2013-08-13, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolugn
Läs på om elefanter, lejon, vildsvin, bonobos, en hel hög fågelarter, spindlar, valar etc, etc så har du matriarkat och ledarhonor all ower så sorry, du är har just vunnit FB okunnighets pris.

Lejon är inte dominerade av honorna. De jagar oftast då de kan springa fortare. Det är alfahanen som t.ex. alltid käkar först. Anledningen varför elefanter inte är patriarkala är för att de stora tjurarna lever stora delar av året skiljt från flocken.

Dessutom säger Fossilen att hanar "brukar" vara dominanta, inte alltid. Så om han vann okunninghetspriset måste du blivit diskvalificerad p.g.a. du var skäligen misstänkt för huvudtrauma.
Citera
2013-08-13, 12:08
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemefive
En man sparas som slav för att jaga och till förökning. We got the Powah.

Och hur ska nästa generation föröka sig sen när de alla har samma pappa?
Citera
2013-08-13, 12:43
Medlem
Tycker det är mer intressant att fundera över om de mer goda skulle ha makten eller de mer onda.

Jag tror nämligen inte att makten kommer att delas till antingen män eller kvinnor.

Det finns väl en risk att onda, brutala, våldsamma och starka män tar makten och styr över kvinnor och män som inte är lika onda, brutala, våldsamma och starka män.

Eller så finns det starka män som gillar demokrati, ordning och individuell frihet i den mån det är möjligt för samhället som sådant som sätter de elaka männen på plats.

Så kampen kommer att ske mellan männen.

Kvinnor kommer som grupp att kunna samarbeta eller inte samarbeta kring sin roll utifrån de kunnande de har och om de är fostrare av barnen så har de viss makt där. Att knyta barnen till sig gör att man kan påverka dem lättare när de är vuxna också. Och kvinnor kan vara onda eller goda också. Så beror på vad de tycker om männen som grupp hur de med- eller motverkar dem.

Att säga vilken grupp som får mest makt, man eller kvinna låter sig nog inte göras så lätt då det är känslor inblandade och män som grupp är rätt olika. En del våldsamma och en del fredliga individer.

Frågan är mer blir det ett harmoniskt samhälle eller ett våldsamt och barbariskt?
Senast redigerad av mysmari 2013-08-13 kl. 12:53.
Citera
2013-08-13, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beerklunker
Livet på en öde ö blir förmodligen svårt och hårt.
Och hårda världar skapar hårda män.
Alltså gör kvinnorna i ett sånt läge förmodligen bäst i att göra som dom blir tillsagda.
Om dom inte föredrar att bli utstötta ur samhället eller kanske tillochmed ihjälslagna då.

Du utgår från att män är onda alltså. Är du råfeminist och anser att män är djur?
Citera
2013-08-13, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Och hur ska nästa generation föröka sig sen när de alla har samma pappa?

Halvsyskon är inte så nära släkt. I Sverige får de ha sex med varandra och de får gifta sig efter att ha sökt tillstånd.

I tidernas ursprung så har det säkert förekommit att en man varit far till många barn i en grupp och att de sen fått barn med varandra. Man får tänka på att både bra egenskaper och dåliga kan förstärkas. De som har dåliga egenskaper får naturligtvis svårare att få sina barn att överleva, särskilt om de också har negativa egenskaper i betydelsen svårigheter att klara sig.

Men det vill till att man väljer rätt man om det bara ska vara en. Skulle nog rekommendera några till jag om man ska utöva sån här verksamhet.
Citera
2013-08-13, 13:59
Moderator
pewpews avatar
Skärpning tack. Håll er till att diskutera ämnet. Varningar utdelade.

/Mod
Citera
2013-08-13, 14:02
Bannlyst
Kan inte svara på hur det hade blivit men såhär fungerar oftast gruppdynamik.

Kvinnorna skapar en egen flock. Med den och sin sexuella "makt" försöker dom kuva männen. Dvs lyd oss gör som vi vill så får ni oss.

En man står upp för fasta värderingar och principer och lyssnar inte på kvinnorna/männen och får all makten och kvinnorna.

Edit: Han skulle högst troligen behöva slåss fysiskt emot några män för makten, resten skulle han övertyga mentalt men det beror på vilken sorts män det är på "ön".
Senast redigerad av Haringetnamnalls 2013-08-13 kl. 14:07.
Citera
2013-08-13, 14:13
Medlem
Witkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papercut-ninja
"Man the hunter" stereotypen har ju sedan länge avfärdats av forskning. Primitiv jakt har väldigt lite med fysisk styrka eller testosteron att göra, utan handlar om kalkylering, tålamod och framförallt samarbete. Jaktlagens erfarenhet och förmåga att samspela är det mest avgörande för framgången. I och med att kvinnor blev indisponibla för denna syssla under flera år p.g.a. barnafödande och amning så blev det naturligt att männen i gruppen fick mer tid till att utveckla den erfarenhet och samarbete som krävdes och därmed blev bättre jaktlag. Två individer av olika kön utan erfarenhet skulle vara ungefär lika framgångsrika.

Nu ska man inte ta forskning om den gamla människan på alltför stort allvar när det enda man har att gå på är gamla lämningar och det som återstår mest är teorier och spekulationer. Självklart krävs det både styrka och mod för att jaga på ett primitivt sätt. Styrka att kunna göra fällor, styrka att kunna få hem ett stort byte, modet att avsluta ett farligt bytes liv, konfrontationer med andra stammar eller rovdjur om bytet lär också ha förekommit.

