2013-08-13, 01:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
Om man däremot utgår från att de bara haft kontakt via arbetstelefoner så blir det ju lite svårare och kanske inte möjligt eftersom samtalen går via växel.

Och detta går ej att utesluta. De kan ha haft kontakt med varandra via telefon (något de båda också medgivit i förhör) och As ex-hustru har sagt att hon sett ex-maken ha numret till O (antingen hans jobb- eller hemtelefon eller både och) på en lapp på dennes arbetsplats.
Citera
2013-08-13, 01:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
och dumpningen skedde kanske i juli, ngn månad innan man hittade säckarna, kanske ännu senare. Och påståendena om att Catrine levde långt efter pingsten aktualiseras igen.

Du menar "någon vecka"?

Om säckarna dumpats i juli, så säger det inget om när CdC dog. Hon kan fortfarande ha dött under pingsten. Så pingsten kommer du inte undan, som det är nu, hur mycket du än försöker.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-08-13 kl. 01:33.
Citera
2013-08-13, 01:31
Bannlyst
Citat:
Och det fanns extra attiraljer som är värda att tänka på: handduken (K-berg) och de extra säckarna (E-vägen). Likdelarna var som sagt extremt blodfattiga, och när de var färska var de alltså fysiskt lätthanterliga, inte smetiga, relativt torra, men ändå användes två extragrejer: handduken och yttersäckarna.

Detta vet vi ju inte. Du skriver "användes" som att det vore ett faktum. Vad handduken gjorde där på ena fyndplatsen, det vet ingen förutom GM/styckaren.
Citera
2013-08-13, 01:37
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Det är inte otänkbart att Allmänläkaren själv styckat
Tycker du inte att det är vanskligt att fästa alltför mycket vikt vid barnets berättelse, när det ändå var mamman som var den första att knyta samman sin make med Obducenten och det som denne anklagades för?
När Härm anhållits i december 1984 samtalade makarna Allgén om detta och lite annat. På något sätt fick Christina för sig att Tomas känt till mer om detta än han velat avslöja, vilket hon talade om för honom.
Det var alltså efter att denna episod hade ägt rum som barnet började "tala".
Det är inte så svårt att tänka sig att en psykiskt instabil person som mamman kan ha format sina slutsatser om barnets beteende efter sina egna fantasier.
Citera
2013-08-13, 01:42
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Och detta går ej att utesluta. De kan ha haft kontakt med varandra via telefon (något de båda också medgivit i förhör) och As ex-hustru har sagt att hon sett ex-maken ha numret till O (antingen hans jobb- eller hemtelefon eller både och) på en lapp på dennes arbetsplats.
Som jag minns det: De har vidgått att det träffats en (eller var det två) gång några år innan och att de därefter aldrig träffats eller talat med varandra.

Och vad A's exhustru påstår om lappar med telefonnummer ger jag inget alls för. Hon är helt uppenbart manipulativ och vill ställa A i så dålig dager som möjligt.
Citera
2013-08-13, 01:48
Medlem
Catrines händer fanns kvar som vi vet, och detta har dryftats fram och tillbaka otaliga ggr, men tydligen så brukar inte likstyckare ta av likens händer. Det låter absurt, med tanke på identifieringen, och jag värjer mig för tanken, men jag kan inte förneka fakta. Jag har tittat på ett femtiotal fall det senaste året, och det är bara så det är. Styckade lik brukar inte förlora händerna, så mannen vi söker var ingalunda unik när han lät händerna sitta kvar.

Dödsorsaken får vi aldrig reda på, men kroppsdelarnas blodfattigdom säger något iaf. kroppen förlorade antagligen inte allt detta blod efter döden; det verkar svårt att utföra ngn tömning av en kropp om inte hjärtat slår, även om man styckar kroppen omedelbart efter döden. Och styckades kroppen en stund efter döden skulle blodet nog ha koagulerat i kärlen, om blodet fanns kvar i kroppen. Och strypning kan nog uteslutas, eftersom blodet koncentreras till lungorna när ngn stryps, och det skulle ha märkts vid obduktionen. Lungorna är som svampar, och blodet skulle ha stannat kvar i alla fina kärl.

