2013-06-01, 16:45
Medlem
Att man inte kan se vad klockan visar i bilden skyller jag på skakig hand och att skärpan/fokusen ligger på helt fel ställe i bilden, tycker ändå att det är ganska trevligt.

Weymouth
Citera
2013-06-01, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
Det har säkert nämnts i tråden men orkar inte leta igenom hela. Det jag söker är en välsorterad webbstore med hyfsade kvalitetsskor i prisklassen 1500-4000 som har gratis frakt och där man kan byta enkelt om de inte passar. alltså typ som zalando och sån skit, fast med bra grejer.

Mig veterligen uppfyller ingen allt det där. Ytterst få webbutiker erbjuder gratis frakt, speciellt inte utländska, som är det enda vettiga.
Citera
2013-06-01, 20:32
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Det har säkert nämnts i tråden men orkar inte leta igenom hela. Det jag söker är en välsorterad webbstore med hyfsade kvalitetsskor i prisklassen 1500-4000 som har gratis frakt och där man kan byta enkelt om de inte passar. alltså typ som zalando och sån skit, fast med bra grejer.

http://www.herringshoes.co.uk/

Inte fraktfritt, men de hanterar byten väldigt bra.
Citera
2013-06-01, 22:02
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Mig veterligen uppfyller ingen allt det där. Ytterst få webbutiker erbjuder gratis frakt, speciellt inte utländska, som är det enda vettiga.

Citat:
Ursprungligen postat av BadkarsfilosofeN
http://www.herringshoes.co.uk/

Inte fraktfritt, men de hanterar byten väldigt bra.
Robinson's erbjuder fri frakt, däremot inte returfrakt. Huruvida de är rekommendabla i övrigt får andra vittna om.
http://www.robinsonsshoes.com/delivery-12.html
Citera
2013-06-01, 22:36
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Några frågor till experterna på området:

*ni som har randsydda skor med lädersula, hur lång tid tar det innan sulan slits ut för er (vet att det är väldigt beroende på hur ofta och i vilket väder de används, men räkna med effektiv tid dvs räkna inte den tiden ni inte använder dem)

*sular ni om dem när de är utslitna?

*vad kostar en omsulning?

*Är det någon poäng i att köpa randsydda skor med gummisula och kan man även sula om denna typ isf?

*är det någon poäng i att köpa lädersula om man ändå sätter på en slitsula i gummi, eller är det lika bra att köpa gummisula från början?

*går det öht att använda lädersula oktober-april månad? eller vad använder ni då för typ av skor?
Senast redigerad av Ministry.of.Truth 2013-06-01 kl. 22:40.
Citera
2013-06-01, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Robinson's erbjuder fri frakt, däremot inte returfrakt. Huruvida de är rekommendabla i övrigt får andra vittna om.
http://www.robinsonsshoes.com/delivery-12.html

care of carl har fraktfritt såg jag men de har inte världens största utbud
Citera
2013-06-01, 23:14
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Fair enough.

Citat:
*ni som har randsydda skor med lädersula, hur lång tid tar det innan sulan slits ut för er (vet att det är väldigt beroende på hur ofta och i vilket väder de används, men räkna med effektiv tid dvs räkna inte den tiden ni inte använder dem)
Har ännu aldrig behövt sula om ett par skor men med tanke på hur jag sliter dem (har ett väldigt rullande steg som sliter dem i tårna. Borde egentligen sätta tåjärn men tror att det skulle påverka mitt steg på ett ganska jobbigt vis) och hur jag brukar dem skulle jag säga minst tre år. Även mina winter-beaters med lädersula.
Citat:
Ja.
Citat:
En halvsulning? Från typ en femhunka.
Citat:
*Är det någon poäng i att köpa randsydda skor med gummisula och kan man även sula om denna typ isf?
Ja för fan. Om du ämnar bära skorna i snö el.dyl. är gummisula emellanåt att föredra. Givetvis går det att sula om en sko med gummisula.
Citat:
*är det någon poäng i att köpa lädersula om man ändå sätter på en slitsula i gummi, eller är det lika bra att köpa gummisula från början?
Vill du ha en sko med gummisula, köp då en sko med gummisula.
Citat:
*går det öht att använda lädersula oktober-april månad? eller vad använder ni då för typ av skor?
Ja. Jag kör gärna på en dubbel lädersula under vintermånaderna men är det lite småfuktigt (eller rentav torrt på marken) under vinterhalvåret går det utmärkt med enkel lädersula. Som det konstaterats innan så tål en lädersula mer än vad man tror och, som sagt, det är en sula. Frukta mer för ovanlädret om det är blött ute.
Senast redigerad av Fixiebike 2013-06-01 kl. 23:17.
Citera
2013-06-01, 23:21
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:

1. Hur tänker du nu, mil, timmar, dagar? Omöjligt att svara så, och det beror på så många faktorer plus skiljer sig om det är ekbarkgarvad sula, om de har tåjärn mm. Men kanske normalt är att man behöver sula om vart 3-4 år eller någonting sånt, har man många skor i rotation kan det räcka med vart 4-5 år om man har tur. Man kommer dock få klacka om skorna och om man inte har tåjärn av något slag byta slitdelen längst ut på tån innan den tiden.

