2013-08-15, 13:10
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jodå, visst har jag mött dina argument. Det är bara du som inte möter mina.

Jag har förklarat VARFÖR det är ologiskt nonsens. Vad mer kan jag göra om du vägrar förstå?

Citat:
Du säger hela tiden att vi har en fri vilja men samtidigt inte har en, att det är bara en illusion. Detta är en tydlig motsägelse.

Bara om man är fullständigt jävla dum i huvudet. Du har uppenbarligen inte förmåga att förstå resonemang. Inte mitt fel, och jag förbehåller mig rätten att inte vara din jävla dagisfröken som ska lära dig grundläggande ABC och skillnaden på höger och vänster.
Citera
2013-08-15, 14:14
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag har förklarat VARFÖR det är ologiskt nonsens. Vad mer kan jag göra om du vägrar förstå?

Bara om man är fullständigt jävla dum i huvudet. Du har uppenbarligen inte förmåga att förstå resonemang. Inte mitt fel, och jag förbehåller mig rätten att inte vara din jävla dagisfröken som ska lära dig grundläggande ABC och skillnaden på höger och vänster.
Jag tänker inte längre offra min tid på otrevliga människor, det finns betydligt vettigare saker att göra med sin tid och betydligt trevligare människor härinne som man kan diskutera med. Tack för mig.
Citera
2013-08-15, 14:24
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jag tänker inte längre offra min tid på otrevliga människor, det finns betydligt vettigare saker att göra med sin tid och betydligt trevligare människor härinne som man kan diskutera med. Tack för mig.
Vetenskap är inte alltid "trevligheter"

Är tro någonting myspysigt, finns dem som vill ha det som myspysigheter, men man kan inte heller förvänta sig att myspys är mer eller mindre subjektivt upplevt : om du känner det mysigt att ta på dig en bomullströja och läsa sagor eller välja vilken bok du vill att kura ihop dig med dig själv eller andra, ingen hindrar dig mer än extremister. De finns, men man kan inte utifrån dem vilka gillar ordning och reda, tro sig utläsa vem som är eller inte är fobiker.. det är en hyfsat hal (milt uttryckt) slags "agenda" som kan vara, politiserad och kan vara, anspråk på teokrati, teokrati får mig att rysa, är jag subjektiv där?
Kanske.

Samtidigt vet jag vad fascism är och sannerligen har jag aningar om vad nazism är och där sätter jag extremfundamentalistisk religiositet med dogmerna som norm, i samma eller liknane fack, då jag tyvärr.. ännu ser för mycket förtryck där fundamental islam inte påbjuder, utan beordrar kvinnsen att ikläda sig "traditionell" medeltida klädsel, jag tycker lite synd om dem, att de behöver fabulera.
Nej. Inte alla! men väldigt många... för det tar väl tid att bearbeta hårdför religionsextremism, jag tycker inte det är de enskilda individernas fel, det är regimer som fallerar å det djupaste. Människor är människor, vi är rätt lika, när vi tänker till.

Sedan är vetenskap väldigt fint, något man aktar. Generellt sett, vill säga. Vi vill väl inte stå utan rinnande vatten? ... eller själv börja jaga djuren att ha på tallriken? Är du beredd att förse dig med vapen för att flå hönor imorgon? Eller förstår du hur mastodont urbaniseringen blivit? Hur hårt det slår mot t.ex Sydamerika?
Citera
2013-08-15, 14:26
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Och så gjorde prinsen sin sorti i en glänsande offerkofta. "- Jag må ha sluddrat fram pseudologik tills jag framstod som gravt utvecklingsstörd....men jag var iaf inte otrevlig", tänkte kunskap1 och fick medhåll från sin mamma.
Citera
2013-08-15, 14:31
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag tänker inte lägga ner mer tid på att i detalj förklara någonting mer för dig. Men jag kan ge dig den korta versionen. Jag har t ex visat dig att det är fullständigt ologiskt och omöjligt att både du och gud kan ha fri vilja samtidigt. Du har inte bemött argumentationen i sig utan endast upprepat samma dumheter. DÄR du bryter mot motsägelselagen. Problemet är att du inte kan/vill förstå det hela och jag har tröttnat på dig och din hemmasnickrade pseudologik. Vägs ände med andra ord.
Anser du att två mänskliga föräldrar är skapare till sina evt barn?

