2013-08-13, 02:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Catrines händer fanns kvar som vi vet, och detta har dryftats fram och tillbaka otaliga ggr, men tydligen så brukar inte likstyckare ta av likens händer. Det låter absurt, med tanke på identifieringen, och jag värjer mig för tanken, men jag kan inte förneka fakta. Jag har tittat på ett femtiotal fall det senaste året, och det är bara så det är. Styckade lik brukar inte förlora händerna, så mannen vi söker var ingalunda unik när han lät händerna sitta kvar.

Och du sluter dig till att varje likstyckare inte styckar av händerna? Styckarna är inte stöpta i samma form, vet du. Så, det är ju ett milt uttryckt idiotiskt resonemang du kör med...
Citera
2013-08-13, 02:32
Bannlyst
Citat:
strypning kan nog uteslutas, eftersom blodet koncentreras till lungorna när ngn stryps, och det skulle ha märkts vid obduktionen. Lungorna är som svampar, och blodet skulle ha stannat kvar i alla fina kärl.

Det var ingen i rättsmedicinaren Rajs' arbetslag som kategoriskt uteslöt möjligheten att hon strypts till döds. Men, du kan ju utesluta det... Var inte dessutom lungorna kraftigt förruttnade?

Och visst fanns det en motvärnsskada på ena handens rygg?
Citera
2013-08-13, 02:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
när det ändå var mamman som var den första att knyta samman sin make med Obducenten och det som denne anklagades för?

Ex-frun/Mamman har sagt att det inte fanns något av återseendets glädje mellan läkarna, när de fick besök av O och dennes fästmö/sambo. Så, hon fick då intrycket av att de umgåtts fler gånger än vad maken ville göra gällande. Om detta står i Styckmordsmålet att läsa. Och sådana här iakttagelser bör man inte förkasta som nonsens.
Citera
2013-08-13, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Och du sluter dig till att varje likstyckare inte styckar av händerna?

Din argumentationsnivå är - som vanligt - totalt infantil, det finns inget mildare ord. Man kan tro att du saknar förmågan att processa svenska språket, förstå textkedjor. Jag skrev inte att varje likstyckare låter händerna sitta kvar, jag skrev att de brukar göra så, och att vår styckare inte är unik i detta av avseende. Jag baserar mitt påstående på ca 50 fall. Att förklara saker för dig är mkt svårt, eftersom man riskerar att hamna på en sån lekskolenivå att hela samtalet stagnerar.
Citera
2013-08-13, 02:49
Medlem
Citat:
Det var ingen i rättsmedicinaren Rajs' arbetslag som kategoriskt uteslöt möjligheten att hon strypts till döds. Men, du kan ju utesluta det... Var inte dessutom lungorna kraftigt förruttnade? Och visst fanns det en motvärnsskada på ena handens rygg?

Det jag beskrev är medicinska grundfakta, så funkar kroppen.

Även om lungorna ruttnat kan man se om de varit extremt blodyllda.

Skadan upptäcktes med mikroskop. En mikroskopisk skada alltså.

Catrine levde ett kaotiskt liv och misshandlades tiden innan döden, och inget säger att den lilla skadan på handen har ngt samband med Catrines död.
Citera
2013-08-13, 02:58
Medlem
Citat:
Vad är det som säger att handduken inte kommit ifrån Allmänläkarens hem?

Där är halmstrået igen, snuttefilten. Det kan vara så, som du vill, men joru, serru, visst vettu alltså.

Din bakvända bevisföring är djupt patetisk. Det kan vara si och så, inget säger att det inte är si och så, ingen har bevisat att det inte är så osv.

Vi ska ju ta reda på vad som talar för en sak, ett skeende, inte hitta på tusentals saker som kan vara möjliga, för allt är ju möjligt.
Citera
2013-08-13, 03:19
Moderator
Schlesiens avatar
Var och från vilka sidor är ovanstående hämtat?