2. Ja.

3. 700-1300, beroende på omfattning.

4. Ja och ja.

5. Här har folk många olika åsikter. Köper man skor med lädersula bör man enligt mig åtminstone slita ner den innan man sätter på slitsula i gummi. Men vill du ha en sko med gummisula så köp en sån, ex en enkel dainite.

6. Självklart, särskilt om det är dubbel lädersula. En lädersula klarar regn helt okej, bara den får torka ordentligt efteråt. Sedan beror det så klart på var man bor, när snön kommer är lädersula inget jag använder då det blir förjävla halt.
Senast redigerad av AlisterG 2013-06-01 kl. 23:26.
Citera
2013-06-01, 23:22
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Flera webbutiker har Free Shipping World Wide på Alfred Sargent och Tricker's, bl.a. Pediwear. Det verkar nästan vara standard hos dessa båda märken.

Sent from my pet cat using pheromones.
Citera
2013-06-01, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG

5. Här har folk många olika åsikter. Köper man skor med lädersula bör man enligt mig åtminstone slita ner den innan man sätter på slitsula i gummi. Men vill du ha en sko med gummisula så köp en sån, ex en enkel dainite.

6. Självklart, särskilt om det är dubbel lädersula. En lädersula klarar regn helt okej, bara den får torka ordentligt efteråt. Sedan beror det så klart på var man bor, när snön kommer är lädersula inget jag använder då det blir förjävla halt.

vad skiljer eg en enkel och dubbel dainite?

hur vet man om det är en dubbel lädersula? vad innebär det?
Det är inte bara regnet utan framförallt det jävla gruset som är på våren. regn+grus blir ju som en jävla rasp mot lädret.
Citera
2013-06-01, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Fair enough.

Har ännu aldrig behövt sula om ett par skor men med tanke på hur jag sliter dem (har ett väldigt rullande steg som sliter dem i tårna. Borde egentligen sätta tåjärn men tror att det skulle påverka mitt steg på ett ganska jobbigt vis) och hur jag brukar dem skulle jag säga minst tre år. Även mina winter-beaters med lädersula.

Ja.

En halvsulning? Från typ en femhunka.

Ja för fan. Om du ämnar bära skorna i snö el.dyl. är gummisula emellanåt att föredra. Givetvis går det att sula om en sko med gummisula.

Vill du ha en sko med gummisula, köp då en sko med gummisula.

Ja. Jag kör gärna på en dubbel lädersula under vintermånaderna men är det lite småfuktigt (eller rentav torrt på marken) under vinterhalvåret går det utmärkt med enkel lädersula. Som det konstaterats innan så tål en lädersula mer än vad man tror och, som sagt, det är en sula. Frukta mer för ovanlädret om det är blött ute.

vad är winter beaters?

vad innebär halvsulning?
Citera
2013-06-02, 00:00
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
vad skiljer eg en enkel och dubbel dainite?

hur vet man om det är en dubbel lädersula? vad innebär det?
Det är inte bara regnet utan framförallt det jävla gruset som är på våren. regn+grus blir ju som en jävla rasp mot lädret.

Citat:
vad är winter beaters?

vad innebär halvsulning?

Enkel sula så är det bara en yttre slitsula som sys fast i randen, med dubbel så har man en mellansula i läder som sätts mellan rand och yttersulan. Den är i läder även om det är en dubbel gummisula. Med dubbelsula blir skon robustare, tåligare och isolerar mot kyla mer, men också hårdare och klumpigare. Regn och grus är sisådär ja, då kan du ha gummisula om det känns bättre.

Winter beaters är skor man inte är jätterädd om som får ta vinterns stryk i form av salt, slask mm.

Halvsulning innebär att man skär bort slitdelen på yttersulan från midjan och framåt, och byter bara den. Midjan är alltså kvar i original, då den inte alls slits på samma sätt. Det är den vanligaste formen av omsulning, kombinerat med omklackning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in