2013-08-15, 07:24
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perserkatt
Tack för bilderna! Hur är skorna rent storleksmässigt? Jag beställde ett par skor från Magnanni i storlek 41 i tron om att det var rätt storlek, men det visar sig att skomodellen var aningen för stor för mig. I exempelvis Converse-skor (som säkerligen inte ens får nämnas i denna tråd) har jag storlek 41.

Jag ser att det är skoblocken från Herrstil som du använder till dina skor. Jag väljer därför att använda dem jag med, med tanke på att skoblocken verkar fungera bra för dig. Vilken modell på skoblocken är det du använder förresten? Är det "Skoblock Standard" eller "Skoblock Premium"?

Råkar ni veta ifall det finns risk för att skomodeller bli slutsålda från Meermins hemsida, eller tillverkas nya direkt efter att lagret börjar sina?

Jag upplever de som ganska normala i storleken, möjligtvis lite smala i främre delen. Jag har storlek UK10 i dem, och har vanligtvis UK10/EU44. Har ingen aning om vad jag har i Converse, aldrig ägt ett par.

Det är premiumskoblocken jag använder. De funkar bra.

Bara för att skorna finns på hemsidan är det inte säkert att de finns i lager, utan det är ganska vanligt att de behöver tillverkas först och då är väntetiden en till två månader (även om Meermin gärna påstår under 30-dagar). Vill du veta om de finns inne i din storlek så är det enklast att maila. De är dock på semester nu allt Meermin-folk så räkna inte med svar direkt.
Citera
2013-08-15, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Jag upplever de som ganska normala i storleken, möjligtvis lite smala i främre delen. Jag har storlek UK10 i dem, och har vanligtvis UK10/EU44. Har ingen aning om vad jag har i Converse, aldrig ägt ett par.

Det är premiumskoblocken jag använder. De funkar bra.

Bara för att skorna finns på hemsidan är det inte säkert att de finns i lager, utan det är ganska vanligt att de behöver tillverkas först och då är väntetiden en till två månader (även om Meermin gärna påstår under 30-dagar). Vill du veta om de finns inne i din storlek så är det enklast att maila. De är dock på semester nu allt Meermin-folk så räkna inte med svar direkt.

Så det är därför dom inte svarar på mail... Har mailat dom ett flertal ggr under senaste veckan utan svar. Känns lite surt när skorna är klara och enda problemet var att dom glömt räkna med frakten i Paypalfakturan så att den inte går att betala...
Citera
2013-08-15, 07:55
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Jahapps, det gick ju så där med köpstoppet. Det är väl bara att förbereda sig på att bli giftmördad här hemma då. Jag har nämligen precis ordnat ett par begagnade JL William i ruggigt bra skick och i mellanbrun buffalo calf till det habila priset av ca 2600 kr inkl frakt från USA. Det krävdes - i vanlig ordning - en hel del prutande, men till slut gick det vägen.

Jag har aldrig ägt ett par JL:s tidigare, men som Alister skrev några sidor bak - det är lite en del av tjusningen att kasta sig ut i ovissheten med en ny tillverkare.

Men nu blir det nog också dags att sälja av lite av de skor jag inte använder så mycket. Jag tror att det blir Hallamsen som ryker. Efter mycket om och men har jag inte riktigt fallit för 348-lästen. Med lite tur kanske jag överlever sambons vrede, även denna höst.

Jag råkade på den här jämförelsetabellen mellan olika tillverkare på Upper Shoes hemsida. Det kan ju vara en bra början för de som undrar hur olika tillverkares storlekar förhåller sig till varandra. Informationen bör dock med viss fördel tas med en liten nypa salt, eftersom den inte alls går in på olika läster och liknande. Men en viss fingervisning kan den nog alltid ge.

Hehe, vi skulle behöva gå på Anonyma Shopaholics-möten ihop Köpte ett par begagnade Alfred Sargent Handgrade single monks igår. Väldigt billigt fick jag dem visserligen, men det är mitt tredje skoköp efter att jag satte upp ett "stenhårt" köpstopp för mig själv..

