2013-08-14, 00:49
Medlem
p.norths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Episoden kan vara aningen feltolkad och set kan ha varit OP och Björn Rosengren som ställde sig lite avsides för att prata, medan deras fruar stod en bit ifrån. Inget vittne såg Mårten P just då och anledningen till att LP inte tagit upp det i sitt vittnesmål kan vara att hon hittills aldrig satt det i samband med mordet.

Själv tycker jag att situationen är intressant.
Verkar vara rätt rimligt att det kan tänkas vara Björn men han bär väl glasögon, Rosengren?
Citera
2013-08-14, 00:54
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Björn Rosengren och Olof Palme pratade aldrig utanför Grand utan inne i salongen. De båda kvinnornas vittnesmål om en man som verkade hotfull gäller inte Rosengren.
Där tror jag du har fel. Signalementet stämmer helt in på BR.
Citera
2013-08-14, 00:54
Medlem
p.norths avatar
Då var det inte Rosengren, isåfall så hade nog vittnena notera att denna man bar glasögon.
Citera
2013-08-14, 00:57
Medlem
p.norths avatar
Han hade ju rätt blaffiga glasögon på den tiden, hur många hade inte sån klädsel på 80-talet
Citera
2013-08-14, 00:59
Medlem
mvagrippas avatar
Både Anders Delsborn och Inge Morelius hörs i sina andra förhör den 14e mars 1030. Morelius av Allan Bäckström och Delsborn av Jan Länninge. Den sistnämnde frågar aldrig AD om vad han sett innan skotten föll,vilket är märkligt.

Delsborns förhör presenteras i sammanfattningar gjorda av Länninge. Morelius förhör är däremot i intervjuform och där kan vi utröna hur frågorna ställts.

För egen del tycker jag det är talande för PU att två så centrala vittnen som AD/IM inte hörs ordentligt förrän efter två veckor. Med riktiga mordutredare så hade detta gjorts dagarna efter MOP.
Tidsrymden på två veckor ökar risken drastiskt för att vittnens minnen grumlas av intryck utifrån.
Citera
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Då var det inte Rosengren, isåfall så hade nog vittnena notera att denna man bar glasögon.
Glasögon kan man ta av sig. Mannen hade beige överrock vilket BR också brukar ha.

http://cdn.stureplan.se/legacy/articles/4451/images/article_image_eb736bf43c4b979f.jpg
Citera
Medlem
Castaliuss avatar
Jag tror det är lätt att hamna i en återvändsgränd när man fäster alltför stor vikt vid tolkning och värdering av vittnesmål. Det tycker jag till exempel den annars vettige och noggranne Gunnar Walls låsning vid sitt mötesscenario visar. Beklagligt att det inte finns så värst mycket annat än mordplatsvittnena att gå på när det gäller Palmemordet.

Hur tillförlitliga är egentligen vittnesmål om man ser det rent statistiskt? Ett mantra LGWP brukar köra med är väl att vittnen alltför ofta har fel för att man "ska vara särskilt glad i dem".
Citera
2013-08-14, 01:01
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Där tror jag du har fel. Signalementet stämmer helt in på BR.

Rosengren berättar själv om hur de börjar prata jobb inne på bion men tystas av Lisbeth som säger att nu ska det inte pratas jobb.
Citera
2013-08-14, 01:10
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Rosengren berättar själv om hur de börjar prata jobb inne på bion men tystas av Lisbeth som säger att nu ska det inte pratas jobb.
Ja, men det har också hävdats att de erbjöd LOP skjuts senare.
Citera
2013-08-14, 01:13
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Både Anders Delsborn och Inge Morelius hörs i sina andra förhör den 14e mars 1030. Morelius av Allan Bäckström och Delsborn av Jan Länninge. Den sistnämnde frågar aldrig AD om vad han sett innan skotten föll,vilket är märkligt.

Delsborns förhör presenteras i sammanfattningar gjorda av Länninge. Morelius förhör är däremot i intervjuform och där kan vi utröna hur frågorna ställts.

För egen del tycker jag det är talande för PU att två så centrala vittnen som AD/IM inte hörs ordentligt förrän efter två veckor. Med riktiga mordutredare så hade detta gjorts dagarna efter MOP.
Tidsrymden på två veckor ökar risken drastiskt för att vittnens minnen grumlas av intryck utifrån.
Men det är väl inte bara jag som misstänker att Hans H och ett gäng kring honom faktiskt var inblandade i mordet?
Citera
2013-08-14, 01:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ja, men det har också hävdats att de erbjöd LOP skjuts senare.

Nej, dom tänkte erbjuda skjuts men avstod.
Citera
2013-08-14, 01:25
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Nej, dom tänkte erbjuda skjuts men avstod.
Du har nog rätt i den historieskrivningen, men inget hindrar ändå att det förekom ett kort samtal efteråt. Om samtalet handlade om hemligheter så trollades det nog bort med automatik. I HHs förhör med LP nämns speciellt att ingenting tycks ha hänt utanför biografen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in