2013-08-12, 21:57
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Har du någonting emot Lars Borgnäs ?
Mig veterligt så är det sanningen han är ute efter och inget annat, han har väl knappast någon dold agenda ?

Stämmer nedanstående förresten som jag citerar från UG-sidan ?

"Alla som varit inblandade i utredningen av Anne-Catherines död har på olika sätt känt Anne-Catherines make och flera av dem även Anne-Catherine. Kanske påverkades deras bedömning av att de var kollegor till mannen? Kriminalinspektören Göte Ohlsson och rättsexperten Jörn Simonsen har tillfrågats om en kommentar, men har avböjt. På telefon säger Jörn Simonsen att den undersökningen han gjorde då nog inte var "helt säker"."

http://www.svt.se/ug/anne-catherine-och-rattvisan

Jag har en del emot människor som ljuger mig rakt upp i ansiktet, dessutom för mina licenspengar som jag är ålagd av staten att betala, om Lars Borgnäs kunnat hålla sig till sanningen så hade jag med jämnmod accepterat slöseriet med mina medel men uppenbara lögner godtas inte.

"Jan Olsson berättar om en rekonstruktion i en lägenhet på Krukmakargatan. Det gällde Teet Härms första frus död. Hennes föräldrar hade anmält Teet Härm misstänkt för mord.

- Vi fick låna lägenheten och ställde dit en säng som stämde med hur det var. Det framgick klart att allt överensstämde med vad Teet Härm hade berättat. Efteråt satte vi oss på sängen, Jovan Rajs och jag. Då sa Jovan Rajs, det minns jag väldigt tydligt: "Det här är inget brott."

http://www.catrine2009.blogspot.se/2009/12/jan-olsson-vittnesmal-undervisning-pa.html

Redan då kunde charlatanen Lars Borgnäs hejdat sig men icke!
Senast redigerad av Reimer 2013-08-12 kl. 22:04.
Citera
2013-08-12, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Han hade ju, ärligt talat, inte så mycket att komma med.
Dessutom kan det väl inte stämma att polisen haft sina misstankar mot Härm innan Arkitektens namn dykt upp - sent i augusti. Men det borde ändå inte ha hindrat en koll av Arkitekten. Denne gick omkring bland prostituerade, med kniv och strypsnara.
Han umgicks med Catrin.
Varför kollade man inte hans bil och lägenhet, undrar i alla fall jag?

För att polisen redan samlat in uppgifter, från da Costas bekanta, tex Tor Åberg, Ragnar Lindgren, Saba mfl innan Anckers förhördes. Lindgren hade ju i förhör sagt att CdC ringt honom efter den 10:e juni, dvs efter det datum då arkitekten släppte av da Costa i Kungsträdgården, dessutom hade ju Saba sagt att hon träffat C efter pingst, sen har vi ju svärmoderns uppgifter och TÅ som träffat en person som sagt att C levt efter den 10:e juni. Dessa uppgifter var ju färska i augusti 1984, sedan kom man i kontakt med arkitekten, som avfärdades eftersom han egentligen inte var "sista vittnet", dessutom kom ju "obducenten" in i bilden. Förhören med Ragnar och Saba slarvades bort, därför fick arkitekten en så framträdande roll i diverse stolliga teorier. Arkitekten förhördes f.ö två gånger, så "en koll" gjorde man ju.
Senast redigerad av echoesofglory 2013-08-12 kl. 22:08.
Citera
2013-08-12, 21:59
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
Varifrån fick Catrine namnet da Costa? Vad var hennes flicknamn?
Bäckström.
Hon gifte sig med en portugis i oktober 1982.

Vet någon vilket land hennes mor kom ifrån?
Citera
2013-08-12, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Länken är ingen betallänk, men vissa kanske har problem ändå med att läsa den, den finns iaf upplagd i arkivet: http://imageshack.us/photo/my-images/211/odjj.jpg/

Hon kommer från Sverige.
Citera
2013-08-12, 22:04
Medlem
slemwalkers avatar
Citat:
Jag har läst samtliga böcker, inklusive Borgnäs och Hanna Olssons böcker. Jag baserar min åsikt på de intryck jag fått efter att läst de här böckerna, jag har alltså inte läst varken förundersökning eller dom. Det är dock så enkelt att ex Hanna Olssons bok är flummig otillräcklig och av åsikter färgade gissningar. Lindeberg systematiserade hela målet och gjorde det överskådligt. Jag betraktar Hanna Olssons bok som närmast en roman med verklighetsbakgrund.

En enkel reflektion: I svensk rättskipning behöver man inte bevisa vem som har gjort vad i en brottslig gärning. Det räcker med att man kan visa att båda varit med på att begå gärningen. Om sedan den andre gör allt jobb spelar ingen roll, båda döms som gärningsmän. Därför som två kan dömas för mord (inte medhjälp!) fastän bara den ene utförde mordet.

Du menar typ samförstånd, likt malexandermorden?
Här har de ju varken bevisat att de begått handlingen(styckningen) rent konkret ju.
Rätta mig gärna ifall jag tänker fel.
Citera
2013-08-12, 22:06
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Han hade ju, ärligt talat, inte så mycket att komma med.
Dessutom kan det väl inte stämma att polisen haft sina misstankar mot Härm innan Arkitektens namn dykt upp - sent i augusti. Men det borde ändå inte ha hindrat en koll av Arkitekten. Denne gick omkring bland prostituerade, med kniv och strypsnara.
Han umgicks med Catrin.
Varför kollade man inte hans bil och lägenhet, undrar i alla fall jag?

