2013-08-12, 23:58
Medlem
LittleRedCaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Ja visst är det så, kyla och mörker existerar inte utan är bara en minskning av värme respektive ljus. Jag håller med dig till hundra 100% där men mörkret blir ändå en motsats till ljuset fast väldigt abstrakt men ändå det är fortfarande en motsats. Vissa hävdar att ondska egentligen inte existerar utan att även ondskan är en minskning av godhet precis som kyla är minskning av värme. Men huruvida ondska existerar eller inte är en filosofisk fråga och går att diskutera men det som vi människor med säkerhet vet är att ondska uppstår när godhet tas bort eller minskar. Att jag gav dig alla ting parvis var för att få dig att reflektera lite. Vem har lovat dig att helvetet inte existerar?

Ingen har lovat mig att det inte finns ett helvete.
Min Gud har emellertid lovat att alla som tror skall få ett evigt liv. Det fina är att det räcker att tro. Den som tror behöver inte tro på ett speciellt vis eller känna till allt i detalj. Man behöver inte heller döma eller fördöma de som inte har den rätta tron. Det räcker att tro som ett barn, ärligt och uppriktigt utan förbehåll eller med krav på att ha koll på alla detaljer.

Jag var med när min mormor dog. Mormor var troende i så mått att hon trodde på Gud. Om hon trodde på ett helvete så berodde det förmodligen på att någon ond människa försök skrämma henne och andra till underkastelse genom att hota med helvetet. Men jag tror inte att min mormor trodde på helvetet, det var i vart fall inget som min mormor behövde bekymra sig om. I min mormors Bibel står inget om att man är tvungen att tro på ett helvete eller att man måste hata homosexuella för att få ett evigt liv.

Min mormors sista ord innan hon dog var:
Tack Gud för min tid på jorden!

Att få dö i frid, nöjd med livet man fått leva på jorden är något oerhört stort. Om jag fick dö med den känslan skulle ja vara väldigt nöjd. Om man dessutom tror på en kärleksfull Gud som tar han om dem som tror på honom efter döden så är det mer än tillräckligt för att jag skall vara nöjd. Jag skulle inte känna mig mer nöjd om jag var förvissad om att det finns ett helvete där de som har fel tro eller de som handlat fel hamnar.
Citera
2013-08-13, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleRedCap
Med tanke på din avatar så förmodar jag att du är kristen. Därför frågar jag dig vad du har för grund (källor) för följande påståenden:

1 Homosexuella och dess möjliggörare hatas av gud
2 Homosexuella och dess möjliggörare kommer säkerligen skickas till helvetet
3 Homosexuella och dess möjliggörare kommer att straffas här på jorden

Kom inte och påstå att det står i Bibeln (för det gör det inte).

"Det finns bara en lagstiftare och domare, han som kan rädda och förgöra. Men vem är du som dömer din nästa?" (Jakob 4:12)

Hej LittleRedCap, jag svarar på dina frågor här:

Citat:
Ursprungligen postat av Enkel-Man
1 första Moseboken 19:1-13. Gud förstörda Sodom och Gomorra p.ga deras synder, däribland homosexualitet.
tredje Moseboken 20:13. gud säger att homosexuella ska dödas
Gud säger aldrig att han hatar homosexuella, han säger det istället genom sina gärningar och lagar.

2 Första Korinthierbrevet 6:9-11. Gud säger (väldigt tydligt) att homosexuella kommer till helvetet.

romarbrevet 1:18, 26, 27, 32.
Gud säger att de som stödjer bl.a homosexualitet kommer till helvetet

3 romarbrevet 1:18, romarbrevet 12:19. Gud straffar oss kollektivt dagligen med katastrofer, massakrar, sjukdomar och annat eftersom att vi syndar och tillåter synd.

