål kan ge dig ett 100% svar men jag tror inte att en advokat har rätt att förbereda sin klient på det sättet. Det är nog förundersökningsledaren som måste berätta det först. De vill nog gärna ha den anklagades reaktion face to face.
Hur funkar det, får advokaten vara själv med sin klient i något läge eller är de bara närvarande under själva förhöret i detta fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in