2013-08-15, 20:06
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Han uttalar sig från vad som är sagt i dagens förhör. Yppandeförbud betyder just förbud mot yppande.
Småsmå-Tommy är den klassiska snickesnackaren, med större mun än öron, och öronen är större än hjärnan.

Det måste jag ha missat, när ålade domstolen advokaten yppandeförbud?
Citera
2013-08-15, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Får advokaten i sina enskilda överläggningar med sin klient berätta sådant om utredningen som klienten inte känner till? Tänker specifikt på om AJs advokat får berätta för honom att kroppen är funnen, trots att han inte konfronterats med den uppgiften i förhör.

När jag för ett par år sedan satt med min advokat ang ett fall så läste advokaten upp alla förhör på de inblandade vad dem sagt, jag fick då ta del av det. Gällde dock inte mord...

Försvarare borde väl ge sin klient av det som finns med tanke på vad dennes uppgift är, man bygger väl upp ett försvar tillsammans? ( Klient och försvararen)
Citera
2013-08-15, 20:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av drdracula141
TN går även ut på TW.

Småsmå-Tommy förvånar T*ord i ett annat fall med ett aggressivt utspel:
http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2290534-hallebergsmannen-omhaktad

Ingen av Småsmå-Tommys klienter kan vara skyldiga...
Citera
2013-08-15, 20:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mammut666
När jag för ett par år sedan satt med min advokat ang ett fall så läste advokaten upp alla förhör på de inblandade vad dem sagt, jag fick då ta del av det. Gällde dock inte mord...

Försvarare borde väl ge sin klient av det som finns med tanke på vad dennes uppgift är, man bygger väl upp ett försvar tillsammans? ( Klient och försvararen)
Vad är då poängen med att den häktade sitter med fulla restriktioner?
Citera
2013-08-15, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det måste jag ha missat, när ålade domstolen advokaten yppandeförbud?

Tja, skall vi bara helt korrekta så är det brott mot förundersökningssekretessen att återge vad som sagts i ett förhör i en pågående utredning. Yppandeförbud är ju samma sak, men i domstol. My bad...men sak samma.
Citera
2013-08-15, 20:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Han uttalar sig från vad som är sagt i dagens förhör. Yppandeförbud betyder just förbud mot yppande.
Småsmå-Tommy är den klassiska snickesnackaren, med större mun än öron, och öronen är större än hjärnan.
Men i morgon ersätts småsmå-Tommy av en skarpare advokat. http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2292195-mordmisstankte-fortsatter-neka
Citat:
Vid häktningsförhandlingen kommer försvaret, [TN] är inte på plats, genom advokat [MH] att på att 36-åringen släpps på fri fot.
Citera
2013-08-15, 20:15
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Tja, skall vi bara helt korrekta så är det brott mot förundersökningssekretessen att återge vad som sagts i ett förhör i en pågående utredning. Yppandeförbud är ju samma sak, men i domstol. My bad...men sak samma.

Bra, då är vi överens alltså, advokaten får säga vad som verkar vara positivt för sin klient tills domstol säger annorlunda.

Jag blir alltid lite orolig över folk som rackar ner på advokater, de har ju till uppgift att ta tillvara på sina klienters intressen och en sak är ju att nyansera bilden i massmedia, de dömer ofta på väldigt lösa grunder.
Senast redigerad av Reimer 2013-08-15 kl. 20:22.
Citera
2013-08-15, 20:23
Medlem
Bus-i-mitt-huss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vad är då poängen med att den häktade sitter med fulla restriktioner?

Precis!

Jag satt med fulla restriktioner under 4 veckor för ett grovt brott. Min företrädare kunde ej delge mig annan info än den som framgick i förhören. Jag frågade hur media tolkat händelsen, fickk pass svar. Enda som min advokat kunde meddela mig var hur min familj tog händelsen och om de mådde bra. Så jag vore förvånad om AJs advokat delger honom annat än vad som kommit fram under förhör.
Citera
2013-08-15, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Bra, då är vi överens alltså, advokaten får säga vad som verkar positivt för sin klient tills domstol säger annorlunda.

Jag blir alltid lite orolig över folk som rackar ner på advokater, de har ju till uppgift att ta tillvara på sina klienters intressen och en sak är ju att nyansera bilden i massmedia, de dömer ofta på väldigt lösa grunder.

Nej, du tar orden ur munnen, svag retorisk konst utan vinning.

Advokaten får säga vad han vill, men han riskerar att dömas för brott mot förundersökningssekretessen om han "yppar" saker från ett förhör i pågående mordutredning. Huruvida detta är ett brott får väl juridisk kunnig fundera på, tex. R*nsell:
Citat:
– Under dagens förhör ställdes inte några nya frågor. Vi har inte heller delgivits några nya bevis eller fynd. Så torrt är det. Min klient redogjorde precis som tidigare för att han lämnade kvinnan på natten. Vad som sedan kan ha hänt känner han inte till, säger småsmå-Tommy
Jag har inget mot att bilden nyanseras, men det går att säga på andra vis.
Citera
2013-08-15, 20:28
Medlem
MGM sitter häktad i Uddevalla men rättegången förs i Vänersborg och utredande polis finns i Trollhättan. Hur många kommuner är egentligen inblandade i detta brottmål?
Citera
2013-08-15, 20:35
Medlem
MrsLibras avatar
Vore så glad om du miggafrii ville svara på en liten fråga? (ser att du är inne o kikar här titt som tätt)

Tror du fortf på AJ's oskuld i detta? Och vill du fortf vara hans vän om han nu är skyldig? (blev visst två frågor..)
Citera
2013-08-15, 20:36
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Nej, du tar orden ur munnen, svag retorisk konst utan vinning.

Advokaten får säga vad han vill, men han riskerar att dömas för brott mot förundersökningssekretessen om han "yppar" saker från ett förhör i pågående mordutredning. Huruvida detta är ett brott får väl juridisk kunnig fundera på, tex. R*nsell:

Jag har inget mot att bilden nyanseras, men det går att säga på andra vis.

Det var inte min avsikt att ta ord ur din mun, vad jag ville få fram var att innan advokaten är ålagd yppandeförbud av domstol så kan han säga precis vad han vill om fallet, han kan berätta att inget nytt har kommit fram t.ex.

Att det sedan kommer att bli en fruktansvärd slagsida till åklagarens fördel när det klassiska yppandeförbudet kommer det är en helt annan sida av myntet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in