2013-08-14, 21:54
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Håller med! Ser någon det som troligt att det var ett kidnappningsförsök som misslyckades? GM+medhjälpare(kanske väntar i en bil vid ICA) försöker helt enkelt kidnappa Mohammed och sedan pressa familjen på pengar för att pojken ska släppas fri, det ser inte jag som helt osannolikt.

Mja, kanske. Men jag tänker mig att skulle liga X planerat kidnappa en liten hetlevrad sprattlande arabisk 8-åring skulle de nog vara två karlar som helt sonika kunde hiva ungen i en bil på två röda.

För att mörda räcker det med en person.
Citera
2013-08-14, 21:59
Medlem
StuGs avatar
Om man följer teorin "mördare men inte barnamördare" - hur var våldet mot kvinnan? Mer målinriktat sparsamt? Mer av ett "rutinmord" för gm?
Citera
2013-08-14, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Om man följer teorin "mördare men inte barnamördare" - hur var våldet mot kvinnan? Mer målinriktat sparsamt? Mer av ett "rutinmord" för gm?

Det var övervåld mot kvinnan också. Det konstiga är att hon även blir mördad, det är inte så vanligt vad jag vet att vittnen stryker med, särskilt inte med kniv?
Citera
2013-08-14, 22:07
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Det var övervåld mot kvinnan också. Det konstiga är att hon även blir mördad, det är inte så vanligt vad jag vet att vittnen stryker med, särskilt inte med kniv?
Har du källa på det? Övervåldet mot A-L alltså.
Citera
2013-08-14, 22:07
Medlem
massepojkens avatar
En annan intressant sak jag noterar efter att luskat lite i Ammouris konkurs.
När mordet skedde var det som mest kritiskt för Hussein Ammouri. Allt höll på att gå åt helvete!

Nu var det bråttom för fodringsägarna och dessutom av största vikt att markera tydligt att skulden skulle betalas.
Hade det gått ett par månader till så hade polis och kronkalle hunnit sätta klorna i Husseins bolag.

Detta skulle ju givetvis minimera Husseins tillgång till likvida medel(bolagens kassor)

Husseins hade troligvis ignorerat ett eller ett par tidigare hot. Nu var det bråttom och riktigt jävla allvar
Om den trettonårige dottern kommit ut innan Mohammed kanske hon blivit offret?
Citera
2013-08-14, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke

Inte på rak arm men så var det, återkommer när jag hittat källan.
Citera
2013-08-14, 22:11
Medlem
StuGs avatar
Citat:

Hmm, kan ju vara en yrkesmördare ändå när jag tänker efter: med ont om tid på sig och uppjagad i stundens hetta utdelar han "massa" knivhugg för att försäkra sig om att offret avlider (= 0 vittnen). Men då borde de åtminstone vara någotsånär målinriktade - t ex mot thorax, huvud, hals + avvärjningsskador, inte inristade pentagram och avhuggna tår iaf...

Tror inte en slaskig östmördare sticker ner sina offer med ett elegant hugg i hjärtat a la Errol Flynn heller...
Senast redigerad av StuG 2013-08-14 kl. 22:14.
Citera
2013-08-14, 22:13
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke

Om uppdraget var att döda Mohammed så kan det ju förklara ett ev övervåld. Inte så kul att misslyckas med den uppdragsgivaren. Hur många gånger måste man hugga någon för att säkra dennes död?

Högst oklart för oss och även för den 16årige balten.
Citera
2013-08-14, 22:16
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Om uppdraget var att döda Mohammed så kan det ju förklara ett ev övervåld. Inte så kul att misslyckas med den uppdragsgivaren. Hur många gånger måste man hugga någon för att säkra dennes död?

Högst oklart för oss och även för den 16årige balten.

Sant. Notabelt hur ofta t o m offer som skjutits med pistol i avsikt att mördas överlever...t o m med skador i huvudet. Tror det kan vara så enklet som att han ville försäkra sig om att jobbet blev gjort. Kanske för att rädda sitt eget skinn?
Citera
2013-08-14, 22:20
Medlem
StuGs avatar
Att polisen gick igenom Herr Ammouris telefon- och mailtrafik från, låt säga året innan, får man förmoda?
Citera
2013-08-14, 22:24
Medlem
Har följt den här tråden i över ett år nu och det har varit minst sagt intressant. Det tråkiga är dock att det är väldigt lite fakta som finns tillgänglig och att det mesta är teorier. Men visst ger det mycket bara genom att hålla intresset vid liv.

Tänkte diskutera flyktvägen. Enligt polisen har denna man alltså promenerat i en U-sväng till tidningslådan utanför ICA och sedan från Drottningsgatan till Trädgårdsföreningen vilket låter högst osannolikt (pga det osannolika vittnet). Jag utesluter inte en ev flyktbil men detta skulle innebära att det var extremt onödigt att slänga mössan. En eventuell flykt genom promenad skulle kunna vara ganska logisk när jag tänker efter. Polisen har riktat väldigt mycket mot en man med mössa på. Men efter ICA-spåren är det ju en man utan mössa. Alltså har vittnen som uttalat sig med fokus på mössan sett honom före dådet, vilket inte är sannolikt. Men bristen på vittnen tyder kanske också på att promenaden innan mordet inte var särskilt lång. Alltså stiger han ur sin lägenhet eller sitt ev transportmedel. Om han promenerat en längre sträcka skulle förmodligen flera ha känt igen mössan, vi har såvitt jag vet till 90% vittnen som uppmärksammat honom efter mordet.

En flykt utan mössan genom en promenad genom trädgårdsföreningen ner mot Tinnerbäcksbadområdet skulle därför inte vara alltför osannolikt enligt mig. Prova själva nästa gång ni går till jobbet. Fråga er själva vid lunchtid. Hur många skulle ni ha uppmärksammat tillräckligt noga för att peka som en mördare? Inte så många tror jag och det här förklarar det tillsynes klantiga misstaget vid ICA. Det kan kanske ha varit ett rent genidrag av honom istället.

Den lilla fakta jag kan dela med mig av är iaf från en kompis som bodde i närområdet och gick till samma skola som M. Hen har ett starkt minne av den morgonen då det var så förfärligt dimmigt. Hen beskrev det som att sikten extremt dålig, så att man knappt kunde se 10m framför sig. Dessutom lyckades Hen missa mordet från den korsande gatan Tränggatan med en marginal på 5-10min, för att verkligen förtydliga den enorma betydelsen av tillfälligheter.
Citera
2013-08-14, 22:28
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Att polisen gick igenom Herr Ammouris telefon- och mailtrafik från, låt säga året innan, får man förmoda?
Ja, det var nog redan gjort då han var en grov återfallsförbrytare. Han satt ju häktad på våren -04, i en artikel så stod det att åklagarna ville ha ett långt fängelsestraff. Hur det gick med det verkar ingen veta. Han har även varit inblandad i slagsmål med en grovt kriminell inne i databutiken. Han gick fri den gången men den andre snubben (en dörrvakt med våldsdomar i bagaget) fick skaka galler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in