Citat:
Ursprungligen postat av
Thunderman
Men samvete är ett väldigt subjektivt begrepp.
Vad som folk har på sitt "samvete" så att säga, detta uttrycket, är väldigt subjektivt. Någon kan säga att hans samvete förbjuder en från att göra en viss sak, medan en annan person tycker att samma handling är helt OK och bryr sig inte.
Ett exempel är majoriteten av svenska befolkningen är emot homosexualitet, även fastän man försöker ge uttryck av att vara tolerant på grund av indoktrinering eller oro för konsekvenser om man pratar emot homosexualitet.
Som exempel så är det normalt att man kallar folk för "jävla bög" om denne beteer sig på ett konstigt sätt. Och om en person är homosexuell hade dem flesta inte haft emot om den förolämpat den personen för dess sexuella läggning. Det enda som kan hindra är rädslan för att bli dömd för sexuell kränkning eller andra "brott" som den svenska staten lägger upp mot folk som är emot homosexuella.
Men folk har inget "samvete" emot dessa saker, inte heller har man samvete mot rena hämndaktioner mot folk om dem startar någonting.
Så detta är ett subjektivt begrepp och jag gav några exempel.
Vissa kan säga att det är värre att hålla till exempel en kvinna som sex-slav i 6 månader än om den kvinnan hade förolämpat och kränkt dig, vilket är sant. Men å andra sidan ser vi ofta folk som bråkar med andra, förolämpar och kränker andra folk på barer och pubar och andra offentliga ställen med resultatet att dem blir misshandlade. Vi alla vet att misshandel är värre än vanligt bråk och kränkning men detta blir resultatet. Och folk har inget på samvetet här eftersom det är en hämndaktion.
Så för att avsluta. Det finns inget hos er ateister som kan stoppa er från att verkligen ge igen på personer och ta till extremer. Samvete är ett subjektivt begrepp och många personer har inget samvete om dem genuint känner sig attackerade, kränkta och illa behandlade.
Det enda du svamlat om här i denna ruta, är att människor tar lagen i egna händer, det är för att det sedan länge är känt att rättshjälp inte alltid fungerat, av vilka orsaker är jättesvårt att gå in på, men vad du berör, tror jag inte ens platsar i flashback, men är du av så lågprimitivt virke att du går in i rel.forum och drar upp din sexfixering, sedan mishandel och på ngt sätt tycker att du har ett humanorium-samband i det, så får jag beklaga.
När du är så tänd att diskutera sex & mishandel, varför går du inte in på kriminal och brottsfall?
Att du råkar vara fast i religionsträsket med dogmatiken hängande över dig, är ingen direkt sak som därmed gör att det blir religionsrelaterat.
du blandar fulständigt ihop personliga/individuella enskilda t.ex angelägenheter med ämbn et humanorium, kanske du har så dålig bildning att du inte ens förstår skillnaden, men enl mig är dina så kallade sakfrågor mer hemmahörande i bl.a i forumet kriminalitet. Att kriminella påstår sig vara "troende" är mer än välkänt btw.
Står du och hävdar "din religion" med diskriminerande ordalag, så är du diskriminerande, knappast troende mer än att din egen vilja vill ge dig själv ett bättre självförtroende, en mördare som mejar ner tio personer, kan sitta och svamla sig älska gud älska jesus och be "troget 10 ggr/dygn" är mördaren för den skull via läpparnas bekännelser en god muslim, inte.
Sedan en grupp religiösa, som tillsammans skaldar sina visor, är de mer troende för att de går ihop? nligt mig, inte. De är dårar som utnyttjar demokrati, där har du skon som klämmer för religionsFANATIKER. Med ofta kognitiva besvär, ofta p.g.a äckligt grovt våld i sina hemländer, där de FÅR och t.o.m hyllas för sina "manliga eskapader"
Det hör ju till kriminalforum. Inte filosofi för fem öre, religion kan i vissa fall, iaf hålla ambition att gå mänskligt med lite fromhet som kommer ur humanism, inte de "ämnen" du rätt konvulsivt och styvnackat vrider in på.