Kommer det barnet att kunna ha en fri vilja?
Citera
2013-08-15, 14:37
Medlem
BlackJewels avatar
Sagor och sagostunder har mig veterligen alltid varit kreativt, för barn men även för vuxna, fast då sammanliknar jag inte direkt bibel eller koran med sagoböcker, som via bilder och en massa bilder stimulerar barn, jag tycker att oavsett religionstillhörighet, alla har rätt att ägna sig åt de sagor de själv finner intressanta, att njuta av eller enbart att betrakta eller om så ta till sig, för stunden, då det finns så mycket fabulerande även i den tekniskt rationella världen att förstå sig på - alla är liksom inte elektriker och får saker gratis genom att fjäska med pappsingarna, som det ju traditionellt setts som "de naturliga vetenskaparna"

Sådana tider råkar ännu hålla kvar ränderna som både norm och urvalstekniska testmallar, även om mycket förändrats, så finns könsstereotyp inbillning minsjäl djupt inrotat oavsett det är en trosfanatiker eller vetenskapsfanatiker med den gamla vanliga enögda livssynen.. idioter finns i alla läger.

så sett kommer man sällan undan med att ha den vetenskapliga "etiketten" påsatt på rocken eller kavjen, rätt hjärndött att tro att logik, är något man t.ex köper sig till. Det gör man inte enl mig. Men man kabn alltid låtsas tillhöra "kloka gänget" - fast man duttat napp och gosat snuttefiltar, som liten. Ingen springer utan att först gå.
Citera
2013-08-15, 14:57
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Anser du att två mänskliga föräldrar är skapare till sina evt barn?

Beror på vad du menar med det något laddade ordet "skapare"?

Citat:
Kommer det barnet att kunna ha en fri vilja?

I och med att jag inte tror någon människa har fri vilja, så nej.
Citera
2013-08-15, 15:04
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Beror på vad du menar med det något laddade ordet "skapare"?

I och med att jag inte tror någon människa har fri vilja, så nej.
Om de är upphovet till barnets liv.

Hmm en fullfjädrad determinist mao.
Straff och böter är mao meningslösa och saknar funktion då.
Citera
2013-08-15, 16:20
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Om de är upphovet till barnets liv.

Då skulle jag snarare kalla dem just föräldrar snarare än "skapare", ordet "skapare" kommer med en hel del bagage som måste specificeras.

Citat:
Hmm en fullfjädrad determinist mao.

Nej, inte riktigt..... jag redogjorde för min position tidigare.
https://www.flashback.org/sp44688246

Citat:
Straff och böter är mao meningslösa och saknar funktion då.

Inte alls. Läs min position så förstår du förhoppningsvis vad jag menar.
Citera
2013-08-15, 17:17
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Då skulle jag snarare kalla dem just föräldrar snarare än "skapare", ordet "skapare" kommer med en hel del bagage som måste specificeras.

Gud sägs ju ha skapat sin ena 1/3 på det sättet.

Då har du har ungefär samma ståndpunkt som mig då.
Kvittar egentligen vilket så länge människan inte kan påvisa det ena eller det andra.
Vi får leva så gott vi kan som om vi har fri vilja och nöja oss vid det så länge.
Utfallet blir ju lika i vilket fall, vi står ju ovetande om annat hur än vi än gör.
Citera
2013-08-15, 17:25
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:

Citat:
"Of course I have free will, I have no choice"
Fan vad skön Hitchen är.
Citera
2013-08-15, 17:50
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Fan vad skön Hitchen är.

Han fortsätter med att beskriva den religiösa positionen:

"Of course we have free will, the boss says so..."