2013-08-12, 22:18
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej. Om du kan se det här i framtiden betyder det att det egentligen aldrig fanns några val att göra.
Framtiden, "framtiden" avgörs i varje sekund och vara inte längre än så. Tiden är ingen linjär pil från A till B, läs lite fysik så förstår du. Tiden existerar egentligen inte, det finns bara nuet. Din jämförelse fungerar bara på ett sandlådeplan, tyvärr, no offence.
Bevisa att tiden inte existerar.
Citera
2013-08-12, 22:24
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
All vetenskap vi har kring ämnet talar för det, och inget talar mot det. Det är ungefär där vi står
Nu får du förklara dig. Sen när råder det ett konsensus om vad exakt medvetandet är.
Scientism är kanske vad som binder er samman?

Citat:
Till skillnad om det finns en allvetande som skapat allt med förkunskap om minsta detalj? Då skulle jag definitivt kalla min variant friare.
För mig spela det ingen väsentlig roll eftersom korten redan ligger på bordet, den enda du kan göra är att spela din hand.
Citera
2013-08-12, 22:24
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Nej, det är inte tydligt. Du har begränsat Gud. Jag förstår din poäng och var du vill komma. Men Gud är upphovet till allt, precis allt. Annars är hen inte allsmäktig. Fri vilja finns inte i den bemärkelsen. Händelser under individens liv får denne att gå en viss riktning ibland. Jag har t ex inte valt att helt plötsligt drabbas av djup depression och panikångest som leder till att mina val inte är vad jag torde gjort så som när jag var mig själv. Förstår du?
Jag håller med att det finns saker som man inte kan välja här i livet. Man kan tex inte välja sina föräldrar, sin genuppsättning, vilket land man ska födas i osv. Men några saker kan man ju välja, eller hur? Kan du svara kort på dessa frågor:

Anta att jag gör någon illa.

Fråga1. Gjorde jag detta med min egen vilja?
Fråga2. Är jag ansvarig för handlingen?

Tack för dina svar.
Citera
2013-08-12, 22:33
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirIsaac

Jag har läst ditt inlägg men vill först att du svarar väldigt kort på följande fråga. Ditt svar är nämligen svaret på din fråga.

Fråga: Anta att du åt en äggmacka igår till frukost. Kunde du välja att äta någonting annat än din äggmacka till frukost igår?
Citera
2013-08-12, 22:46
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag har läst ditt inlägg men vill först att du svarar väldigt kort på följande fråga. Ditt svar är nämligen svaret på din fråga.

Fråga: Anta att du åt en äggmacka igår till frukost. Kunde du välja att äta någonting annat än din äggmacka till frukost igår?
Inte om en allsmäktig allvetande Gud finns, då skulle han ha valt det i varje Identiska universum.

Om Guds vilja också sker, är det Gud som bestämde att mackan skulle ätas.
Citera
2013-08-12, 22:50
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Inte om en allsmäktig allvetande Gud finns, då skulle han ha valt det i varje Identiska universum.

Om Guds vilja också sker, är det Gud som bestämde att mackan skulle ätas.
Jag ställer frågan igen men den här gången så antar jag att ingen Gud finns.

Fråga: Anta att du åt en äggmacka igår till frukost. Kunde du välja att äta någonting annat än din äggmacka igår till frukost?
Senast redigerad av kunskap1 2013-08-12 kl. 22:58.
Citera
2013-08-12, 22:53
Medlem
Fair enough!
Frågan har olika svar beroende på premiss.

Gud existerar ej, fri vilja existerar: ja.
Gud existerar, fri vilja existerar inte: nej
Gud existerar ej, fri vilja existerar ej: nej
Gud existerar ej, fri vilja enl kompabilitetsprincipen: kanske

ELLER svaret med de premisser jag tolkat stämmer med din gudsuppfattning:
Gud är ofelbar och Omniscient i sin vida bemärkelse.
Dvs Gud har förmågan att ofelbart förutspå utkomsten av alla dina val och handlingar innan du ens är född.

Låt oss pröva hur fri vilja står sig mot dessa premisser.
Fri vilja definieras av att man skulle kunna handla på ett annat sätt än man gjorde (Wikipedia).(eller att man hade möjlighet att äta något annat än äggmacka sim man åt i går morse (kunskap1))

-Kan du vid något enda tillfälle under ditt liv handlat annorlunda än du till slut gjort?

"Ja" innebär att fri vilja kan råda, men bildar en paradox mot Guds ofelbarhetsprincip/ombisciens och kan följdaktligen inte vara sant.

"Nej" blir det enda logiskt möjliga utefter dessa premisser.
Ergo kan jag inte ha valt något annat än äggmacka i absolut mening.

..........men den subjektiva tron, illusionen, om att jag kunnat handla annorlunda har jag ju naturligtvis.
Illusion då det med givna premisser inte kan vara annat än en falsk uppfattning av verklighet.

Din boll.
Citera
2013-08-12, 22:58
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
ja, nervgift funka utmärkt.
Jo se på alla gamla tanter, de diggar ju botox
Citera
2013-08-12, 23:06
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:

Citat:
Ergo kan jag inte ha valt något annat än äggmacka i absolut mening.
Du kan alltså inte välja någonting annat än din äggmacka. Varför kunde du inte välja någonting annat till frukost än din äggmacka?
Senast redigerad av kunskap1 2013-08-12 kl. 23:08.
Citera
2013-08-12, 23:18
Medlem
Var det något du inte förstod?
(Jag vet att det kan vara knöligt, och då skall du veta att jag ändå försöker kolla över att det är timligt lekmannamässigt. Dock kan det vara petigt som fan på en smartphone)

Ta och utveckla vad du inte förstod ihop med ditt utlovade svar så skall jag förklara.
Citera
2013-08-12, 23:22
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Var det något du inte förstod?
(Jag vet att det kan vara knöligt, och då skall du veta att jag ändå försöker kolla över att det är timligt lekmannamässigt. Dock kan det vara petigt som fan på en smartphone)

Ta och utveckla vad du inte förstod ihop med ditt utlovade svar så skall jag förklara.

Så svaret på min fråga som löd:
Citat:
Fråga: Anta att du åt en äggmacka igår till frukost. Kunde du välja att äta någonting annat än din äggmacka igår till frukost?

är nej.

Du har inte förklarat varför svaret skulle vara nej. Jag kanske har missat det?
Citera
2013-08-12, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Så svaret på min fråga som löd:

är nej.

Du har inte förklarat varför svaret skulle vara nej. Jag kanske har missat det?

Som jag skrev är möjligheten beroende på vilken premiss som anses råda.
Är vi för argumentationens skull överens om premisserna rad10-12 som jag tolkar vara din gudsuppfattning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in