2013-08-14, 10:14
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aoo
Första inlägget i denna tråd, kan inte påstå att jag är särskilt insatt i detta med skodon..
Har länge suktat efter ett par dubbla monkstraps, men iochmed att jag har iläggssulor pga av min icke exististerande hålfot så är det nästintill en omöjlighet för mig att ha låga skor..
Därmed la jag en beställning på dessa igår: http://meermin.es/ficha_articulo.php?id=4143 ska bli intressant att se hur de ser ut irl!

Fråga: är det ok att använda dessa till kostym under höst/vinter/vår eller är det helt fel? Annars får man väl komplettera med ett par skor som endast används till kostym de få gånger jag nu använder det...
I min mening beror det helt och hållet på vilket sammanhang du ska ha kostym i. Vad det gäller mer formella sammanhang blir det svårt att ha ett par mockakängor till kostymen men här hade ett par DMS varit lika fel

Med tanke på det svenska vinterklimatet tycker jag kängor till kostym kan vara helt okej under vinterhalvåret så är det inte strikt klädkod som gäller så säger jag kör.
Citera
2013-08-14, 10:15
Medlem
bleus avatar
Citat:
Fråga: är det ok att använda dessa till kostym under höst/vinter/vår eller är det helt fel? Annars får man väl komplettera med ett par skor som endast används till kostym de få gånger jag nu använder det...

Köp ett par bruna el svarta cap toes oxford till kostymbärandet, kängor går fetbort.
Citera
2013-08-14, 10:15
Medlem
Citat:
Första inlägget i denna tråd, kan inte påstå att jag är särskilt insatt i detta med skodon..
Har länge suktat efter ett par dubbla monkstraps, men iochmed att jag har iläggssulor pga av min icke exististerande hålfot så är det nästintill en omöjlighet för mig att ha låga skor..
Därmed la jag en beställning på dessa igår: http://meermin.es/ficha_articulo.php?id=4143 ska bli intressant att se hur de ser ut irl!

Det beror väl helt på vilken kostym det är frågan om. Till en kostym i tweed, manchester eller tvättad bomull i någon lämplig (förmodligen ganska ljus) färg skulle de väl fungera alldeles utmärkt.

Om du tänker dig att bära dem till en kostym i tunt mörkt ylletyg passar de väl däremot ungefär lika bra som foträta sandaler eller Converse-sneakers.
Senast redigerad av Frack 2013-08-14 kl. 10:22.
Citera
2013-08-14, 10:18
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bleu
Köp ett par bruna el svarta cap toes oxford till kostymbärandet, kängor går fetbort.
Erhm..

http://skoaktiebolaget.se/news/bonaf%C3%A9-button-boot-blackgrey
Citera
2013-08-14, 10:20
Medlem
aoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
I min mening beror det helt och hållet på vilket sammanhang du ska ha kostym i. Vad det gäller mer formella sammanhang blir det svårt att ha ett par mockakängor till kostymen men här hade ett par DMS varit lika fel

Med tanke på det svenska vinterklimatet tycker jag kängor till kostym kan vara helt okej under vinterhalvåret så är det inte strikt klädkod som gäller så säger jag kör.

Med tanke på att jag i dagsläget inte äger någon kostym (som passar) utan jag använder mest uddakavajer och chinos så bör det ju fungera iaf!
Kommer dock att börja studera till hösten så det får väl bli till att skaffa upp sig på en bra kostym och ett par passade skor till detta i framtiden!
Citera
2013-08-14, 10:21
Medlem
hoodogs avatar
Citat:

Det beror helt och hållet på vad för typ av kostym du ska ha dem till. Är det exempelvis fråga om en rätt så mönstrad kostym i brunt/grått/grön i exv flanell, kaschmirblandning, råsilke eller tweed kan det gå vägen, om färgerna stämmer överens. Tunnare och omönstrade kostymer tycker jag däremot är förbehållna lågskor eller balmoral-kängor.

Annars tror jag de där kängorna gör sig bäst till uddakavaj och med byxor i lite grövre material (flanell, jeans, chinos, mollskinn, manchester etc).

Citat:

Det där håller iaf inte jag alls med om. Som så mycket annat, och som jag skrev ovan, beror det helt på andra saker.

Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
...

Nämen, Fixie! Kul att se att du fortfarande är kvar härinne. Jag funderade faktiskt på var du tagit vägen. Det känns nämligen som att du inte varit lika aktiv som tidigare, så jag började nästan tro att du lämnat KSoE för andra uppdrag. Skönt att jag hade fel.
Senast redigerad av hoodog 2013-08-14 kl. 10:24.
Citera
2013-08-14, 10:23
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Erhm..

http://skoaktiebolaget.se/news/bonaf%C3%A9-button-boot-blackgrey

Visst finns det nivåer, oxfordkänga passar ju bättre men fattade det som han åsyftade Meermins derbykänga som alternativ.

När vi ändå är inne och länkar SkoAB, vad tycker ni om deras senaste modell, U-wing från Carmina? Personligen har jag lite svårt för den men kanske ändrar sig med tiden...
Citera
2013-08-14, 10:25
Medlem
csts avatar
Citat:
Med tanke på att jag i dagsläget inte äger någon kostym (som passar) utan jag använder mest uddakavajer och chinos så bör det ju fungera iaf!
Kommer dock att börja studera till hösten så det får väl bli till att skaffa upp sig på en bra kostym och ett par passade skor till detta i framtiden!
Till uddakavaj är det ett utmärkt skoval, så fort det börjar bli dags för kängor är tweeden framme för min del.

Ska du börja plugga i studentstad skulle jag rekommendera att du köper åtminstone ett par billiga svarta cap-toes som du inte behöver vara rädd om men som ändå ser okej ut.

Citat:
När vi ändå är inne och länkar SkoAB, vad tycker ni om deras senaste modell, U-wing från Carmina? Personligen har jag lite svårt för den men kanske ändrar sig med tiden...
Tyckte inte det var speciellt snygga, tåparti som en captoe och ser det ut som en longwing, fast kantig. Inget jag hade köpt.

edit, jävlar vilken aktivitet det blev i tråden såhär på förmiddagskvisten.
Senast redigerad av cst 2013-08-14 kl. 10:29.
Citera
2013-08-14, 10:27
Medlem
hoodogs avatar
Citat:

Visst finns det nivåer, oxfordkänga passar ju bättre men fattade det som han åsyftade Meermins derbykänga som alternativ.

Min spontana reaktion är att de går "fetbort". Jag gillar inte att brogueingens geometri blir så kantig på en annars rätt kurvig läst. Dessutom ger den iaf mig intrycket av att tådelen blir oproportionerligt stor och intetsägande. Det känns liksom som att inget "händer" där - vilket jag iaf saknar.

Men kul initiativ av SkoAB att gå in i tillverkningsprocessen så pass att de redan på designstadiet kommer med koncept som sedan blir verklighet. Hoppas vi får se mer sådant vart det lider!
Citera
2013-08-14, 10:30
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:

Jag ville bara leka besserwisser i två sekunder

Jag tycker att den ser hemsk ut. St Crispin visade nyligen något liknande, designat av Ethan från the Armoury, som hade mycket mer finess.

http://instagram.com/p/c7CHdRx5mD/

EDIT: Ber om ursäkt för en taskig bild. Det bästa som gick att uppbringa.
Senast redigerad av Herr gurka 2013-08-14 kl. 10:35.
Citera
2013-08-14, 10:44
Medlem
bleus avatar
Måhända att jag var lite snabb på tangenterna tidigare och lade väl inte mycket till argument för mitt ställningstagande. @aoo Som flera skrivit har det ju givetvis med vilken typ av känga och kostym det handlar om, även om min inställning fortfarande är att det passar bättre med lågskor till kostym i vilket fall.
Om det nu skulle vara aktuellt med något annat än lågskor till kostym tycker jag nog att en chukka i mocka ger ett "smäckrare" intryck än en derby-känga med sky welt.

@cst
Sämre väder och avslutade semestrar ser jag numer om något gott!
Citera
2013-08-14, 10:46
Medlem
csts avatar
Citat:
@cst
Sämre väder och avslutade semestrar ser jag numer om något gott!
Höst och vår är ju utan tvekan de bästa årstiderna. Lagom temperatur är när man kan ha en tjockare tweed utan att behöva varken svettas eller frysa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in