2013-08-13, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haringetnamnalls
En man leder alltid flocken.

Det verkar vara vanligast att en man gör det åtminstone synligt så. Var han hämtar sitt bestämmande kan förstås variera och vara både förslag från kvinnor och män.
Citera
2013-08-13, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Det verkar vara vanligast att en man gör det åtminstone synligt så. Var han hämtar sitt bestämmande kan förstås variera och vara både förslag från kvinnor och män.

Han leder flocken känslomässigt. Idéer kan han få av många, kvinnor,män och barn.
Citera
2013-08-13, 14:28
Medlem
Citat:
Han leder flocken känslomässigt. Idéer kan han få av många, kvinnor,män och barn.

Vad menar du med leda känslomässigt?
Citera
2013-08-13, 14:31
Bannlyst
Citat:

Går knappt att förklara det i ord eftersom det bara kan upplevas.

Men jag ska försöka mig på en förklaring senare, vill att den blir bra då först.
Citera
2013-08-13, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sckrollan
Om alla är nollställda så innebär det ju att ingen, varken kvinnorna eller männen är medvetna om ett mansdominerat maktsamhälle?
De är ju heller isf inte medvetna om tänket att "män starka" "kvinnor svaga" utan ist när det kommer till jakt och samling och byggandet av skydd osv kommer antagligen varje individ att försöka sig på.

Kanske är det männen som går vinnande ur i de situationerna, men vem säger att det MÅSTE vara så? Kanske är det kvinnorna som klarar av det bäst? Eller så är de lika i sina framgångar?
Varför skulle de ens bli köns-segregerade i arbetsuppgifter? De har inte något genus ... Är väl rimligt att starka kvinnor och starka män utför utgifter som kräver styrka? Medans smarta kvinnor och män gör sådant som kräver intelligens? osv.
Citera
2013-08-13, 14:35
Medlem
sckrollans avatar
Citat:
Som sagt en man leder alltid.

Ja, för han är den som har utbildningen som arkitekt och snickare medan jag fotografi och frisörutbildningar.
Om jag skulle LEDA arbetet skulle vår sommarstuga nog inte bli så säker, då detta är första huset jag bygger på.
Men jag kan ju lova att när den är färdig så besitter jag mer kunskap i husbygge än vad de män som inte är utbildade inom området kan. Jag kan säkert redan mer än majoriteten.

Bara för att jag är och kommer alltid kasta mig in i projekt och uppgifter oavsett om jag anser mig lämplig eller inte bara för att jag vet att jag är jävligt snabb på att lära mig och desto mer kunskaper jag besitter desto bättre.

Sen den som leder ett arbete, projekt, uppgift ska baseras på kunskap och inte kön. Min pappa kan bygga hus, han leder mig. Jag kan systemkameror, jag leder honom i hur man slutar använda "auto-läge". För mig är kunskaper han ger mig lika värdefulla som de kunskaperna jag ger honom.
Citera
2013-08-13, 14:36
Medlem
sckrollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjursa
Varför skulle de ens bli köns-segregerade i arbetsuppgifter? De har inte något genus ... Är väl rimligt att starka kvinnor och starka män utför utgifter som kräver styrka? Medans smarta kvinnor och män gör sådant som kräver intelligens? osv.

Det... Var... Ju... Lite det jag skrev fast... i retoriska frågor?
Citera
2013-08-13, 14:37
Bannlyst
Citat:

Okej för att förklara det enkelt. Leda känslomässigt är när man skapar känslan man själv har i andra.
Citera
2013-08-13, 14:38
Bannlyst
Citat:
Ja, för han är den som har utbildningen som arkitekt och snickare medan jag fotografi och frisörutbildningar.
Om jag skulle LEDA arbetet skulle vår sommarstuga nog inte bli så säker, då detta är första huset jag bygger på.
Men jag kan ju lova att när den är färdig så besitter jag mer kunskap i husbygge än vad de män som inte är utbildade inom området kan. Jag kan säkert redan mer än majoriteten.

Bara för att jag är och kommer alltid kasta mig in i projekt och uppgifter oavsett om jag anser mig lämplig eller inte bara för att jag vet att jag är jävligt snabb på att lära mig och desto mer kunskaper jag besitter desto bättre.

Sen den som leder ett arbete, projekt, uppgift ska baseras på kunskap och inte kön. Min pappa kan bygga hus, han leder mig. Jag kan systemkameror, jag leder honom i hur man slutar använda "auto-läge". För mig är kunskaper han ger mig lika värdefulla som de kunskaperna jag ger honom.

Du förstår att dina personliga små erfarenheter inte kan stå för någon regel va?

Du inser att män i regel är bättre på att bygga hus/fiska/jaga/whatever-mans-göra än kvinnor va? Eller tror du att du och ditt egna lilla liv talar för majoriteten?

Citera
2013-08-13, 14:39
Bannlyst
Citat:

Läs mina inlägg i denna tråden så har du förklaringen.

Motsäger du dig detta beror det på att du är osäker i din roll som kvinna och inte vill att "män" ska vara "bättre".

Dvs egot får sig en käftsmäll.

Relax och läs.
Citera
2013-08-13, 14:39
Medlem
Pickpacks avatar
Vilken enkel fråga svaret är ju självklart att männen får mest makt. Såvida det inte är 3 män och 3 miljoner kvinnor.
Citera
2013-08-13, 14:45
Medlem
Citat:
Okej för att förklara det enkelt. Leda känslomässigt är när man skapar känslan man själv har i andra.

Ja just det, det är nog en nödvändig förmåga om man ska leda andra.

Men jag undrar om det är som det beskrevs i första inlägget att alla ska vara tretton år och helt neutrala när de börjar livet i det här nya samhället. Kvinnor har ju större förmåga att leva sig in i andras känslor och det är ju så man styr andra.

Så så länge inte starka män låter andra starka män sätta sig på andra så är nog möjligheten större att fler kvinnor har möjlighet att bestämma mer. Så jag tror mer på att det är en kamp mellan det goda och onda för att uttrycka det förenklat.

Många i tråden låter som om män verkligen var otrevliga satar som genast skulle börja att slå kvinnor, våldta dem och mörda dem om de fick chansen. Jag uppfattar det som det är flest män som har den åsikten. Samma inställning till män som radikalfeminister brukar ha då. Det är lite konstigt.

Jag kan inte se det så självklart att dessa trettonåriga pojkarna genast skulle vilja göra onda saker med de trettonåriga flickorna och inte sen heller.

Och även om det är en man som styr ytligt sätt så beror det ju på vilka han lyssnar på som har mer makt än de andra.

Jag tror inte på en kamp mellan kvinnor och män i ett sånt här scenario.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in