2013-08-14, 18:42
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Boden har ju med tiden blivit ganska ökänd för sin kriminalitet. Visste hon något som kunde utgöra ett hot för någon/några i kriminella kretsar och att man därför ansåg att hon borde röjas ur vägen innan ett eventuellt avslöjande uppdagades? Spånar bara. Har KJ haft samröre med personer som sysslar med narkotikahandel o dyl den senaste tiden?

Mitt fetade. Det är inte helt otänkbart. Jag tolkar det som att hon kände sig hotad av flera personer.
Citera
2013-08-14, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Då tar vi det här också en gång till.

Till tv-programmet Efterlyst, som är på plats i Boden, säger polisen nu att de polisanmälningar Vatchareeya Bangsuan gjort rör sig bland annat om hot hon kände sig utsatt för.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16779334.ab

Menar du att polisen först bekräftar för att sedan dementera, vilket stämmer, och vem avgör vad som är sanning?

Det känns lite knepigt ang vad man skall tro om VB:s anmälningar. Om de gällde hot så fanns/finns det nog, med tanke på VB:s öde, ett klart motstånd hos polisen att gå ut med det; dels för att de då (ev) erkänner ett misstag och dels för att uppgiften hör till utredningen.
Personligen utesluter jag inte att polisen ägnat sig åt någon form av "kreativ sanning" då de kommenterat VB:s anmälningar och L-I Johansson blev den som fick budbärarrollen avs detta. Med tanke på rådande mediatryck "valde" kanske polisen att inte säga som det var med anmälningarna.

http://www.polisen.se/Norrbotten/Aktuellt/Pressmeddelanden/Norrbotten/Inget-nytt-vad-galler-den-forsvunna-kvinnan-i-Boden/

Citat från detta pressmedd från Norrb-polisen daterat 14/5 (tidigare postat av highfive):
"L-I Johansson kan av uppkommen anledning inte längre vara talesperson gentemot media".
Självklart inte svårt att tänka sig en mängd naturliga förklaringar till att L-IJ klev av utredningen men kanske fanns det ändå andra anledningar?
En fundering. Den som lever (när FUP kommer) får se.
Senast redigerad av Rubar 2013-08-14 kl. 19:34.
Citera
2013-08-14, 19:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Suckar igen och gör nytt försök:

Aftonbladets artikel publicerades den 15 maj.

NSD:s artikel uppdaterades den 24 maj. Den kan du läsa här:

http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?ArticleId=7650947

Tror du polisen satt på arslet och rullade tummarna under en dryg vecka? Tror du att de fikade och käkade wienerbröd 24/7? Skulle inte tro det. Anmälningarna var prioriterat ärende och undersöktes omgående. Den 24 maj förklarade dåvarande spaningsledaren Lars-Ivar Johansson att anmälningarna inte innehöll några hot mot kvinnan, det vill säga VB. Dessutom sa Johansson att anmälningarna i fråga låg långt tillbaka i tiden.
Han dementerade aldrig att det fanns anmälningar. Han förklarade bara att de inte handlade om hot mot VB. Vad är det du inte fattar?

Men lägg av nu, det står ju klart och tydligt att polisen har bekräftat för Efterlyst att anmälningar har handlat om att VB kände sig hotad, vad är det du själv inte förstår?

Och jag ställer frågan igen, menar du att polisen först bekräftat och därefter dementerat? Och vem är du att avdöma vilket som är sanningen i det här?
Citera
2013-08-14, 19:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Mitt fetade. Det är inte helt otänkbart. Jag tolkar det som att hon kände sig hotad av flera personer.

Ja, det har också nämnts i media, att hon känt sig hotad av flera. Ska se om jag hittar den artikeln. Och det styrker i så fall att polisens dementi är värd endast ett ruttet lingon.
Citera
2013-08-14, 19:32
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
../ Citat från detta pressmedd från Norrb-polisen daterat 14/5 (tidigare postat av highfive):
"L-I Johansson kan av uppkommen anledning inte längre vara talesperson gentemot media".
Självklart inte svårt att tänka sig en mängd naturliga förklaringar till att L-IJ klev av utredningen men kanske fanns det ändå andra anledningar?
En fundering. Den som lever (när FUP kommer) får se.

Uppkommen anledning=hans son avled...
Citera
2013-08-14, 19:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
De där anmälningarna, som återigen blivit så märkligt intressanta, har ju diskuterats många gånger förr i tråden. Det vet alla flitiga trådläsare.

Ett exempel finns här: https://www.flashback.org/sp43956823

Akrobaten0808 förklarar bakgrunden, vilket han också gjorde i ett annat inlägg långt före ovanstående. Förklaringen verkar trovärdig. Och det framgår ganska tydligt att anmälningarna inte handlade om några hot mot VB själv...

Och vad för slags person tror du kan ha ett intresse i att förstärka en dementi som polisen har gått ut med? Nu tycker jag faktiskt att du borde vara lite mer kritisk till allt du ser och hör. Akrobaten har tillfört tråden bra och intressant information, nästan lite för bra för att komma från en utomstående, så svälj inte allt med hull och hår, det är naivt, och är ett tips i all välmening utan att jag vet hur det förhåller sig.
Citera
2013-08-14, 19:41
Medlem
Namibia1s avatar
Rätta mig om jag har fel.