Du fick mersmak för dubbelmunkar efter dina Westministers alltså? Nu har du snart båda de mest ikoniska DM-modellerna, fint.
Citera
2013-08-15, 08:08
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perserkatt
Tack för bilderna! Hur är skorna rent storleksmässigt? Jag beställde ett par skor från Magnanni i storlek 41 i tron om att det var rätt storlek, men det visar sig att skomodellen var aningen för stor för mig. I exempelvis Converse-skor (som säkerligen inte ens får nämnas i denna tråd) har jag storlek 41.

Magnanni är en bättre indikator än Converse på vilken storlek från Meermin du ska beställa.
Citera
2013-08-15, 09:49
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Hehe, vi skulle behöva gå på Anonyma Shopaholics-möten ihop Köpte ett par begagnade Alfred Sargent Handgrade single monks igår. Väldigt billigt fick jag dem visserligen, men det är mitt tredje skoköp efter att jag satte upp ett "stenhårt" köpstopp för mig själv..

Du fick mersmak för dubbelmunkar efter dina Westministers alltså? Nu har du snart båda de mest ikoniska DM-modellerna, fint.

Haha, det där känner jag verkligen igen mig i! "Jag har visserligen köpstopp, men den här möjligheten kommer jag troligtvis inte ha någon gång igen. Äh, vad kan ett liiitet köp göra? Men sen får det minsann vara köpstopp, på riktigt! Jag lovar!"

Trevligt med AS-köpet. Vilka blev det? Benson?

DMS ja. Jag tycker om de mer nedtonade varianterna av DMS. Jag har länge tyckt att William i grain och i lite ljusare brun med dubbelsula är en underbar casual sko som fungerar superbt till allt från jeans till uddakavaj året om. Faktumet att det kanske är en av de mest ikoniska skorna på marknaden gör inte saken sämre. Westministerna var mer ett impulsköp, som jag nu är oerhört nöjd med efter att har använt dem ett par gånger (jag ska skriva mer om dem och lägga upp bilder senare, när tillfälle ges). Men modellerna kompletterar också varandra på ett ypperligt sätt. Westministern är nämligen riktigt elegant och uppklädd genom sin 888-läst i dark oak och med EG:s vackra finish, och fungerar därför utmärkt i de situationer som William inte är tillräckligt dressade.

Nu får jag bara hoppas att 9795-lästen passar mig också. Paret jag köpte var dessutom i EE-vidd. Men eftersom jag är plattfot blir det nog bara bra eftersom jag gärna slänger i ett par uppbyggande sulor i mina skor. Vi får se!
Senast redigerad av hoodog 2013-08-15 kl. 09:52.
Citera
2013-08-15, 13:52
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Haha, det där känner jag verkligen igen mig i! "Jag har visserligen köpstopp, men den här möjligheten kommer jag troligtvis inte ha någon gång igen. Äh, vad kan ett liiitet köp göra? Men sen får det minsann vara köpstopp, på riktigt! Jag lovar!"

Trevligt med AS-köpet. Vilka blev det? Benson?

DMS ja. Jag tycker om de mer nedtonade varianterna av DMS. Jag har länge tyckt att William i grain och i lite ljusare brun med dubbelsula är en underbar casual sko som fungerar superbt till allt från jeans till uddakavaj året om. Faktumet att det kanske är en av de mest ikoniska skorna på marknaden gör inte saken sämre. Westministerna var mer ett impulsköp, som jag nu är oerhört nöjd med efter att har använt dem ett par gånger (jag ska skriva mer om dem och lägga upp bilder senare, när tillfälle ges). Men modellerna kompletterar också varandra på ett ypperligt sätt. Westministern är nämligen riktigt elegant och uppklädd genom sin 888-läst i dark oak och med EG:s vackra finish, och fungerar därför utmärkt i de situationer som William inte är tillräckligt dressade.

Nu får jag bara hoppas att 9795-lästen passar mig också. Paret jag köpte var dessutom i EE-vidd. Men eftersom jag är plattfot blir det nog bara bra eftersom jag gärna slänger i ett par uppbyggande sulor i mina skor. Vi får se!

