Citat:
Ursprungligen postat av
Schlesien
Var och från vilka sidor är ovanstående hämtat?
I insektsfrågan går det kanske att komma ett stycke framåt.
Mina amatörmässigt funna uppgifter:
Husfluga
Ägg: 8-24 h
Larv: 5-55 dagar
Puppa: 3-35 dagar
Spyfluga
Ägg: 8-24 h
Larv: 150-266 h (Gäller för
Phormia regina vid "under 20° C")
Puppa: 7-14 dagar
http://www.skadedjursfri.se/flugor-1
http://en.wikipedia.org/wiki/Calliphoridae
Oj, det är info från många håll, jag kan inte på rak arm redogöra för varje källa. Min huvudkälla är FUP/obduktionsprotokoll. Läkarcitatet kommer från ett protokoll som Rajs har undertecknat.
På sistone har jag börjat läsa om djur/asätare (råttor, fåglar, flugor osv), och jag har inte antecknat varje sajt och artikel. Jag anser att jag har basfakta som alla har tillgång till, om de är intresserade, inget märkvärdigt i sig, men högst releventa fakta, för just detta rättsfall.
När det gäller flugors olika beteenden och utvekclingscykler kan vi lätt komma överens och stämma av, det finns fakta att hämta överallt. Och den rikliga förekomsten av fluglarver säger oss att säckarna dumpades mkt senare än man trott. Spyflugor lämnar tydligen lik/likdelar efter bara ett par veckor.
Det är så underligt, för hela fallet har ju mytologiserats, och det är som om hjärnverksamheten bara stannade, som om man trodde att Styckmordet skedde i ngt sorts vakuum på en annan planet, och man undrar hur folk orkade hålla fakta ifrån sig.
Catrines kvarlevor dumpades inte i ett vakuum, eller i ngn sagobok, de dumpades på marken, i naturen, på sommaren, i tätorten, bland skräp, flugor, råttor och gud vet vad, och när man sätter sig in i saker bara lite grann så fattar man hur bisarr ursprungsstoryn är.
Det finns inte en chans i h-e att likdelarna dumpades i mitten av juni, och detta faktum talar självklart för en mkt senare dödsdag, eftersom styckningen och dumpningen på ngt sätt bör hänga ihop. Man styckar ju för att snabbt bli av med liket, dvs dumpa likdelarna.
Det kan ha funnits ett tidsglapp, men det gick säkerligen inte flera veckor mellan styckning och dumpning - kanske dagar, inte veckor.