Citat:
Ursprungligen postat av
Ministry.of.Truth
Några frågor till experterna på området:
Fair enough.
Citat:
*ni som har randsydda skor med lädersula, hur lång tid tar det innan sulan slits ut för er (vet att det är väldigt beroende på hur ofta och i vilket väder de används, men räkna med effektiv tid dvs räkna inte den tiden ni inte använder dem)
Har ännu aldrig behövt sula om ett par skor men med tanke på hur jag sliter dem (har ett väldigt rullande steg som sliter dem i tårna. Borde egentligen sätta tåjärn men tror att det skulle påverka mitt steg på ett ganska jobbigt vis) och hur jag brukar dem skulle jag säga minst tre år. Även mina winter-beaters med lädersula.
Citat:
*sular ni om dem när de är utslitna?
Ja.
Citat:
*vad kostar en omsulning?
En halvsulning? Från typ en femhunka.
Citat:
*Är det någon poäng i att köpa randsydda skor med gummisula och kan man även sula om denna typ isf?
Ja för fan. Om du ämnar bära skorna i snö el.dyl. är gummisula emellanåt att föredra. Givetvis går det att sula om en sko med gummisula.
Citat:
*är det någon poäng i att köpa lädersula om man ändå sätter på en slitsula i gummi, eller är det lika bra att köpa gummisula från början?
Vill du ha en sko med gummisula, köp då en sko med gummisula.
Citat:
*går det öht att använda lädersula oktober-april månad? eller vad använder ni då för typ av skor?
Ja. Jag kör gärna på en dubbel lädersula under vintermånaderna men är det lite småfuktigt (eller rentav torrt på marken) under vinterhalvåret går det utmärkt med enkel lädersula. Som det konstaterats innan så tål en lädersula mer än vad man tror och, som sagt, det är en sula. Frukta mer för ovanlädret om det är blött ute.