"Nu har Borgnäs skrivit en bok, ”Sanningen är en sällsynt gäst”, som kommer med nya fakta.
Catrines syster undrar över Arkitekten den här decemberdagen. Arkitekten, som uppgav att han känt Catrine da Costa sen början av 1984, skjutsade henne till Kungsträdgården pingstdagens morgon den 10:e juni. Han var alltså det sista kända vittnet. Men han hördes aldrig ordentligt av polisen, enligt Borgnäs. Hans alibi senare under dagen – han sa att han tillbringat den tillsammans med vänner på en gård i Uppland – kontrollerades bara med en av gästerna. Den gästen var en polisinspektör som kände och bodde granne med Obducenten och hans uppgifter om vilka som var på gården stämmer inte med Arkitektens. Borgnäs berättar vidare att Arkitekten, som fortfarande var verksam i yrket under den här tiden, brukade plocka upp prostituerade på Malmskillnadsgatan. Han polisanmäldes sommaren 1984 för att ha haft kniv och strypsnara i fickan vid ett nattligt besök på gatan
."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/styckmordet-har-etsat-sig-fast-i-folksjalen_119227.svd

En sak är däremot konstig:

". Ingen har sett Catrine i Kungsträdgården efter det att Arkitekten påstått att han släppt av henne. Därefter gör han en som jag tycker underlig felkörning till lunchen i Uppland. Han kör över Täby Kyrkby där Obducenten bodde."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/styckmordet-har-etsat-sig-fast-i-folksjalen_119227.svd
Citera
2013-08-12, 22:07
Medlem
Citat:
Varifrån fick Catrine namnet da Costa? Vad var hennes flicknamn?
Hon var väl gift ett tag i början av 80talet, med ngn tjackhandlande portugis eller spanjor?
Annars var det Bäckström...
Citera
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
sedan kom man i kontakt med arkitekten, som avfärdades eftersom han egentligen inte var "sista vittnet". Arkitekten förhördes ju två gånger, så "en koll" gjorde man ju.
Jag vet, men två förhör var kanske inte tillräckligt. Kunde man anhålla Härm, borde man även kunnat undersöka Arkitektens bil och bostad. Här fanns ju t.o.m en koppling.
Vad säger att han inte skulle kunnat träffat Catrin efter den 10 juni?

Borgnäs hävdar dessutom att polisen som ledde den senare undersökningen, 1987, inte känt till Arkitekten och blivit förbluffad över att denne hade blivit avförd.
Citera
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemwalker
Du menar typ samförstånd, likt malexandermorden?
Här har de ju varken bevisat att de begått handlingen(styckningen) rent konkret ju.
Rätta mig gärna ifall jag tänker fel.

De har ju fått hela åtalet ogillat men blivit dömda i domskälen som inte ska ha rättsverkan, moment 22 så det riktigt skriker om det, alltså de är friade man ändå skyldiga men med den bisarra konsekvensen att de inte kan överklaga just för att domskäl inte har vrättsverkan.
Citera
2013-08-12, 22:09
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Hon kommer från Sverige.
Mamman, alltså?
Hon är inte född här och har udda förnamn.
Citera
2013-08-12, 22:10
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag har en del emot människor som ljuger mig rakt upp i ansiktet, dessutom för mina licenspengar som jag är ålagd av staten att betala, om Lars Borgnäs kunnat hålla sig till sanningen så hade jag med jämnmod accepterat slöseriet med mina medel men uppenbara lögner godtas inte.

"Jan Olsson berättar om en rekonstruktion i en lägenhet på Krukmakargatan. Det gällde Teet Härms första frus död. Hennes föräldrar hade anmält Teet Härm misstänkt för mord.

- Vi fick låna lägenheten och ställde dit en säng som stämde med hur det var. Det framgick klart att allt överensstämde med vad Teet Härm hade berättat. Efteråt satte vi oss på sängen, Jovan Rajs och jag. Då sa Jovan Rajs, det minns jag väldigt tydligt: "Det här är inget brott."

http://www.catrine2009.blogspot.se/2009/12/jan-olsson-vittnesmal-undervisning-pa.html

Redan då kunde charlatanen Lars Borgnäs hejdat sig men icke!

"Anne-Catherines pappa hade nu kontaktat polisen och ville ha en utredning eftersom han misstänkte att det inte rörde sig om självmord. Kriminalinspektör Göte Ohlsson ledde utredningen, trots att han själv inte ville ta på sig uppdraget. Han kände Anne-Catherines man och hade varit hans mentor när han som nybliven rättsläkare introducerades i Polishuset.

Den huvudsakliga källan i Ohlssons utredning var Anne-Catherines man, som berättade att han inte blivit förvånad av att hon tagit sitt liv. Hon hade enligt honom varit depressiv över något den sista tiden och försökt ta sitt liv tidigare under hösten.

Förutom maken, förhördes bara väninnan Jeanette. Göte Ohlsson kontaktade inte Anne-Catherines nya pojkvän, hennes arbetskamrater eller ens hennes mamma. Men han kontaktade rättsläkaren Jovan Rajs för att få hans åsikt om fallet innan han la ner utredningen.

-Han frågade mig vad jag tyckte, men jag kunde ju inte fallet. Jag hade fått all information från en kollega. Han sa att om jag trodde det var självmord skulle han lägga ner utredningen. Jag sa att han kunde göra vad han ville, berättar Jovan Rajs
"

http://www.svt.se/ug/anne-catherine-och-rattvisan
Citera
2013-08-12, 22:16
Medlem
Citat:
Mamman, alltså?
Hon är inte född här och har udda förnamn.

Och vem/vad påstår att Catrines mor ej är född i sverige.....??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in