Visst var det någon här i tråden som berättat att VB blev tvingad till att ha sex med en kille vars namn började på A
(i min värld våldtäkt).

Kan VB ha anmält detta till polisen?
Har polisen tagit detta då på allvar?
Har VB anmält att hon känt sig hotad alt blivit hotad?
Har polisen tagit hoten på allvar?

Kan VB ha ropat på hjälp en längre tid men ingen lyssnat (polisen).
Citera
2013-08-14, 19:41
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ja, det har också nämnts i media, att hon känt sig hotad av flera. Ska se om jag hittar den artikeln. Och det styrker i så fall att polisens dementi är värd endast ett ruttet lingon.

Ja. Kan det ha varit AN & Co som hon kände sig hotad av/som hotat henne. AN avskydde henne uppenbarligen och verkar vara kapabel att hota någon till livet. Det känns som att det låg en fejd där. VBs mamma skrev ju att AN var svartsjuk, elak och att hon (mamman) hatade henne. Den 11/5-12 skrev mamman på VBs FB att karateläraren skickat ett sms till henne (hon hade glömt telefonen hemma). Det faller ju ganska bra i tiden om hoten anmäldes för ca ett år sedan.
Citera
2013-08-14, 19:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja. Kan det ha varit AN & Co som hon kände sig hotad av/som hotat henne. AN avskydde henne uppenbarligen och verkar vara kapabel att hota någon till livet. Det känns som att det låg en fejd där. VBs mamma skrev ju att AN var svartsjuk, elak och att hon (mamman) hatade henne. Den 11/5-12 skrev mamman på VBs FB att karateläraren skickat ett sms till henne (hon hade glömt telefonen hemma). Det faller ju ganska bra i tiden om hoten anmäldes för ca ett år sedan.

Skulle inte förvåna mig ett dugg om det finns fler inblandade. Jag är öppen för det då varken vi eller polisen verkar kunna lägga pusslet så att det blir en helhetsbild med endast KJ inblandad.

Det kan absolut vara ett planerat mord anstiftat av någon med ett starkt motiv, lika mycket som att det kan vara ett mord begånget i affekt.

Utsvävningar och vilda fantasier? Det bemöter jag med inlägget om mördarstoryn från Knutby, länkar gärna ur tråden på begäran.

EDIT;Det intressanta med AN är inläggen gjorda med hennes Facebookprofil, bl a.....kanske INTE i livet,,,,riktigt poängterar som om hon vet hur det förhåller sig. Uppenbarligen visste hon iaf att någon eller några gärna sett VB död, dessutom var hon en kackerlacka i AN ögon, troligen också i andras.
Senast redigerad av OY 2013-08-14 kl. 19:55.
Citera
2013-08-14, 19:53
Medlem
Citat:
Var det inte ett kvinnligt vittne som första sa att hon sett VB vid KJ lägenhet eller däromkring vid 21 tiden, men som sedan tog tillbaks sitt vittnesmål? Varför då? Var det kanske opassande att ha varit i närheten av bostaden då det kunde väcka misstänksamhet, hon var kanske även i KJ bostad när något hände?
Rimliga frågor. Passar på att spåna om en tidig fråga i tråden. Bodengrabb nämnde tompy som den som VB skulle till för att plugga. KJ ska ha blivit svartsjuk. Sedan nämnde Bodengrabb att han hade blandat ihop det hela. Tompy var därmed inte intressant i diskussionen. Spånar bar lite, men det finns en namne i en annan tråd om fort och bunkrar i Boden. Denne namne har ett djupt intresse av fort och bunkrar. Vet inte om det är densamme, men om... Känner KJ tompy? (gemensamt intresse?) Tompy bor inte så långt ifrån MB... (mobilsignalerna kring Sävast) Långsökt, men kan behöva kollas upp.
Citera
2013-08-14, 19:57
Medlem
Citat:
Tack ToZon. Räckvidden lär inte räcka upp till Bodsvedjan eller hur? Om inte denna mast låg nere.

Bodsvedjan ligger i radioskugga för sävastklintens mast så ligger åbergets mast nere så tar förmodligen masten vid bilprovningen i Boden över. Dock är jag inte 100 på att den har 2G/3G utan är enbart 4G datatrafik i den masten, fick för mig det när jag kollade telia utbyggnad av näten.
Nåväl, sävastklinten täcker EJ mtGM's lgh och vad jag förstår inom sävastklintens täckning slocknade BO's mobil av någon anledning den kvällen, iaf sista mobilsignalen som polisen uppgav vid söken.
Citera
2013-08-14, 20:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Bodsvedjan ligger i radioskugga för sävastklintens mast så ligger åbergets mast nere så tar förmodligen masten vid bilprovningen i Boden över. Dock är jag inte 100 på att den har 2G/3G utan är enbart 4G datatrafik i den masten, fick för mig det när jag kollade telia utbyggnad av näten.
Nåväl, sävastklinten täcker EJ mtGM's lgh och vad jag förstår inom sävastklintens täckning slocknade BO's mobil av någon anledning den kvällen, iaf sista mobilsignalen som polisen uppgav vid söken.

Då frågar jag er som är duktiga på det här, en fråga, ett rakt svar, betyder det att VB mobil varit närmre Sävast än Bodsvedjan om den haft kontakt med Sävastmasten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in