Citat:
Ursprungligen postat av
papercut-ninja
Det där tror jag är något som fostras in i snarare än någon biologiskt driven egenskap. Kvinnor i traditionella samhällen visar inte större drivkraft till sociala intriger än män.
Har du källa på det där?
Har inte specifikt studerat hur intrig-lockade kvinnor i traditionella miljöer är men min observation av båda könen i modern tid har varit att man använder vad man kan. I högstadiet exempelvis var det tydligt att fysiskt små killar (som inte accepterade en submissiv roll) använde sig av psykologisk manipulation och "mind games" i allmänhet medan normalstora och speciellt lite större lättare drog sig till att upprätthålla sin status i flocken med hjälp av sin storlek. Är ganska naturligt då det kräver mindre energi att bara lätt hota (sällan blir det mer än så) än att manipulera psykologiskt vilket ofta är en mycket längre och komplicerad process (vad jag har märkt är det också oftast mindre effektivt om målet är flockdominans. Trovärdighetsproblem av all den där manipulationen kanske?). Jämförelsevis använde ingen tjej i samma miljö "sin storlek" (vilket är naturligt då ingen av dem var större än en normalstor kille om man bortser från fetma) utan alla använde manipulation mer eller mindre (mindre bland dem som accepterade submissiv roll återigen).
Citat:
Ursprungligen postat av
papercut-ninja
"Man the hunter" stereotypen har ju sedan länge avfärdats av forskning. Primitiv jakt har väldigt lite med fysisk styrka eller testosteron att göra, utan handlar om kalkylering, tålamod och framförallt samarbete. Jaktlagens erfarenhet och förmåga att samspela är det mest avgörande för framgången. I och med att kvinnor blev indisponibla för denna syssla under flera år p.g.a. barnafödande och amning så blev det naturligt att männen i gruppen fick mer tid till att utveckla den erfarenhet och samarbete som krävdes och därmed blev bättre jaktlag. Två individer av olika kön utan erfarenhet skulle vara ungefär lika framgångsrika.
Har du länk till den där forskningen? Visst har du en poäng i att primitiv jakt kan utföras även av kvinnor men jag skulle definitivt hävda att män generellt är bättre utformade för det. Mäns kroppar är starkare, mer uthålliga osv samtidigt som de inte är gravida under stora delar av året (tänk nu på en tid utan moderna preventivmedel och med mycket hög barnadödlighet). Det kan då mycket väl bli att en genomsnittlig kvinna föder 10-15 barn och spenderar således väldigt mycket av sin ungdom som gravid och omhändertagande. Efter all den erfarenheten är de experter på barn och omsorg, inte jakt. Knappast idealt för att gå att jaga. Bättre lämna det till männen som vid det laget har decennier av jakterfarenhet plus de redan inbyggda biologiska fördelarna gällande jakt.
Citat:
Ursprungligen postat av
papercut-ninja
Även om antropologer har en tendens att överromantisera bilden ibland så verkar traditionella samhällen med liten befolkning ha en god harmoni vad avser gruppens gemenskap: roller, status och arbetsuppgifter existerar förvisso men man delar med sig av resurser på ett väldigt jämställt och solidariskt sätt. Det blir oftast betydligt mer snedfördelat när materiell status kommer in i bilden och konkurrens uppstår p.g.a. växande befolkning. Så ja vi har den jämställdhet vi har p.g.a. utvecklingen, men den har gått både fram och tillbaka och det stod nog betydligt bättre till med jämställdheten i paleolitisk tid än på medeltiden.
Jägar-samlar-samhällen har inte ett överflöd. De jagar så mycket de måste för att överleva men kommer inte samla på resurser på samma sätt. Det var när jordbruket uppkom som detta förändrades. Plötsligt kunde man odla i överflöd och då slutligen ha människor vars uppgift inte var matproduktion eller barnomsorg, exempelvis heltidssoldater. Detta i sin tur, med hänvisning till dessa heltidssoldater, gjorde det möjligt att bedriva krig på en bra mycket större skala.
Citat:
Ursprungligen postat av
papercut-ninja
Vari ligger den stora fysiska utmaningen som kvinnor inte skulle kunna övervinna i just den beskrivning av jakt som du ger? Har sett kvinnor från traditionella samhällen i Polynesien som kan slunga ett spjut genom en trädstam...det är en teknikfråga, inte en styrkefråga...
Det handlar inte så mycket om "inte kunna" utan vem som är mest lämpad. Jag kan säkert leka soldat men jag tror en professionell soldat med fallenhet för det kommer vara bättre på det.
Dessutom kan jakt skilja mycket och det finns exempelvis metoder där man fysiskt jagar (som i springer efter) ett vilddjur tills det faller ner och dör av utmattning många timmar senare. Den fysiska uthålligheten är män generellt bättre lämpade för.
Jag förstår mig inte riktigt på feministers behov av att försöka bevisa att kvinnor minsann kan
allt lika bra som män när det är uppenbart för alla med ögon att det inte är så. Kvinnor är även bättre än män på vissa saker och jag ser det således som att vi komplementerar varandra.
Citat:
Ursprungligen postat av
papercut-ninja
Relativt oväsentliga egenskaper för traditionell jakt i jämförelse med samarbete och erfarenhet. Du fångar inte en höna med styrka eller fäller en oxe med pilar och spjut från 90 meters avstånd.
Men kvinnor kommer ju av naturliga skäl (som jag går in på ovan) jämförelsevis sakna erfarenheten av jakt i ett traditionellt samhälle.
Citat:
Ursprungligen postat av
falaxard
Så du tror inte att de kommer att själva upptäcka de små detaljerna som att 90% av männen är starkare än kvinnorna eller att kvinnorna efter ett tag blir nedtyngda av graviditet och får problem med att klara samma arbete som en man?
Överhuvudtaget ser jag idén som att graviditet och barn (att ge liv för i helvete!) är att "nedtyngas" eller dylikt negativt som totalt dominerande i dagens Sverige. Både bland svenska kvinnor (speciellt feminister, som då ofta tagit på sig manliga sätt att värdera sakers värde) och män (som främst respekterar häftiga saker som jakt, titta bara på tråden

)
Jag förstår att du kanske inte menade det så för i jaktsammanhang så är det ju sant. Jag ifrågasätter endast varför alla ska jaga medan ingen vill ge och fostra liv. Väldigt knasigt.