I insektsfrågan går det kanske att komma ett stycke framåt.
Mina amatörmässigt funna uppgifter:

Husfluga
Ägg: 8-24 h
Larv: 5-55 dagar
Puppa: 3-35 dagar

Spyfluga
Larv: 150-266 h (Gäller för Phormia regina vid "under 20° C")
Puppa: 7-14 dagar

http://www.skadedjursfri.se/flugor-1
http://en.wikipedia.org/wiki/Calliphoridae

Citera
2013-08-13, 03:20
Bannlyst
Citat:
Din argumentationsnivå är - som vanligt - totalt infantil, det finns inget mildare ord. Man kan tro att du saknar förmågan att processa svenska språket, förstå textkedjor. Jag skrev inte att varje likstyckare låter händerna sitta kvar, jag skrev att de brukar göra så, och att vår styckare inte är unik i detta av avseende. Jag baserar mitt påstående på ca 50 fall. Att förklara saker för dig är mkt svårt, eftersom man riskerar att hamna på en sån lekskolenivå att hela samtalet stagnerar.

Man kan tro det, eftersom du är så statistikbunden av dig. Finns väl fler fall än 50 av likstyckningar, förresten. Internationellt sett. Du menar väl att de "gjort" så i dessa fall, som du tagit del av, och inte att likstyckare "brukar göra så"? Det är en väsentlig skillnad.

Citat:
Det jag beskrev är medicinska grundfakta, så funkar kroppen.

Även om lungorna ruttnat kan man se om de varit extremt blodyllda.

Skadan upptäcktes med mikroskop. En mikroskopisk skada alltså.

Catrine levde ett kaotiskt liv och misshandlades tiden innan döden, och inget säger att den lilla skadan på handen har ngt samband med Catrines död.

Men den kan ha det. Går ej att utesluta.

Citat:
Där är halmstrået igen, snuttefilten. Det kan vara så, som du vill, men joru, serru, visst vettu alltså.

Din bakvända bevisföring är djupt patetisk. Det kan vara si och så, inget säger att det inte är si och så, ingen har bevisat att det inte är så osv.

Vi ska ju ta reda på vad som talar för en sak, ett skeende, inte hitta på tusentals saker som kan vara möjliga, för allt är ju möjligt.

Vad är det som talar emot att handduken är från Allmänläkarens hem? Kan du utesluta det, ärligt talat?
Citera
2013-08-13, 03:25
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Läkarna kan ha pratat ihop sig om det, för att gardera sig inför en eventuell påhälsning av farbror polisen. Finns inget som säger att de inte träffats så sent som 1984.
Hela det här fallet är ytterst märkligt. Antingen är de två utpekade enormt skickliga mördare som planerar saker och ting åratal i förväg. Eller så är det helt enkelt så att all avsaknad av riktig bevisning beror på just därför att de är...hemska tanke..oskyldiga!
Citat:
TA:s och TH:s påstådda kontakt efter 1982 är helt obevisad, liksom deras kontakt med Catrine
Jag vet.
Citera
2013-08-13, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Var och från vilka sidor är ovanstående hämtat?

I insektsfrågan går det kanske att komma ett stycke framåt.
Mina amatörmässigt funna uppgifter:

Husfluga
Larv: 5-55 dagar
Puppa: 3-35 dagar

Spyfluga
Larv: 150-266 h (Gäller för Phormia regina vid "under 20° C")
Puppa: 7-14 dagar

http://www.skadedjursfri.se/flugor-1
http://en.wikipedia.org/wiki/Calliphoridae

Oj, det är info från många håll, jag kan inte på rak arm redogöra för varje källa. Min huvudkälla är FUP/obduktionsprotokoll. Läkarcitatet kommer från ett protokoll som Rajs har undertecknat.

På sistone har jag börjat läsa om djur/asätare (råttor, fåglar, flugor osv), och jag har inte antecknat varje sajt och artikel. Jag anser att jag har basfakta som alla har tillgång till, om de är intresserade, inget märkvärdigt i sig, men högst releventa fakta, för just detta rättsfall.

När det gäller flugors olika beteenden och utvekclingscykler kan vi lätt komma överens och stämma av, det finns fakta att hämta överallt. Och den rikliga förekomsten av fluglarver säger oss att säckarna dumpades mkt senare än man trott. Spyflugor lämnar tydligen lik/likdelar efter bara ett par veckor.

