2013-08-14, 01:32
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Du har nog rätt i den historieskrivningen, men inget hindrar ändå att det förekom ett kort samtal efteråt. Om samtalet handlade om hemligheter så trollades det nog bort med automatik. I HHs förhör med LP nämns speciellt att ingenting tycks ha hänt utanför biografen.

En av kvinnorna tyckte mannen stod så tätt inpå OP att hon tänkte säga till mannen. Men hon mötte då Lisbeths blick som var tydlig med att hon inte behövde ingripa.
Problemet är att PU inte verkar brytt sig om att fråga vare sig Lisbeth,Mårten eller Ingrid Klering-Eiken om händelsen.
Citera
2013-08-14, 01:33
Medlem
Citat:
Menar du ekonomiskt eller mer allmänt? Vad som har framskymtat är att det tycks ha funnits "organisationer" som försökte samla in medel för att finansiera ett mord och man kan anta att insamlade medel inte redovisades så noggrannt. Sedan, om CIA/NATO ville ha honom mördad så kan många personer, storföretag och andra organisationer tyckt att de borde hjälpa till för att hålla sig väl med den dominerande supermakten.

Jag tänkte rent allmänt, tänkte det var intressant höra lite olika åsikter om det hela.
Citera
2013-08-14, 01:50
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Rosengren berättar själv om hur de börjar prata jobb inne på bion men tystas av Lisbeth som säger att nu ska det inte pratas jobb.
Citat:
Ja, men det har också hävdats att de erbjöd LOP skjuts senare.
Citat:
Nej, dom tänkte erbjuda skjuts men avstod.
Citat:
Du har nog rätt i den historieskrivningen, men inget hindrar ändå att det förekom ett kort samtal efteråt. Om samtalet handlade om hemligheter så trollades det nog bort med automatik. I HHs förhör med LP nämns speciellt att ingenting tycks ha hänt utanför biografen.
Apropå minnesfunktioner. Jag har också läst versionen att de avstod, men förträngt detta till förmån för en bild i vilken BR och OP samtalar strax utanför biografen... Mvagrippas korrigering fick mig åter att minnas den riktigare versionen.
Citera
2013-08-14, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Palme träffades av två kulor. Han stod på benen efter den första, men föll pladask för den andra. Samtliga företrädare för "landsförrädarspåret", dvs, boboslacke, jakeclawson m.fl. påstår att OP träffades av en kula, i ryggen, vilken var direkt dödande. Samt hävdar dessa att inget samtal eller kontakt mellan LOP och gärningsmannen föregick skotten. I strid med ett på plats närvarande vittne som intygat detta, samt ytterligare några iakttagande vittnen vilka sett samma sak. Redan detta falsarium och trolleriförsök devalverar landsförrädarspåret till skräpstatus med slagsida åt ren och skär desinformation, någon annan slutsats går knappast att dra. Bör väl tilläggas att en kula i ryggen och ingen kontakt mellan LOP och GM är delar av den officiella förklaringen som lurades på media redan vid HH:s första pressträff och möte med media dygnet efter mordet. Vilket väl säger en del.

Nu ska jag vara riktigt petig, vi kan börja med att fråga skulle han blivit skjuten eller mördad på något annat vis för att landsförrädarteorin ska stämma. Och punkt 2 om du vet att han blivit skjuten med två skott så bör du således ha varit på mordplatsen när det hände , om inte så gissar,antar du detta , eller hur.
Citera
2013-08-14, 02:04
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Nu ska jag vara riktigt petig, vi kan börja med att fråga skulle han blivit skjuten eller mördad på något annat vis för att landsförrädarteorin ska stämma. Och punkt 2 om du vet att han blivit skjuten med två skott så bör du således ha varit på mordplatsen när det hände , om inte så gissar,antar du detta , eller hur.
Jag ska göra ett program som simulerar MBoudine och hans skriverier, så kan du träna dig att "tränga in honom i hörnet" i simulatorn. Jag skulle tro att det är ganska enkelt att göra en naturtrogen simulering med alla kända faciliteter. Man kommer inte att märka någon skillnad alls.
Senast redigerad av iesho 2013-08-14 kl. 02:11.
Citera
2013-08-14, 02:14
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Björn Rosengren och Olof Palme pratade aldrig utanför Grand utan inne i salongen. De båda kvinnornas vittnesmål om en man som verkade hotfull gäller inte Rosengren.
Vi får kanske höra lite mer om den där kvällen när Rosengrens memoarer släpps
för nu ska det nämligen skrivas såna i samarbete med en viss Johan Hakelius.

– Han var en av de sista som pratade med Olof Palme innan han sköts. Han jobbar för Stenbeck. Han har jobbat för Göran Persson. Det finns i stort sett inte en person som har format Sverige som han inte haft en relation till på ett eller annat sätt. Det gör att det finns alla möjligheter att hitta någonting av intresse att berätta, säger Hakelius.

