Citat:
Nej, jag håller inte alls med dig om att det bör vara huvudfokus på religionen. Jag tycker att det bör vara precis det jag beskrev, kunskap om och jämförelse mellan olika religioner. Ateism tycker jag inte alls hör hemma inom ämnet mer än som ett 10 sekunders konstaterande att alla faktiskt inte är religiösa. Ateism är en tro på samma sätt som att inte samla frimärken är en hobby som någon så vist uttryckte det hela.
Men vi är alltså överens om att det inom de naturvetenskapliga ämnena bara ska avhandlas saker som är relevanta och uppnår vetenskaplig verkshöjd?
Men vi är alltså överens om att det inom de naturvetenskapliga ämnena bara ska avhandlas saker som är relevanta och uppnår vetenskaplig verkshöjd?
Den bild man ger av evolutionsteorin på biologin under grundskola och gymnasie är mycket ensidig.
Man blandar hypoteser, spekulationer och fakta och lägger fram allt som utan tvivel bevisat faktum.
Man presenterar en helt felaktig bild av vilken roll det naturliga urvalet har spelat i evolutionen. En bild som bygger på önsketänkande och inte på vetenskapliga observationer.
I grunden bygger evolutionsteorin på icke testbara antaganden.
Skolan förbinder sig i läroplanen att undervisningen skall vara mångsidig och saklig. Här brister skolan i biologiämnet i det sätt som man presenterar evolutionsteorin tillsammans med livets uppkomst mm.
I nya läroplanen under ledning av humanisten Per Kornhall har man nu lyckats gå ännu längre genom att i princip förpassa all kritik och ifrågasättande av evolutionsteorin till religionstimmarna.
Eftersom man drar ett likhetstecken mellan all kritik och ifrågasättande av evolutionsteorin med kreationism precis som man gör i detta forum.
Men det finns grundläggande problem i teorin som vilar på vetenskapliga grunder och som inte har med religion att göra.
Man bör också vara tydlig med att vetenskapen bara kan dra slutsatser som håller sig inom de materialistiska ramarna. Slutsatser som inrymmer en Gud eller högre makt kan inte vetenskapen göra.
Eftersom evolutionsteorin med teorierna om livets uppkomst gör stora sanningsanspråk av att ha alla svar så att man i princip serverar en klar verklighetsuppfattning och färdig världsbild till eleverna.
Att man kan dra olika slutsatser utifrån samma observationer och fakta utifrån vilken grundsyn man har bör kunna presenteras på biologitimmarna.
När jag ibland har föreläst en biologilektion i nian för olika klasser har det framkommit att det är första gången för många elever som de möter någon som inte köper evolutionsteorin och visar att man kan tänka annorlunda. Vissa elever har sagt att denna lektion vänt upp o ner på mycket som de lärt sig på biologin. Vissa har känt sig lurade av skolan.
Både skola och media lanserar evolutionsteorin och teorierna för livets uppkomst som utan tvivel bevisat fakta.
Vad är faran med att presentera kritik mot teorin och ge eleverna förtroende att tänka själva och avgöra vad som är rimligast? Varför vill man inte ge eleverna den möjligheten?
För skolan del handlar det ju om att man vill bygga en värdegrund.
Om verkligheten genom hela historien har gått ut på att se till att överleva, om det krävs, på andras bekostnad och sedan se till att man befruktar så många honor som möjligt och får så stor avkomma som möjligt.
Hur skall man försöka vrida detta enda syfte för en individs existens till att få elever att omfatta värderingar som att vi måste dela med oss av jordens resurser till alla människor på jorden så att alla kan överleva eller behandla andra som du själv vill bli behandlad.
Sådana värderingar går ju så tvärt emot de principer som gjort att vi människor och våra föregångare överlevt urvalet genom hela den evolutionära historien.
En rimlig slutsats är att om man anammar sådana altruistiska värderingar och principer borde vara det samma som evolutionärt självmord i det långa loppet.
stebe2
...om inte, varför ta upp det?