2013-08-13, 22:59
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
I Bosse Strömstedts memoarer "Löpsedeln och Insidan" beskrivs hur Nordisk tidningsutgivare på konferens i köpenhamn överraskar Olof Palme och Shirley Maclaine dinerande på en av Tivolis krogar.
Att det inte skrevs om detta säger en del om hur svensk press fungerade under 70-talet.

Själavandringen till trots innehåller hennes berättelse intressant detaljer om "Gary" . Exempelvis hans fotarbete i talarstolen.
Vilket inte behöver innebära något utöver just att de åt tillsammans ute vid ett tillfälle.
De två deltog förresten vid en gemensam tvintervju i samhällsprogrammet "Kvällsöppet" 1977,
vilken länkas här nedan:
http://www.youtube.com/watch?v=gWPvcCh5dWQ

Edit: Jag håller förresten helt med iesho: Varför i all världen skulle det behöva
bli braskande rubriker om en sån oskyldig sak som att dinera tillsammans på detta
välbesökta ställe som Tivoli är?
Det är bara löjligt att nämna. Skärpning, tack!
Senast redigerad av Grandioso 2013-08-13 kl. 23:43.
Citera
2013-08-13, 23:07
Medlem
p.norths avatar
En fråga kan man ju ställa sig till, hur kommer sig att man vill tro på att palme dog direkt efter första skottet avlossnades när själva verket enligt dom samtliga säger att han ramlade efter det andra skottet, det tog ju trots allt ca 1,5-2 sekunder mellan skotten. Redan där måste man ha mörklaggt händelsen. Förvirra situationen. Har jag fel?
Citera
2013-08-13, 23:30
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Har du också lämnat hemmet utan att släcka lyset? Varför skulle inte OP få gå på restaurang utan att det blev braskande rubriker i tidningarna? Man undrar varför vissa håller huvudet under armen när de ska "tänka till" om Olof Palmes privatliv...?

Tycker du kör upp huvudet på ett annat ställe när du tolkar detta. Att det inte skrevs något visar ganska tydligt att palmehatet inte var allenarådande.

Palmes privatliv behöver belysas i anslutning till MOP, något som inte alltid är trevligt men måste göras i alla polisutredningar. I MOP gjordes det av Tommy Lindström och Hans Holmer. Vilket borde få varningsklockor att ringa på de mest inbitna palmedyrkare.
Citera
2013-08-13, 23:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vilket inte behöver innebära något utöver just att de åt tillsammans ute vid ett tillfälle.
De två deltog vid en gemensam tvintervju i samhällsprogrammet "Kvällsöppet" 1977,
vilken länkas här nedan:
http://www.youtube.com/watch?v=gWPvcCh5dWQ

Edit: Jag håller förresten helt med iesho: Varför i all världen skulle det behöva
bli braskande rubriker om en sån oskyldig sak som att dinera tillsammans på detta
välbesökta ställe som Tivoli är?
Det är bara löjligt att nämna. Skärpning, tack!

Som jag skrev i svaret till Iesho, Detta visar att palme också omfattades av hänsyn i pressen.
Olof Palmes privatliv är en del av MOP som man inte kan bortse ifrån.

Förhållandet till Marianne Höök skriver Hans Hederberg om som bevisat. Hederbergs bok är något som alla CP-förespråkare brukar omfamna.

Fotografen Ewa Rudling skriver själv om sina´känslomässigt intensiva möten med OP.

Ryktena om Emma Rothschild och Olof Palme har däremot aldrig bekräftats . Där kan man tänka sig att OPs belackare gärna ville koppla samman honom med EM, inte minst med tanke på misstankarna om KGB-samröre som fanns mot hennes far Victor Rothschild.
Citera
2013-08-13, 23:41
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Försök att ta till dig av informationen istället för att tramsa.
Ok då.
Citera
2013-08-13, 23:45
Medlem
Torps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
En fråga kan man ju ställa sig till, hur kommer sig att man vill tro på att palme dog direkt efter första skottet avlossnades när själva verket enligt dom samtliga säger att han ramlade efter det andra skottet, det tog ju trots allt ca 1,5-2 sekunder mellan skotten. Redan där måste man ha mörklaggt händelsen. Förvirra situationen. Har jag fel?