Det är så underligt, för hela fallet har ju mytologiserats, och det är som om hjärnverksamheten bara stannade, som om man trodde att Styckmordet skedde i ngt sorts vakuum på en annan planet, och man undrar hur folk orkade hålla fakta ifrån sig.

Catrines kvarlevor dumpades inte i ett vakuum, eller i ngn sagobok, de dumpades på marken, i naturen, på sommaren, i tätorten, bland skräp, flugor, råttor och gud vet vad, och när man sätter sig in i saker bara lite grann så fattar man hur bisarr ursprungsstoryn är.

Det finns inte en chans i h-e att likdelarna dumpades i mitten av juni, och detta faktum talar självklart för en mkt senare dödsdag, eftersom styckningen och dumpningen på ngt sätt bör hänga ihop. Man styckar ju för att snabbt bli av med liket, dvs dumpa likdelarna.

Det kan ha funnits ett tidsglapp, men det gick säkerligen inte flera veckor mellan styckning och dumpning - kanske dagar, inte veckor.
Citera
2013-08-13, 03:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
Hela det här fallet är ytterst märkligt. Antingen är de två utpekade enormt skickliga mördare som planerar saker och ting åratal i förväg. Eller så är det helt enkelt så att all avsaknad av riktig bevisning beror på just därför att de är...hemska tanke..oskyldiga!

Det är inget som de (eller någon av dessa) behövt planera i åratal. Det behöver inte ens ha planerats. Men, i min bok är det inte osannolikt/orimligt alls att de ligger bakom detta. Det är inte ens märkligt.

Varken tingsrätten eller kammarrätten anser att de är oskyldiga till att ha styckat CdCs döda kropp. Det är därför som de till sist förlorade sina legitimationer och sparkades ut ur läkarförbundet.

"Oskyldiga"? Nej, det tror jag inte alls på.
Citera
2013-08-13, 03:44
Bannlyst
Citat:
Oj, det är info från många håll, jag kan inte på rak arm redogöra för varje källa. Min huvudkälla är FUP/obduktionsprotokoll. Läkarcitatet kommer från ett protokoll som Rajs har undertecknat.

På sistone har jag börjat läsa om djur/asätare (råttor, fåglar, flugor osv), och jag har inte antecknat varje sajt och artikel. Jag anser att jag har basfakta som alla har tillgång till, om de är intresserade, inget märkvärdigt i sig, men högst releventa fakta, för just detta rättsfall.

När det gäller flugors olika beteenden och utvekclingscykler kan vi lätt komma överens och stämma av, det finns fakta att hämta överallt. Och den rikliga förekomsten av fluglarver säger oss att säckarna dumpades mkt senare än man trott. Spyflugor lämnar tydligen lik/likdelar efter bara ett par veckor.

Det är så underligt, för hela fallet har ju mytologiserats, och det är som om hjärnverksamheten bara stannade, som om man trodde att Styckmordet skedde i ngt sorts vakuum på en annan planet, och man undrar hur folk orkade hålla fakta ifrån sig.

Catrines kvarlevor dumpades inte i ett vakuum, eller i ngn sagobok, de dumpades på marken, i naturen, på sommaren, i tätorten, bland skräp, flugor, råttor och gud vet vad, och när man sätter sig in i saker bara lite grann så fattar man hur bisarr ursprungsstoryn är.

Det finns inte en chans i h-e att likdelarna dumpades i mitten av juni, och detta faktum talar självklart för en mkt senare dödsdag, eftersom styckningen och dumpningen på ngt sätt bör hänga ihop. Man styckar ju för att snabbt bli av med liket, dvs dumpa likdelarna.

Det kan ha funnits ett tidsglapp, men det gick säkerligen inte flera veckor mellan styckning och dumpning - kanske dagar, inte veckor.

Något du kräver av andra (i alla fall av "läkarlynchare") och det mycket bestämt.

Ja, "det bör vara så", i din bok. I detta fall behöver det inte vara så.

Alla likstyckare styckar inte för att snabbt bli av med liket. De flesta gör det, men inte alla.

Varför inte veckor, om likdelarna ligger i ett mycket kallt utrymme?
Senast redigerad av Hagenbach 2013-08-13 kl. 03:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in