Visst spelar taktik och strategi också roll, men det spelar nog ingen roll hur pass bra taktiker man är om man är byggd som en sillmjölke. Om vi kollar på dagens naturfolk så är ju fördelningen att männen jagar och skyddar stammen och kvinnorna tar hand om hemmet.

Precis som de nordamerikanska indianstammarna gjorde innan europeerna kom dit och "välsignade" dem, även i mellanamerika och sydamerika såg det likadant ut. Eller du menar kanske att männen jagade enbart på grund av att de är bättre taktiker än kvinnorna?

Att "man the hunter" stereotypen skulle ha avfärdats helt har jag inte svårt att tro på då nya forskningsteorier dyker upp som svampar ur backen dock håller jag inte med om den. Som sagt i slutändan handlar det mest om teorier och den vars teorier andra följer blir "sanna" för att senare lika enkelt förkastas om något "annat" dyker upp.

Dock passar ju dödandet av "man the hunter" bra in i det moderna samhället där allt ska feminiseras in absurdum och tron på att alla är lika värda och jämställdheten inom allt är 100% ska råda.
Citera
2013-08-13, 14:13
Medlem
sckrollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbabadoo
Jösses

Du saknar helt och hållet grundläggande biologisk kunskap va? Varför tror du män utvecklades att ha MYCKET mer muskelmassa, 10-20ggr så hög testosteronnivå, bättre reflexer, snabbare ben, bättre rumsuppfattning, bättre rationellt tänk, bättre kastförmåga, aggressivare natur etc etc etc etc x10, än kvinnor? Tror du det var av ren slump?

Ibland undrar jag om vissa personer där ute är helt jävla hjärndöda, hur klarar ni av att leva i en värld ni inte kan ett skit om?

Kolla på människans historia, kolla på de stammar som finns idag, helvete, kolla på jävla robinson på TV vad som händer när kvinnorna får klara sig själva (hint, det gick helt åt skogen).

Kvinnor utvecklades för att ta hand om barn och tillreda mat, män utvecklades till att vara ute och jaga, kriga, erövra, försvara och slå varandra på käften. Jösses att det kan vara så jävla svårt att förstå.

Har du läst någon evolutionspsykologi över huvud taget?

När jag föreställde mig själv situationen ansåg jag mig att vi har åtminstone utvecklats till homo sapiens sapiens, att vi är medvetna om att vi är människor och vi har en utvecklad intelligens.
Den biologiska statusen du förklara är när vi var homo sapiens, alltså steget innan. Där muskelmassa och hastighet gick före intelligens... Men det är ju tydligt att det är den tiden du fortfarande lever i, så jag tänker inte ens klandra dig för dina personangrepp.

Citat:
Och tänket "män är starka" och "kvinnor är svaga" är inget HITTEPÅ av samhället: Det är en åsikt som är ett resultat av hur vi fungerar som människor.

Samhället har, är och kommer alltid vara "mansdominerat" för att det är just män som äro av den positionen rent naturligt, män har i stort sett skapat ALLT som finns i denna värld. Jag är jätteledsen om detta kränker dig, men tyvärr, så ser sanningen ut och jag rekommenderar att du börjar hitta din värdighet i typiskt kvinnliga sysslor för om du på fullaste allvar ska vara med och "kriga" med männen så har du tyvärr ett liv med självkänsla nedkörd i botten framför dig.

Om jag tex tittar på de männen jag växt upp med, tex mina bröder som är två m stora muskelklumpar och vi har haft denna diskussion redan, så skulle jag reda mig BRA mycket bättre än vad någon av dom skulle göra. Jag är den enda som får hjälpa min far med att bygga ett hus förtillfället, när det fiskas är det jag som fångar, dödar och rensar fisken och jag är den enda av mina syskon som besitter praktiskt problemlösning, jag är inte ovan till jakt och besitter teorin hur man slaktar och styckar upp älg och rådjur.
Samtidigt som jag redan besitter mina kvinnliga sysslor, jag vet vilka bär, rötter och växter man kan äta, både i tropisk och europeisk miljö, jag vet hur man fixar eld och vad man kan amvända för att tillverka kokkärl osv. Så med andra ord så är jag isf överlägsen över er starka farliga muskelmän.

Men detta var ingen diskussion i vem som har bästa överlevnadskunskaper utan vem som skulle få makten.
Och som du säger så är vårt samhälle mansdominerat för att det blev så när vi var i ett underutvecklat stadium pga av de fysiska attributerna var mer påtagliga och dominerade över intelligensen.
Det jag menade är att om denna grupp är en produkt av den moderna människan men totalt omedvetna om vilket kön som dominerat i vårt samhälle. Så kan det gå åt vilket håll som helst.
Citera
2013-08-13, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sckrollan
Jag är den enda som får hjälpa min far

Som sagt en man leder alltid.
Citera
2013-08-13, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haringetnamnalls
Som sagt en man leder alltid.

Nej en man leder inte alltid. Det finns många handlingar som bara utförs av kvinnor och med deras kunnande.
Citera
2013-08-13, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Nej en man leder inte alltid. Det finns många handlingar som bara utförs av kvinnor och med deras kunnande.

En man leder alltid flocken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in