Det är väl ingen konstighet att vankla till i en sekund eller så innan man ramlar ihop efter en kula, beror lite på hur kroppens läge är vid skottögonblicket.
Citera
2013-08-13, 23:45
Medlem
Citat:

Kanske tillochmed 2-3 sekunder snarare . Detta har ju tagits upp i tråden ett antal gånger och det är bra att det tas upp igen då det bevisar hur rutten hela utredningen är, en ren och skär mörkläggning .
Citera
2013-08-13, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torp
Det är väl ingen konstighet att vankla till i en sekund eller så innan man ramlar ihop efter en kula, beror lite på hur kroppens läge är vid skottögonblicket.
2-3 sekunder och "en stund senare " när vi kollade mot platsen såg vi andra skottet. En stund senare är minst 2 sekunder, troligtvis 3.

Det märkliga är också att båda makarna Palme hinner bli skjutna bakifrån , någon borde ju ha vänt sig om tycker man ju.
Citera
2013-08-13, 23:54
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Personargument och invektiv är fortfarande svaga ersättare för sakargument men vad skall du ta till när sakargumenten tryter! Den enda som förminskar sig är du. Alla mina argument är sakliga men vissa vill att man bortser från alla referensramar. Dvs alla andra vittnesmål och övertolkar ett med högst uppenbara brister. Inte bara det. Man underkänner också hans senare utsagor.

Nå varför ändrar han sin historia helt och nämner inget om något möte i senare förhör som inte utfördes av klåpare i valstakt mitt i natten?

Varför berättar han en historia som gör att alla vittnen trodde att han var den andra taxichauffören som var närmast händelsen och som svängde upp.

Inte vet jag, jag är inte AD. Men man kan ju ana att han säger det han sett, men sen efter att ha blivit utsatt för påtryckningar av polisen, media och såna som du som inte var där men ändå vet att han inte såg det han såg. Då kanske man blir mer försiktig i vad man säger. Så om nu inte du själv var där och såg att det AD säger hände är lögn så tror jag på AD, då det är hans färska intryck som han står för än idag. Starkt av honom.

Hur vore det att läsa lite vittnespsykologi, kanske avsnittet om yttre påverkan av vittnen.
Citera
2013-08-14, 00:01
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Har man inga argument eller någon vilja att vara konstruktiv blir det desperat trams för att kunna posta alls.

Din attityd är din egen sämsta vän. Trots intressanta inlägg som jag till stor del håller med om reducerar det dig till en ointressant despot. Skärp dig och vinn respekt istället för att förlora den.
Senast redigerad av PeoFallmo 2013-08-14 kl. 00:04.
Citera
2013-08-14, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Inte vet jag, jag är inte AD. Men man kan ju ana att han säger det han sett, men sen efter att ha blivit utsatt för påtryckningar av polisen, media och såna som du som inte var där men ändå vet att han inte såg det han såg. Då kanske man blir mer försiktig i vad man säger. Så om nu inte du själv var där och såg att det AD säger hände är lögn så tror jag på AD, då det är hans färska intryck som han står för än idag. Starkt av honom.

Hur vore det att läsa lite vittnespsykologi, kanske avsnittet om yttre påverkan av vittnen.

Hahaha " sådana som inte var där men ändå vet att han inte såg vad han såg " tack för ett gott skratt och ja du hör själv hur vissa försöker vifta bort Anders vittnesmål på ett så löjligt sätt att man knappt tror det är sant eller om han driver med oss.

Kan bara instämma att Boboslacke med fler nog borde läsa vittnespsykologi ordentlig!
Citera
2013-08-14, 00:03
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Palme träffades av två kulor. Han stod på benen efter den första, men föll pladask för den andra. Samtliga företrädare för "landsförrädarspåret", dvs, boboslacke, jakeclawson m.fl. påstår att OP träffades av en kula, i ryggen, vilken var direkt dödande. Samt hävdar dessa att inget samtal eller kontakt mellan LOP och gärningsmannen föregick skotten. I strid med ett på plats närvarande vittne som intygat detta, samt ytterligare några iakttagande vittnen vilka sett samma sak. Redan detta falsarium och trolleriförsök devalverar landsförrädarspåret till skräpstatus med slagsida åt ren och skär desinformation, någon annan slutsats går knappast att dra. Bör väl tilläggas att en kula i ryggen och ingen kontakt mellan LOP och GM är delar av den officiella förklaringen som lurades på media redan vid HH:s första pressträff och möte med media dygnet efter mordet. Vilket väl säger en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in