Och angående ditt bibel citat. Jag dömer ingen, jag skulle aldrig behandla en homosexuell eller en möjliggörare på ett dåligt eller annorlunda sätt, det får gud göra, inte jag. Fast jag följer bibelns ord och där står det att det inte ska accepteras, därför stödjer jag det inte.
Senast redigerad av Enkel-Man 2013-08-13 kl. 00:18.
Citera
2013-08-13, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleRedCap
Ingen har lovat mig att det inte finns ett helvete.
Min Gud har emellertid lovat att alla som tror skall få ett evigt liv. Det fina är att det räcker att tro. Den som tror behöver inte tro på ett speciellt vis eller känna till allt i detalj. Man behöver inte heller döma eller fördöma de som inte har den rätta tron. Det räcker att tro som ett barn, ärligt och uppriktigt utan förbehåll eller med krav på att ha koll på alla detaljer.

Jag var med när min mormor dog. Mormor var troende i så mått att hon trodde på Gud. Om hon trodde på ett helvete så berodde det förmodligen på att någon ond människa försök skrämma henne och andra till underkastelse genom att hota med helvetet. Men jag tror inte att min mormor trodde på helvetet, det var i vart fall inget som min mormor behövde bekymra sig om. I min mormors Bibel står inget om att man är tvungen att tro på ett helvete eller att man måste hata homosexuella för att få ett evigt liv.

Min mormors sista ord innan hon dog var:
Tack Gud för min tid på jorden!

Att få dö i frid, nöjd med livet man fått leva på jorden är något oerhört stort. Om jag fick dö med den känslan skulle ja vara väldigt nöjd. Om man dessutom tror på en kärleksfull Gud som tar han om dem som tror på honom efter döden så är det mer än tillräckligt för att jag skall vara nöjd. Jag skulle inte känna mig mer nöjd om jag var förvissad om att det finns ett helvete där de som har fel tro eller de som handlat fel hamnar.
Jag citerar den vise och allsmäktige skaparen, han som skapade ALLT,

"Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män, 10inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare – ingen sådan får ärva Guds rike. 11Så har somliga av er levt, men ni har låtit tvätta er rena, ni har helgats och gjorts rättfärdiga genom herren Jesu Kristi namn och genom vår Guds ande."
Första Korinthierbrevet 6:9-11
Senast redigerad av Enkel-Man 2013-08-13 kl. 01:02.
Citera
2013-08-13, 00:28
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman
Turkiet hade en militärdiktatur tills för några år sedan där demokratisk valda islamistiska regeringar störtades i en militärkupp. Ataturk kapade turkarnas frihetskrig med hjälp av västerländska stormakter och Sovjetunionen och gjorde det till en militärdiktatur där landet var allt annat än progressivt.

Man utförde folkmord på kurder under 1930 talet, landet var extremt rasistiskt även till konstitutionen där andra etniska grupper än turkar hade inga rättigheter, man förde krig mot religionen och stängde moskéer, religiösa skolor, förbjöd folk från att praktisera sin religion på offentliga platser och så vidare.

När islamiska regeringar valdes i demokratiska val störtades dem av militären (många av dessa personer döms nu till fängelse av Erdogan regeringen). Även Erdogan regeringen var utsatt för en kupp men överlevde och nu för dem krig mot dessa sekulära generaler och sätter dem i fängelse.

Iran. Vem vann interna konflikten i Iran? Var det den sekulära Shahen eller var det Khomeini?

Vem vann i DEMOKRATISKA valen i Egypten? 70 % av egyptierna röstade för islamistiska partier i parlamentsvalen trots att 10 % av befolkningen är kristna. Det vill säga runt 80 % av alla muslimer i Egypten röstade för islamistiska partier (Brödraskapet och Salafisterna).

Vem vann i Afghanistan?

Vem vinner i Syrien?

Vem vann i Mali innan invasionen av Frankrike?

Vem vann i Somalia innan Etiopien/Kenyas invasion?