Johan Hakelius skriver boken men båda två understryker att det är Björn Rosengrens berättelse. Det finns ingen deadline utan ”den är klar när den är klar” och det beräknas vara om drygt ett år.

http://bloggar.aftonbladet.se/politikerkollen/2013/08/han-ska-skriva-bjorn-rosengrens-memoarer/
Citera
2013-08-14, 05:57
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Då kan man konstatera att ingen kula var avsedd mot Lisbeth iallafall, skulle det vara så, så borde rimligtvis komma ett tredje skott. Då drar man slutsatsen att gm var en utländskt och han visste vilken uppbackning han hade och han var rätt trygg i sak. Det är rätt osannolik att det var en ensam galning. Av alla dessa omständigheter runt mop, är sannorliken på 95% att det var en mörkläggning, mycket faktorer som talar för det. Motiv? som det var "rikets säkerhet" hur man nu tolkar. Palme var/blev obekväm av vissa, nån tog tag i "saken" och likvidera honom till sist.

Av alla antaganden du gör ger jag dig ett halvt rätt: Gärningsmannen KAN ha varit utländsk.
Senast redigerad av DadoPrso 2013-08-14 kl. 06:23.
Citera
2013-08-14, 06:05
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Både Anders Delsborn och Inge Morelius hörs i sina andra förhör den 14e mars 1030. Morelius av Allan Bäckström och Delsborn av Jan Länninge. Den sistnämnde frågar aldrig AD om vad han sett innan skotten föll,vilket är märkligt.

Delsborns förhör presenteras i sammanfattningar gjorda av Länninge. Morelius förhör är däremot i intervjuform och där kan vi utröna hur frågorna ställts.

För egen del tycker jag det är talande för PU att två så centrala vittnen som AD/IM inte hörs ordentligt förrän efter två veckor. Med riktiga mordutredare så hade detta gjorts dagarna efter MOP.
Tidsrymden på två veckor ökar risken drastiskt för att vittnens minnen grumlas av intryck utifrån.

Håller med dig fullständigt! Varför ställs ingen fråga om skeendet innan skotten?
Varför är inte samtliga förhör i dialogform? Detta borde ha varit självklart i ett fall av denna dignitet. Att en del förhörsledare valt att skriva sammanfattningar i en utredning som denna är idiotiskt. De borde väl rimligtvis ha kunnat ana att en sådan presentation av förhören kan leda till missförstånd som i sin tur delvis kan föda galna konspirationsidéer som vi ser en flod av i denna tråd.
Att förhören hålls efter två veckor är dåraktigt och visar bara vilken enorm inkompetens som fanns vid Stockholmspolisen under 80-talet.
Citera
2013-08-14, 06:11
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Jag tror det är lätt att hamna i en återvändsgränd när man fäster alltför stor vikt vid tolkning och värdering av vittnesmål. Det tycker jag till exempel den annars vettige och noggranne Gunnar Walls låsning vid sitt mötesscenario visar. Beklagligt att det inte finns så värst mycket annat än mordplatsvittnena att gå på när det gäller Palmemordet.

Absolut, helheten missas. Ni som huserar i denna tråd med era stentokiga konspirationsteorier som baseras på ett vittnesmål eller en detalj borde verkligen tänka över detta.
Citera
2013-08-14, 06:13
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Men det är väl inte bara jag som misstänker att Hans H och ett gäng kring honom faktiskt var inblandade i mordet?

Du kan väl inte på allvar mena att Hans Holmér skulle vara inblandad?!
Vilket motiv skulle HH ha?
Vad stödjer du denna misstanke på?
Citera
2013-08-14, 08:17
Medlem
Det kanske kan vara intressant att återgå till vad Holmér sade vid sin första presskonferens:

"Det vi gör för närvarande det är att vi lägger ett pussel – ett pussel med mycket små bitar. Men, det är det här pusslet som jag skall redovisa för er och tala om vad vi vet idag.

Vi vet att gärningsmannen har haft en revolver utav kaliber 38. Vapnet har vi inte funnit, men vi har hittat en kula.

Olof Palme blev skjuten i ryggen. Det finns ingenting som tyder på någon som helst kontakt mellan attentatsmannen och offret före skottlossningen."

Jag tror inte Holmér hunnit läsa några vittnesmål vid denna tidpunkt. Man går på LP´s uppgifter. Hon var ju där och borde veta bäst. Det är ju helt rätt, men det är baserat på antagandet att hon talar sanning eller, varför inte, berättar allt. Att undanhålla är ju inte att ljuga.

Och då kommer invändningen: varför skulle hon inte tala sanning eller berätta allt? Det är i detta skede man måste undra över övriga vittnesmål. Var dom också där?

Finns det något i dessa vittnesmål som tyder på en kontakt?
Citera
2013-08-14, 08:26
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Finns det något i dessa vittnesmål som tyder på en kontakt?

Ja, i det första förhöret med Anders Delsborn som hölls en timme efter mordet kan man läsa: ...i samma stund som Delsborn tittar åt vänster ser Delsborn tre personer, ett par och en man, stå och samtala med varandra i korsningen Sveavägen-Tunnelgatan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in