Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
På vilket sätt är evolutionsteorin falsifierbar.
Det finns hur många sätt som helst. Ett vore att hitta fossil av kaniner som dött under kambrium.
Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Och hur kan man testa det grundläggande antagandet att allt levande har gemensamt ursprung i en bakterieliknande ur-cell?
Vilken den gemensamma anfadern var är jag tämligen säker på inte är klarlagt. Att det funnits en sådan slöt man sig till genom att studera diverse morfologiska egenskaper hos organismer, och det har sedan bekräftats av att alla organismer delar vissa DNA-strängar. Men det du nu efterfrågar är inte riktigt samma sak som att en teori ska vara testbar: för detta räcker det att det - om teorin är falsifierbar - finns något sätt att i praktiken faktiskt falsifiera den.
Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Som jag skrev blandar man teori, hypotes, spekulationer, gissningar och fakta på ett förvillande sätt och låter allt framstå som ett utan tvivel bevisat faktum.
Du måste nog ge exempel på detta för att det ska gå att förstå vad du menar.
Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Min huvudsakliga kritik mot evolutionsteorin grundar sig på vetenskapliga observationer, hur naturen ser ut och fungerar i verkligheten och logik o sunt förnuft.
Jag tvivlar starkt på att din motivation för att ifrågasätta evolutionsteorin kommer av vetenskapliga observationer.
Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Stora problem med att (1) förklara den mycket tidiga utvecklingen dels från RNA-sträng till ur-cell och dels (2) uppkomsten av alla olika system och alla inblandade proteiner som skall ha muterats fram.
Problem att (3) förklara hur mutationer, kopieringsfel, skulle kunna bygga upp någon som helst meningsfull och vettig information.
Att allt hänger på slumpmässiga mutationers förmåga att skapa meningsfull, komplex och specificerad information.
(4) Vetenskapliga observationer som tydligt visar vad mutationer åstadkommer.
(5) Att liv skulle kunna uppkomma ur död materia.
(mina siffror)
Dessa är inte problem för evolutionsteorin. De är i tur och ordning
(1) ett separat forskningsfält som är oberoende av evolutionsteorin,
(2) möjligheter till forskning,
(3) detta är förklarat till leda,
(4) dessa visar med all önskvärd tydlighet hur evolution fungerar, för den som vill se det,
(5) är oberoende av evolutionsteorin.
Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Och om majoriteten av dessa undersökningar om bön skulle ge resultatet att bön fungerar, har det bevisat att Gud finns då? Kommer du att börja tro på Gud då?
Det var inte det som var frågan. Frågan var om det går att dra några slutsatser om något övernaturligt, t ex Gud, och det går det. Man kan exempelvis dra slutsatsen att det inte finns någon Gud som hör bön på det sätt som små barn föreställer sig, att denna Gud exempelvis skulle göra att den som ber vinner på lotto eller att dess fotbollslag vinner. Man kan också dra slutsatsen att det inte finns någon gud som ofelbart straffar blasfemi med ljungande blixtnedslag. Det finns mängder av slutsatser man kan dra om hypotetiska övernaturliga varelser eller gudar - i vad mån de påverkar eller låter bli att påverka den fysiska verklighet vi lever i.
Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
För personer som gått igenom hela skolan, gymnasiet och 3-4 år på högskola/universitet skulle det heller inte behöva komma som en överraskning att nästan alla människor på jorden tror på en gud eller något annan övernaturlig kraft eller makt.
Det har vad jag förstår inte något alls med evolutionsteorin att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Även om jag överdrev så är andemeningen tydlig att det inte finns några svagheter, brister, frågor eller problem.
Denna hållning är ju övertydlig hos de flesta debattörerna här på Flashback.
De har verkligen svalt hela propagandan.
I o m att man blandar fakta, teorier, hypoteser, spekulationer och gissningar och framställer det som om allt är bevisat och odiskutabelt förleder man helt klart elever på ett förrädiskt sätt.
Faktum är ju dock att det inom biologin inte råder någon som helst tvekan om att evolutionsteorin som är den bästa förklaringen till alla möjliga observationer man gjort och gör av växter, djur och andra organismer.
Du menar alltså att det inom ämnet biologi då skulle vara fel att undervisa enligt det?
Att du påstår att man inte säger att det finns en mängd obesvarade frågor låter konstigt - det är ju helt självklart att vi inte förstår allt - i så fall hade det inte funnits någon anledning att ha kvar biologin som vetenskap.
Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Om kritiken utgår från vetenskapliga observationer men kanske ger en annan slutsats utifrån tillgänglig naturvetenskaplig fakta bör den kunna platsa, ja.
Om nu verklighetsuppfattningen att en gud eller något övernaturligt väsen är det mest naturliga synsättet bland människor vore det ju inte orimligt att även kunna presentera en förklaring eller slutsatser som utgår ifrån existensen av något övernaturligt som de flesta ändå tror.
Jo, det är orimligt att presentera såna förklaringar om de inte är någorlunda etablerade inom biologin.
Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Jag anser att man undervisar alltför slarvigt och generaliserande om evolutionsteorin. Man måste vara mer noggrann med att informera om och skilja på vad man vet och vad man gissar.
Man måste också vara noga med att presentera vetenskapens förhållningssätt: Att en vetenskaplig teori är en teori som ännu inte visat sig vara ogiltig.
En teori är lite mer än så - den har emotstått omfattande försök att visa att den är ogiltig.
Inom naturvetenskap är forskare generellt sett medvetna om att de sanningar de producerar är provisoriska - detta är underförstått. Att undervisa som om dessa provisoriska sanningar är något vi verkligen vet ser jag inte som något problem - det bleve ju lite konstigt om man skulle sväva på målet när det gäller exempelvis gravitation, och evolutionsteorin är lika välbelagd som gravitation. Varför skulle man sväva på målet när det gäller evolution men inte när det gäller gravitation?
Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Jag blev så positivt överaskad och glad när jag kikade i en Naturkunskapsbok B som jag köpt på second hand. Det var en mycket bra förklaring om vetenskap.
"Vetenskap är inte som många tror att utröna vad som är absolut sant. Alla vetenskapsmän är väl medvetna om att man aldrig kan nå fram till en absolut sann beskrivning av någonting. Vetenskapen är istället en process, där man strävar efter att åstadkomma beskrivningar och teorier som ger så bra förklaringar av verkligheten som tänkas kan. Man försöker komma så närra sanningen som tänkas kan, men man kommer aldrig att helt nå fram."
Ja, så är det - naturvetenskapliga sanningar är till sin natur provisoriska.
Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Som ovan
Den kritiken är ju grundligt refuterad, så jag ser inte riktigt poängen med att förvirra eleverna genom att presentera just den.
Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Trams.
Det är inte konsekvenser som jag bara tror att den får. Teorin har gett och ger hela tiden dessa konsekvenser.
Om du menar att förvirrade och okunniga ideologers missbruk av evolutionsteorin har dessa konsekvenser så är det bara att hålla med.
Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Darwin var först med att oroa sig för att vi tar hand om sjuka, svaga och fattiga på bekostnad av att människans överlevnadsförmåga utarmas.
Jaså, var gjorde han det?
Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Om grundtanken är, som det står i en lärobok som jag har hemma, att: "Människan inte är slutmålet för evolutionen utan människan är hela tiden på väg att utvecklas till nästa nivå av varelse"
Detta är ingen grundtanke i evolutionsteorin och följer inte av den. Enligt evolutionsteorin finns visserligen inget slutmål, men det finns heller inga nivåer av varelse och inte heller något som säger att en utveckling måste ske - det är riktigare att tala om anpassning än utveckling.
Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Med denna grundtanke följer tanken om vilka det är som har kommit längre i utvecklingen och vilka som halkat efter och är en belastning. Det kommer alltid finnas människor som tar denna tydliga grundtanke på allvar och formar sina värderingar efter detta.
Bästa sättet att hantera det på är troligen att lära dessa människor att det du påstår är en grundtanke i evolutionsteorin inte är det.
För övrigt gör du en vanlig men felaktig grej här - du härleder värderingar från ett sakförhållande. Sakförhållandet är att evolutionsteorin av allt att döma stämmer. Några värderingar går inte att hämta utifrån det.
Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Varför väljer man att marknadsföra denna teori som så otvivelaktig när den så tydligt resulterar i så många följdtankar och konsekvenser som skolan gör allt för att motverka?
Det undervisas om evolutionsteorin på grund av att den av allt att döma stämmer. Den har inte i sig de konsekvenser du påstår att den har - det är en missuppfattning att den har det - en missuppfattning som du inte är ensam om att hysa.
Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Man har ett val att låta svagheterna, bristerna, problemen och kritiken mot evolutionsteorin få komma fram och ge en mer saklig och nyanserad bild.
I den mån dessa är etablerade i biologin är det rimligt, ja. Inte annars.