Och jag kan nämna länder som Pakistan, Saudi, Jemen, Libyen, Oman förutom dessa redan nämnde som INTE är sekulära länder.
Och Erdogans regering är inte islamistisk, den har inte brutit Turkiets sekulära författning.
Den är på samma nivå som KD i Sverige ungefär möjligen lite mer reaktionär.
Och militären är de som har setts historiskt som varit garanter för sekularismen i Turkiet.
I Egypten försöker de möjligen göra samma sak idag, har inte brytt mig riktigt.

Många innan där...
Men vem har vunnit i någon av dessa konflikter?
Jag ser bara offer...
Män, kvinnor, barn som lider...

För vad? En bokjävel som en pedofil skrev för 1300 år sedan.
Och sexuellt hämmade och perverterade getherdar slaktar folk i dess namn idag...
Man imponeras inte.
Det gör inte en människa som har en fungerande hjärna, dig undantaget då.
Men det rör ju inte islamister i ryggen, människors väl och ve har aldrig gjort det.
Senast redigerad av MeanME 2013-08-13 kl. 00:31.
Citera
2013-08-13, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Och vi känner din, psykavdelningarna är fulla av dem och snart kommer du att hälsa på där med om du inte redan sitter på en.

Inget nytt under solen alltså...
Det jag menar är att det bara är patetiskt att ha en sådan förvriden syn på bibeln, hon(?) har ju skapat sin egna lilla gud, vi kan kalla det LittleRedCapism. På det hon har skrivit känns det som att hon inte ens "cherrypickar", utan hon har skapat en helt ny gud
Senast redigerad av Enkel-Man 2013-08-13 kl. 00:48.
Citera
2013-08-13, 00:48
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Det jag menar är att det bara är patetiskt att ha en sådan förvriden syn på bibeln, hon(?) har ju skapat sin egna lilla gud, vi kan kalla det LittleRedCapism.

Och du menar att du har bättre belägg för din gud? Se nu till att ta dina piller istället!
Citera
2013-08-13, 00:48
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Det jag menar är att det bara är patetiskt att ha en sådan förvriden syn på bibeln, hon(?) har ju skapat sin egna lilla gud, vi kan kalla det LittleRedCapism. På det hon har skrivit känns det som att hon inte ens "cherrypickar", utan hon har helt skapat en ny gud.

Hur många promille är det som kommer in i himmelriket?
Citera
2013-08-13, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Och du menar att du har bättre belägg för din gud? Se nu till att ta dina piller istället!
Nej, men hon påstår att hon är kristen, att hon tror på samma gud som mig, vilket hon tydligen inte gör
Citera
2013-08-13, 00:52
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Nej, men hon påstår att hon är kristen, att hon tror på samma gud som mig, vilket hon tydligen inte gör

Med tanke på att hon är troende och du INTE är det, så nej, det påstår hon inte.
Citera
2013-08-13, 01:02
Medlem
Citat:
Hmmm, varför vill inte LittleRedCap svara på det svar jag gav till henne angående homosexualitet. det svar som var början på alla mina kommentarer i den här tråden
Hur ska du ha det?

Vill du införa dödsstraff eller ej? Nyligen tog du ju tillbaka dessa åsikter efter våra kloka funderingar? Nu verkar du plötsligt stå bakom dödstraff igen.

Du höll ju nyss med om att det är guds uppgift, och inte människans. Du kan väl ändå inte anse att du är större än din gud?

Jag hade hoppats på att du var eftertänksam och kunde erkänna att du kunde ha fel, vilket är stort. Men nu verkar du falla tillbaka igen?

Edit:
Sorry. Det var alltså ett citat från tidigt i tråden och inte nödvändigtvis vad du stod för nu. Gick lite snabbt där. My bad, om jag missuppfattade din nuvarande ståndpunkt nu
Senast redigerad av Daudodidi 2013-08-13 kl. 01:08.
Citera
2013-08-13, 01:04
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:

Du tror alltså att det finns flera gudar?
Citera
2013-08-13, 01:08
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Du tror alltså att det finns flera gudar?

Till och med Gud tror att det finns andra gudar.

Citat:
"Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig."

En kvarlämning från tiden då Jahwe bara var en av flera gudar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in