Det verkar väl sannolikt att Catrine drabbades av ngn stor blödning, och att den ledde till hennes död. Stickande/skärande våld mot buk och/eller hals verkar sannolikt, men isf borde man hittat motvärnsskador, tecken på strid, om Catrine inte var försatt ur stridbart skick förstås, pga alkohol och droger.

Alkoholister kan iofs drabbas av plötsliga blödningar, störtblödningar, pga att åderbråck i halsen brister, och detta kan vara livshotande, men jag är mkt osäker på om Catrines alkoholkonsumtion var livshotande i sig, hur länge hon söp och hur ofta, jag har ingen aning.
Citera
2013-08-13, 01:49
Medlem
Citat:
Du menar "någon vecka"?
Nej, säckarna på E-vägen hittades 7/8.
Citera
2013-08-13, 01:51
Medlem
Citat:
Detta vet vi ju inte. Du skriver "användes" som att det vore ett faktum. Vad handduken gjorde där på ena fyndplatsen, det vet ingen förutom GM/styckaren.

Att han använde handduken till ngt fattar vem som helst. Han sölade inte ner den, vek den och la den på marken för ros skull. Handduken var nog täckt med ngt mkt otrevligt/avslöjande.
Citera
2013-08-13, 01:52
Medlem
Citat:
Som jag minns det: De har vidgått att det träffats en (eller var det två) gång några år innan och att de därefter aldrig träffats eller talat med varandra. Och vad A's exhustru påstår om lappar med telefonnummer ger jag inget alls för. Hon är helt uppenbart manipulativ och vill ställa A i så dålig dager som möjligt.

TA:s och TH:s påstådda kontakt efter 1982 är helt obevisad, liksom deras kontakt med Catrine
Citera
2013-08-13, 02:14
Bannlyst
Citat:
Att han använde handduken till ngt fattar vem som helst. Han sölade inte ner den, vek den och la den på marken för ros skull. Handduken var nog täckt med ngt mkt otrevligt/avslöjande.

Den låg där "prydligt hopvikt", i varje fall.

Vad är det som säger att handduken inte kommit ifrån Allmänläkarens hem? Var det inte zinksalvebesudlingar på den?
Citera
2013-08-13, 02:17
Bannlyst
Citat:
Som jag minns det: De har vidgått att det träffats en (eller var det två) gång några år innan och att de därefter aldrig träffats eller talat med varandra.

Och vad A's exhustru påstår om lappar med telefonnummer ger jag inget alls för. Hon är helt uppenbart manipulativ och vill ställa A i så dålig dager som möjligt.

Läkarna kan ha pratat ihop sig om det, för att gardera sig inför en eventuell påhälsning av farbror polisen. Finns inget som säger att de inte träffats så sent som 1984.
Citera
2013-08-13, 02:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Tycker du inte att det är vanskligt att fästa alltför mycket vikt vid barnets berättelse, när det ändå var mamman som var den första att knyta samman sin make med Obducenten och det som denne anklagades för?
När Härm anhållits i december 1984 samtalade makarna Allgén om detta och lite annat. På något sätt fick Christina för sig att Tomas känt till mer om detta än han velat avslöja, vilket hon talade om för honom.
Det var alltså efter att denna episod hade ägt rum som barnet började "tala".
Det är inte så svårt att tänka sig att en psykiskt instabil person som mamman kan ha format sina slutsatser om barnets beteende efter sina egna fantasier.

Jag hänger inte upp mig på Barnets Berättelse så mycket som vid Mammans iakttagelser.

Och om hon inte bara fick för sig det? Känner vi här i tråden honom bättre än ex-frun?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in