2013-08-13, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Kvinnor har ju större förmåga att leva sig in i andras känslor och det är ju så man styr andra.

Nej tvärtom, det gör att man blir styrd.
Citera
Medlem
sckrollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbabadoo
Du förstår att dina personliga små erfarenheter inte kan stå för någon regel va?

Du inser att män i regel är bättre på att bygga hus/fiska/jaga/whatever-mans-göra än kvinnor va? Eller tror du att du och ditt egna lilla liv talar för majoriteten?

Det var ju du som drog in mina personliga erfarenheter till att börja med? Så jag vet inte vart du vill komma med det här....
Citera
Bannlyst
Citat:
Jag tror inte på en kamp mellan kvinnor och män i ett sånt här scenario.

Inte jag heller. Vi är ganska fredliga av oss vi människor.
Citera
2013-08-13, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haringetnamnalls
Nej tvärtom, det gör att man blir styrd.

Nej, förutsättningen för att påverka andra är att veta hur de tänker och hur de känner. Det ger makt att påverka dem.
Citera
2013-08-13, 14:48
Bannlyst
Citat:
Nej, förutsättningen för att påverka andra är att veta hur de tänker och hur de känner. Det ger makt att påverka dem.

Nej, att påverka någon känslomässigt har inget med att veta hur de tänker och hur de känner.
Citera
2013-08-13, 14:50
Bannlyst
Citat:
Så jag tror mer på att det är en kamp mellan det goda och onda för att uttrycka det förenklat.

"Det onda och det goda" ?! Är diu helt från vettet? Det kommer handla om ÖVERLEVNAD, det "onda och goda" är som blåst ut genom fönstret.

Förstår du vilken enormt primitiv och våldsam värld människan levde i förut?
Citera
2013-08-13, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sckrollan
Det... Var... Ju... Lite det jag skrev fast... i retoriska frågor?
Ja, det skrev du, och jag förtydligade, så nu får vi tillsammans vänta på mothugg
Citera
2013-08-13, 14:58
Medlem
Citat:
Nej, att påverka någon känslomässigt har inget med att veta hur de tänker och hur de känner.

Jo då, om man ska påverka någon så måste man veta vad de har för tankar och känslor. Vet man det så är de lättare att styra dem dit man vill. Man kan argumentera på ett bättre sätt eftersom man vet vad den andra tycker och känner.

Vet man inte hur den andra fungerar alls så är risken större att man säger fel saker och den andre i stället slår ifrån sig det man säger.
Citera
2013-08-13, 15:00
Bannlyst
Citat:
Jo då, om man ska påverka någon så måste man veta vad de har för tankar och känslor. Vet man det så är de lättare att styra dem dit man vill. Man kan argumentera på ett bättre sätt eftersom man vet vad den andra tycker och känner.

Vet man inte hur den andra fungerar alls så är risken större att man säger fel saker och den andre i stället slår ifrån sig det man säger.

Upprepar mig.

Att påverka någon känslomässigt förutsätter inte att du vet vad dom har för tankar eller känslor.
Citera
2013-08-13, 15:09
Medlem
sckrollans avatar
Citat:
Läs mina inlägg i denna tråden så har du förklaringen.

Motsäger du dig detta beror det på att du är osäker i din roll som kvinna och inte vill att "män" ska vara "bättre".

Dvs egot får sig en käftsmäll.

Relax och läs.

Läst och förstår inte vart du drar tråden men okej, jag ska försöka ändå, misslyckas jag så är du mer än välkommen att tro att jag är osäker på "min roll som kvinna". Jag är dock 100% säker på att jag har en vagina som någorlunda menstruerar regelbundet, om det var det du menade.

Du säger att mannen leder alltid? Du har delvis rätt, det finns oss som tar ledarskapet naturligt ifrån, de män och kvinnor då vi anser oss bättre kvalificerade för just den uppgiften.
Men världsligt så verkar det ju bli en ändring på det? http://www.metro.se/nyheter/fler-kvinnor-leder-varldens-lander/EVHlch!64V3PfPipAyFc/ är det också förvirrade kvinnor som inte vet sin roll?

Jag bryr mig inte om om männen är bättre eller om kvinnor är bättre, varför måste någon hela tiden vara BÄTTRE? Varför är det så svårt att se en kvinna utföra, något som anses "mansgöra", utan att dra igång det misogyna larmet som beordrar henne att falla åter i sin "kvinnliga roll", vad det nu är? Och när det inträffar att denna kvinna även utför arbetet bättre, då är det ju självklart något fel på hennes sexualitet, hennes utseende? Och Gud förbjude om hon råkar göra ett misstag, då kan hon ju lika gärna dö.
Citera
2013-08-13, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Då mannen har musklerna, intelligensen och den sexuella makten på sin sida kommer en manlig dominans framträda.
Då alla kvinnor har en lägligt återkommande huvudvärk så tror jag att hon kommer vinna maktkampen...
/m
Citera
2013-08-13, 15:17
Medlem
Spaeckhuggares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papercut-ninja
Det jag var inne på som du också tar upp är att det är framförallt den biologiska reproduktionen som avgränsar könen. Kvinnor blir gravida, inte män, och kvinnor ammar spädbarnen. Detta skapar ett uppenbart fysiskt hinder för rörligheten vilket leder till att kvinnorna som har barn tar på sig arbetsuppgifter som är mer stillasittande. Däri ligger den avgörande skillnaden som leder till att männen i större utsträckning ingår i de arbetslag som sköter de fysiska arbetsuppgifter som kräver större rörlighet och frihet.

Men du förklarar fortfarande inte det uppenbara. Varför vi ens har diskussionen. Dvs varför kvinnor, som av naturen fått förmågan att skapa och fostra liv, ska envisas med att istället försöka ta över mannens uppgifter? Huruvida de är nästan lika bra eller ganska dåliga på dessa mannens traditionella uppgifter är ju sekundärt till den frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in