Haha, roligt att höra att jag inte är ensam, det kan bli en stor klubb Jag har också köpt tre par skor i år trots att jag sa att jag inte skulle köpa något under hela året, det föll givetvis när jag sprang på dealar som "inte gick att tacka nej till". Dock har jag sålt några par skor så antalet har iaf inte ökat.

Ser fram mot bilderna på JL-monksen.
Citera
2013-08-15, 13:56
Medlem
csts avatar
Jag köpte ett par skor idag.
Citera
2013-08-15, 14:17
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Haha, roligt att höra att jag inte är ensam, det kan bli en stor klubb Jag har också köpt tre par skor i år trots att jag sa att jag inte skulle köpa något under hela året, det föll givetvis när jag sprang på dealar som "inte gick att tacka nej till". Dock har jag sålt några par skor så antalet har iaf inte ökat.

Ni som säljer era skor, finns det en marknad för detta i Sverige eller kör ni internationellt?

Jag kan ju bara tala för mig själv, men det känns som att jag väldigt sällan letar på svenska sidor efter skor utan det är mestadels Ebay och Styleforum.
Citera
2013-08-15, 15:12
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Ni som säljer era skor, finns det en marknad för detta i Sverige eller kör ni internationellt?

Jag kan ju bara tala för mig själv, men det känns som att jag väldigt sällan letar på svenska sidor efter skor utan det är mestadels Ebay och Styleforum.

Det beror helt på tillverkaren. C&J säljer jag alltid på Tradera eller Blocket, eftersom märket dels är välkänt i Sverige och dels för att skorna kostar så pass mycket här som nya vilket gör att andrahandsvärdet också blir högt. Lite mer för svensken okända tillverkare som EG, GG, JL etc säljer man däremot med fördel på ebay eller SF. Generellt tror jag dock att ebay ger mer, eftersom folket på SF överlag har ta koll på läget och vet hur mycket ett par begagnade skor är värda.

Vad funderar du på att sälja?
Citera
2013-08-15, 15:18
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr

SF tycker jag är det bästa. Jag gillar inte att sälja saker på Ebay med tanke på deras skydd för köparen, man är lite för utlämnad som säljare om man råkar ut för ett rötägg.

Överlag är det drygt att sälja saker för det tar sån tid eftersom folk ska krångla så mycket. Hur många mejl av slaget "Finns varan kvar?" får man inte och som aldrig hör av sig efter man svarat ja. Eller alla som vill ha ett pris oavsett om man skriver bud och ger man ett pris så prutar de oavsett vilket pris man säger. Har sålt några bilar och cyklar på Blocket genom åren och sagt aldrig mer efter varje gång
Citera
2013-08-15, 15:27
Medlem
Har tänkt köpa ett par av dessa till hösten.

http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&shoeid=4472&colourid=2366&brandid=7

http://meermin.es/ficha_articulo.php?id=1961

Det lutar nu åt loaken då det känns som att den lästen ger en roligare känga. Det pluset jag ser hos meermin är deras skärp i samma material, är det någonting annat jag bör tänka på när jag gör valet?
Jag undrar också om skorna kommer stå emot alla utom kanske de regnigaste och slaskiga dagarna under höst, vår och vintern?
Citera
2013-08-15, 15:36
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalkStrong
Har tänkt köpa ett par av dessa till hösten.

http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&shoeid=4472&colourid=2366&brandid=7

http://meermin.es/ficha_articulo.php?id=1961

Det lutar nu åt loaken då det känns som att den lästen ger en roligare känga. Det pluset jag ser hos meermin är deras skärp i samma material, är det någonting annat jag bör tänka på när jag gör valet?
Jag undrar också om skorna kommer stå emot alla utom kanske de regnigaste och slaskiga dagarna under höst, vår och vintern?
Jag skulle valt Loaken. Jag har själv en Pimlico som fyllesko. Vidare är det där med bälte i samma material ganska överskattat enligt många. Jag har själv ingen egentlig åsikt i frågan men jag tror inte att någon skulle reagera om du bar dem med ett bälte i liknande nyans; mocka eller inte. Berg & Berg har en rea på fantastiska bälten just nu. Jag köpte själv två stycken.

Tänk också på att Pimlicon är ganska stor. Jag fick gå ner en halv storlek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in