2013-08-12, 16:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Med premissen att Gud är allvetande men inte har makt,

Det är inte kunskap1s premiss, för hans 'gud' har makten till att skapa initial-villkoren och sen döma.
Citera
2013-08-12, 16:55
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Om den allvetande Guden visste allt, så betyder det att han visste allt och ingenting annat. Det betyder INTE att han har format din framtid även om han visste hur din framtid skulle se ut. Det är du som har gjort det. Det är väl inte så svårt att förstå, eller?

Låt mig ge dig ett enkelt exempel: anta att jag har en tidsmaskin och vill veta vad du kommer att bli i framtiden. Låt oss säga att jag och du är lika gamla och ska snart bestämma oss vad ska jobba med i framtiden. Jag har ingen aning om vad du kommer att välja för yrke i framtiden. Jag kliver in i tidsmaskinen och bestämmer mig att förflytta mig några år i framtiden. När jag kliver ut från tidsmaskinen ser att du har valt att bli till en sjuksköterska och tar hand om gamla. Nu har jag fått veta vad du kommer att bli i framtiden och väljer att gå tillbaka till min vanliga tid. Vi träffas igen och vi ska bestämma oss vad vi ska bli i framtiden. Nu vet jag vad du kommer att bli framtiden. Du kommer att välja att bli till en sjuksköterska. Här kan man tydligt se att om jag vet vad du kommer att bli så betyder det INTE att jag har bestämt vad du ska bli. Du har själv valt att bli till sjuksköterska. ÄR exemplet tydligt?
Nej, det är inte tydligt. Du har begränsat Gud. Jag förstår din poäng och var du vill komma. Men Gud är upphovet till allt, precis allt. Annars är hen inte allsmäktig. Fri vilja finns inte i den bemärkelsen. Händelser under individens liv får denne att gå en viss riktning ibland. Jag har t ex inte valt att helt plötsligt drabbas av djup depression och panikångest som leder till att mina val inte är vad jag torde gjort så som när jag var mig själv. Förstår du?
Citera
2013-08-12, 17:04
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=kunskap1|44741856]
Citat:
Så du säger att om det inte är Gud som har bestämt din framtid så är det du som har gjort det. Har jag förstått dig rätt?
Finner det smått lustigt att du diskuterar gud som om gud var ett svävande moln, är människor svävande "varelser" kanske?

Eller går du så "andligt" att du vågar påstå människor vara menlösa faktorer för någon styrande överhet? Är begreppet finanser något bekant för dig, troligtvis svarar du starkt ja påsådan fråga, sedan nästa fråga : vad är matematik för dig, samma som för elitekonomer? matte för en mdelsvensson är samma som för eliten?

VADF BER BARN FÖR? gud eller mat? och vad är mat för DIG? gudsbön= mat?

Blir inte klok på dina frågelekar, men påminner lite om kindergarten, och alla har ju barnasinnet i behåll... oavstt vilka lekar som skulle vara begärliga i gudakretsarna.

Citat:
Ja, allt sker enligt hans vilja. Vet du vad hans vilja var för oss människor? Ja, just det: att vi ska skapa vår framtid och inte han.
Och det fick du besked på någon kväll vid någon bön någonstans, vid någon helig sekund och det är du beredd att säga till redan barn? Att de får skylla sig själv?

Tycker mest du verkar läsa innantill en riktigt gammal katekes, där man ska vända om och själv skapa "sin framtid" eller sälla sig till "de allvetande som vet ingenting mer än att någonting kommer *inifrån"

Citat:

Ja, det är enkelt.
Nicka, säga ja, säga amen.. det är enkelt. Tiga är guld och tåla sig är devisen, stillatigande tålamod, katekesen eller inte? Kan ju inte bli mer dogmatiskt än diktatorisk upptagning av katekes, utan orsak utan härledning inga spår inga svar, ja och amen och helst bort med viljan för det är ju redan ödesbestämd, utefter ja och amen.

Står det mat på bordet så ska det tackas och sväljas och helst leenden på? Annars kan det tyda på ondska va.. ?
Citera
2013-08-12, 17:13
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Ifall jag i vilket fall som helst kommer att äta gröten när gör jag mitt val? Eller menar du att jag kan välja att INTE äta gröten?
Du kan välja att antingen att äta gröten eller inte. Låt oss säga att du vaknar på en måndagsmorgon och bestämmer dig för att äta gröt. Du väljer alltså att äta gröt till frukost och detta har du gjort med egna val.
Låt oss anta att någon råkade veta vad du skulle äta till frukost på måndag innan du skulle äta den. Om någon råkade veta vad du skulle äta så har det ingen betydelse för dina val för du kommer ändå VÄLJA att äta gröt på måndagsmorgon till frukost.

