Citat:
Ja visst är det så, kyla och mörker existerar inte utan är bara en minskning av värme respektive ljus. Jag håller med dig till hundra 100% där men mörkret blir ändå en motsats till ljuset fast väldigt abstrakt men ändå det är fortfarande en motsats. Vissa hävdar att ondska egentligen inte existerar utan att även ondskan är en minskning av godhet precis som kyla är minskning av värme. Men huruvida ondska existerar eller inte är en filosofisk fråga och går att diskutera men det som vi människor med säkerhet vet är att ondska uppstår när godhet tas bort eller minskar. Att jag gav dig alla ting parvis var för att få dig att reflektera lite. Vem har lovat dig att helvetet inte existerar?
Ingen har lovat mig att det inte finns ett helvete.
Min Gud har emellertid lovat att alla som tror skall få ett evigt liv. Det fina är att det räcker att tro. Den som tror behöver inte tro på ett speciellt vis eller känna till allt i detalj. Man behöver inte heller döma eller fördöma de som inte har den rätta tron. Det räcker att tro som ett barn, ärligt och uppriktigt utan förbehåll eller med krav på att ha koll på alla detaljer.
Jag var med när min mormor dog. Mormor var troende i så mått att hon trodde på Gud. Om hon trodde på ett helvete så berodde det förmodligen på att någon ond människa försök skrämma henne och andra till underkastelse genom att hota med helvetet. Men jag tror inte att min mormor trodde på helvetet, det var i vart fall inget som min mormor behövde bekymra sig om. I min mormors Bibel står inget om att man är tvungen att tro på ett helvete eller att man måste hata homosexuella för att få ett evigt liv.
Min mormors sista ord innan hon dog var:
Tack Gud för min tid på jorden!
Att få dö i frid, nöjd med livet man fått leva på jorden är något oerhört stort. Om jag fick dö med den känslan skulle ja vara väldigt nöjd. Om man dessutom tror på en kärleksfull Gud som tar han om dem som tror på honom efter döden så är det mer än tillräckligt för att jag skall vara nöjd. Jag skulle inte känna mig mer nöjd om jag var förvissad om att det finns ett helvete där de som har fel tro eller de som handlat fel hamnar.