Ett annat exempel. Du VET vad du åt igår. Låt oss säga att du åt en äggmacka. Kunde du igår äta någonting annat än äggmacka? Nej, det kunde du givetvis inte eftersom du har redan valt att äta en äggmacka och du kan inte ändra på något som du redan har gjort. Endast om du går tillbaka i tiden så kan du göra det, givetvis.
Citat:
Skall jag vara ärligt med dig VET vi ingenting. Men för att du skall förstå så går vi inte in på det just nu.
OK
Citat:
Förklara detta för mig:
1) Jag mördar någon (eller begår annan valfri synd)
Du väljer att mörda någon så det är ditt ansvar.
Citat:
2) Gud visste om att jag skulle mörda någon
Gud visste, men det är fortfarande ditt ansvar.
Citat:
3) Att jag skulle mörda någon är förbestämt
Förutbestämt av dig, så det är ditt ansvar.
Citat:
4) Gud straffar mig
Ja, Gud straffar dig för mordet för det är ditt ansvar
Citat:
Är det rätt uppfattat?
Det är uppfattat.
Citat:
Om inte så förklara när du har ett fritt val ifall hela din personliga framtid redan är förutspådd (alltså bestämd).
Min personliga framtid är förutspådd (bestämd) av ingen annan än mig själv. I framtiden så kommer jag inte handla annat än det jag kommer att handla i just det ögonblicket. Tänk på exemplet med gröten.
Senast redigerad av kunskap1 2013-08-12 kl. 17:22.
Citera
2013-08-12, 17:18
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är inte kunskap1s premiss, för hans 'gud' har makten till att skapa initial-villkoren och sen döma.
Det är min premiss
Citera
2013-08-12, 17:25
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Om ingen bestämmer din framtid så får du ingen framtid. Du måste bestämma din framtid för att den ska skapas.

Jag har understrukit att allt sker enligt hans vilja MEN har inte understrukit att hans vilja skulle hota vår vilja. Hans vilja var nämligen att skapa en varelse som kunde ha en egen vilja likt Gud har en.

Jag förstår din logik, men den håller inte. Du bryter tex mot motsägelselagen och identitetslagen.
Motsägelselagen säger att A och icke A får inte ske samtidigt.
Identitetslagen säger att A = A

Citat:
Om ingen bestämmer din framtid så får du ingen framtid. Du måste bestämma din framtid för att den ska skapas.

Nej. Om någon ser min framtid, kommer den framtiden att ske, om den som sett min framtid faktiskt har sett den. Det är enkel logik.

Citat:
Jag har understrukit att allt sker enligt hans vilja MEN har inte understrukit att hans vilja skulle hota vår vilja. Hans vilja var nämligen att skapa en varelse som kunde ha en egen vilja likt Gud har en.

Fattar du inte hur idiotiskt det låter? Lite som att jag skulle säga "jag har understrukit att pi är lika med pi, men också att det faktumet inte hotar faktumet att pi = fisk".

Du kan inte behålla kakan och äta upp den samtidigt.

Jag börjar mer och mer tro att du trollar.

Citat:
Jag förstår din logik, men den håller inte. Du bryter tex mot motsägelselagen och identitetslagen.
Motsägelselagen säger att A och icke A får inte ske samtidigt.
Identitetslagen säger att A = A

A = A. I ett identiskt Universum A väljer jag samma sak som i samma universum A. Fri vilja finns alltså inte, då jag i A alltid kommer välja samma sak.

Du har själv sagt det.

Kan du förresten citera det inlägg där jag bryter mot den lagen?
Citera
2013-08-12, 17:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Det är min premiss

Och min (alltså det ponerade att 'gud' har makten till att skapa initial-villkoren och senare döma).

Men kunskap1/2 verkar inte vara så pigg på att ta upp helhets-perspektivet, men föredrar den reducerade version av 'fri vilja' in emellan det initiella och domen.
Citera
2013-08-12, 19:52
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
ja det stämmer, det har jag skrivit. Han vet hur allt kommer att sluta. Han VET.

Ja, om du kan hjälpa mig att förstå så kanske jag förstår. Förklara för mig hur någon som tittar in i din framtid så kommer din framtid helt plötsligt att bli bestämd. Låt mig ge dig ett exempel som vi kan utgå ifrån.
Låt oss anta att jag vet hur din dag kommer att se ut imorgon. Jag ser att du vaknar och ser vad du äter för frukost, låt oss säga att du äter gröt. Jag ser sedan vad du kommer att äta för lunch, säg pasta. Sedan ser jag att du äter middag, säg att du äter pizza.
Du kommer äter följande i turordning. 1. Gröt 2. Pasta och 3. Pizza.
Låt oss säga att jag står bredvid dig och tittar på vad du kommer att göra. Du vaknar på morgonen VÄLJER att göra gröt, jag visste redan att du kommer att göra gröt. Du VÄLJER sedan att äta pasta till lunch och detta har jag redan sett. Sen VÄLJER du att äta Pizza och det vet jag om.

Alltså: Du vaknar och du VÄLJER själv vad du ska göra under din dag. Ur dina ögon vet du inte vad du kommer att göra och ser världen därför som icke-deterministiskt. Men jag som ser dina val, är dina val för mig något som måste hända. Dvs i mina ögon måste du äta Gröt, Pasta och Pizza för jag har redan sett din framtid. Denna framtid kan inte ändras eftersom denna har DU själv skapat. Det låter kanske abstrakt för dig. Men försök att förstå detta.

Nej. Om du kan se det här i framtiden betyder det att det egentligen aldrig fanns några val att göra.
Framtiden, "framtiden" avgörs i varje sekund och vara inte längre än så. Tiden är ingen linjär pil från A till B, läs lite fysik så förstår du. Tiden existerar egentligen inte, det finns bara nuet. Din jämförelse fungerar bara på ett sandlådeplan, tyvärr, no offence.
Citera
2013-08-12, 19:58
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej. Om du kan se det här i framtiden betyder det att det egentligen aldrig fanns några val att göra.
Framtiden, "framtiden" avgörs i varje sekund och vara inte längre än så. Tiden är ingen linjär pil från A till B, läs lite fysik så förstår du. Tiden existerar egentligen inte, det finns bara nuet. Din jämförelse fungerar bara på ett sandlådeplan, tyvärr, no offence.
Du har rätt. Be inte om ursäkt. Det här är vad jag borde svarat då det egentligen är vad jag tänkt.
Citera
2013-08-12, 21:41
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ja.
Annars skulle tex inte psykofarmaka funka.
Lika lite som vardagliga droger.
ja, nervgift funka utmärkt.
Citera
2013-08-12, 21:47
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Människan är organisk, kemi är också organiska kedjor, inte stoff som flyger runt planlöst förvirrat, md mindre människan ruckar på det, något teister är benägna att göra.

Man behöver inte polemisera och hela tiden påpeka att vetenskapen gjort si och sådana fel där och där, visst har kemiska storskaliga industrier rubbat organisk balans, men det ger ingalunda ett enda vettigt poäng åt teister att därmed komma in med lögner om att det är gud som "skapar ordning" det kan du glömma, det är att rida på dels okunskap dels att rida på begångna fel, som skapades av vettvilliga mer enögda kemister och vetenskapsmän, i tider när människor drabbades av en massa olika sjukdomar och epidemier och förstod varandra intellektuellt ännu mindre, glöm inte språkförbistringar, vilka fatala missförstånd bara det skapat, för att inte nämna misstänksamhet..

Sedan hävdar många teckenspråk, icke-bok-bildning, icke-läsning som "kunskap" jovisst... men när inte ens teckenspråk avhjälper människors misstänksamma viljor eller förmågor? utan att många hellre tittar upp och väntar på guds hjälp... hur gör man då?

Ja man stjälper över problem på dem man beskyller och ratar, för att de "inte tror på gud som den store hjälten" bland annat. Istället för att förvänta sig från gud, förväntar man sig från dem som inte tänker utefter religiösa doktrinen, som en bunke smartheads kom på ska kunna funka.. t.ex haditer.. är de allmängiltiga kanske? I de versioner som man hade för tio tjugo trettio år sedan?

Att människan alltid står i beroendeställning är ingen direkt nyhet, att hålla "sin religion som helig oc intakt" betyder inte att man därmed kan avsäga sig skyldigheter gentemot det sekulära, eftersom gud aldrig vist sig, och så länge den omtalade figuren inte kan komma och deklarera sig själv, får man helt enkelt följa förnuftet och det sinnligt verifierbara = vetenskapliga förhållningen som överlägsen och mest gynnande.
Du tappade mig efter första raden. Vad i ....pratar du om?
Citera
2013-08-12, 21:58
Medlem
Kunskap1: deta var en himla massa tjöt om dinochmin sanning och upplevelsen av att välja gröt till frukost.....

Illusion=falsk uppfattning av verklighet.

Betrakta återigen tankeexemplet nu förkortat efter hur du
tidigare optat:

Gud har kapaciteten, att innan du är född, veta om du på din kommande dödsbädd förkastat eller accepterat Jesus.
Du kan inte i något ögonblick handla på ett sätt som ger en annan utkomst än Guds förmåga att predeterminera (dvs. Ofelbart förutspå)
Detta pga Guds ofelbarhetsprincip.

I varje situation upplever du, rent subjektivt, att du gör ett val och att du äger den fria viljan att påverka genom ditt val.

Din upplevelse av fritt val kan följaktligen inte vara en korrekt representation av den absoluta verkligheten/sanningen.
Den absoluta sanningen i tankeexemplet är att hård determination råder oavsett vad individen subjektivt upplever.

Ergo fri vilja=falsk uppfattning av verklighet=en illusion

Detta är ren basics.

Gud KAN alltså INTE inneha båda egenskaperna omnisciens (i sin vida bemärkelse) och ofelbarhet samtidigt som människan har ett fritt val (annat än som en illusion).
(Lika lite som Gud sysselsätter sig regniga dagar med att göra trekantiga cirklar eller stenar så tunga att han inte orkar lyfta dem. )

Kunskap1:
-Vilken skall bort ????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in