Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-12, 21:13
Medlem
FritzDaCats avatar
Borgnäs

Jag har ännu inte kommit till kapitlet där han tydligen menar att Teet skulle ha härmat(!) Jack the Ripper, så jag kan inte kommentera detta. Men jag måste säga att allt han drar upp om Arkitekten och omständigheterna kring Obducentens frus självmord är intressant. Flera personer vittnar ju om att frun visat helt motsatta tecken på självmordsbenägenhet, fast Obducenten påstått något sådant i förhören. Fallet utreddes dessutom av en polis som var kompis med Härm. Och så var det ju stålarna...
I detta fall känns Härm betydligt mer misstänkt än när det gäller Catrin, tycker jag.

Vet någon om Arkitekten kallades för detta som en form av maskering i skildringarna, eller om han verkligen var arkitekt, fast han varit jurist i grunden?

Vet någon var hans båt låg?
Citera
2013-08-12, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Nej, det som jag ser som ett problem är att läkarvännerna hävdar att läkarna är oskyldiga. Jag köper om och när resonemanget är sådant att de juridiskt är oskyldiga till mord, eftersom de friats ifrån den anklagelsen, men inte när det hävdas att de heltigenom är oskyldiga och det är inte läkarna. För det första så har både tingsrätten och kammarrätten slagit fast att de är skyldiga till styckningen av CdCs kropp. För det andra så är det så att den som styckat ett lik bör rimligen också vara den som haft ihjäl den som styckats. Rätten kunde finna att det var styrkt att läkarna styckat kroppen, men däremot kunde det inte hållas för visst att de även orsakat hennes död (mord, vållande till annans död eller dödsmisshandel). Att dödsorsaken är okänd spelar en stor roll här.
Eftersom ingen (av de två läkarna) givits chansen att få "anklagelsen" om obehörigt befattande med liket efter CdC prövat av högre rättsinstans, så faller din/eran anklagelse mot läkarna platt till marken! Det finns ingen rättsverkan i den blaha-blaha-text som ngn svensk domstol petade in i sin dom, därför kan det inte heller i dagens läge åberopas såsom någonting trovärdigt.

Det Svenska Justitiemordet på de två läkarna är dömt att förbli ett riktigt trauma för arma svenskar - ett långt värre trauma än mordet på den där omtvistade statsministern som en fredagkväll i febr. 1986blankt struntade i att ringa sina livvakter , innan han tog tuben till 9-bion...
Citera
2013-08-12, 21:16
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Borgnäs

Jag har ännu inte kommit till kapitlet där han tydligen menar att Teet skulle ha härmat(!) Jack the Ripper, så jag kan inte kommentera detta. Men jag måste säga att allt han drar upp om Arkitekten och omständigheterna kring Obducentens frus självmord är intressant. Flera personer vittnar ju om att frun visat helt motsatta tecken på självmordsbenägenhet, fast Obducenten påstått något sådant i förhören. Fallet utreddes dessutom av en polis som var kompis med Härm. Och så var det ju stålarna...
I detta fall känns Härm betydligt mer misstänkt än när det gäller Catrin, tycker jag.

Vet någon om Arkitekten kallades för detta som en form av maskering i skildringarna, eller om han verkligen var arkitekt, fast han varit jurist i grunden?

Självmordet har utretts fyra gånger, alla gånger har det befunnits vara just ett självmord.
Senast redigerad av Reimer 2013-08-12 kl. 21:24.
Citera
2013-08-12, 21:24
Medlem
Citat:
Borgnäs

Jag rekommenderar Per Lindebergs artikel "Två ouppklarade mord" http://minfil.org/v3r8c2b4b9/Moderna_Tider.pdf
samt "Inte objektivt av Borgnäs" http://minfil.org/wbr4cabbb0/Journalisten.pdf
Senast redigerad av echoesofglory 2013-08-12 kl. 21:28.
Citera
2013-08-12, 21:28
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Borgnäs

"Kriminalkommissarie Bo Åström, som ledde den senaste polisutredningen 1999 medger i boken att Arkitektens vittnesmål aldrig utreddes ordentligt, ”man har släppt honom i samband med en middag, sedan är det mycket luft”. Arkitekten flyttade vintern 1984-85 från trerumsvåningen på Östermalm till en enrummare på Stora Essingen. Den 25 juni 1990 hittades han död i badkaret.
I polisrapporten står: ”Ej brottsmisstanke ... I bostaden rådde stor oreda, kläder och en stor mängd tombuteljer samt bråte på golvet. Hela lägenheten var allmänt skitig”.
– Det är ett stort hål i samtliga utredningar när det gäller sista vittnet, säger Lars Borgnäs.
– Åklagaren glömde bort honom och det är anmärkningsvärt att inte advokaterna tog chansen och utnyttjade Arkitekten. Det hade kanske varit möjligt att rikta ljuset mot ett annat håll, men den chansen tog de alltså inte.
"

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/styckmordet-har-etsat-sig-fast-i-folksjalen_119227.svd

Från samma artikel och länk ovan:

"Du tror inte att det bara var en?
– Nej. Det kan till och med vara tre. Arkitekten kan ju också ha varit inblandad. Ingen har sett Catrine i Kungsträdgården efter det att Arkitekten påstått att han släppt av henne. Därefter gör han en som jag tycker underlig felkörning till lunchen i Uppland. Han kör över Täby Kyrkby där Obducenten bodde.
– Men jag vet inte. Ingen vet ju ännu vem som mördade Catrine. Men jag önskar att vi får veta. För Catrines skull.
"
Citera
2013-08-12, 21:37
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Självmordet har utretts fyra gånger, alla gånger har det befunnits vara just ett självmord.

Visst har "självmordet" utretts fyra gånger men Uppdrag granskning har tagit upp det hela:

"Uppdrag granskning kontaktade en utomstående rättsmedicinsk expert för att ta reda på om Olle Lindquist haft rätt i sin bedömning. Professor Bernd Brinkmann leder det rättsmedicinska institutet i Münster, Tyskland, och är expert på självmord genom hängning. Efter att ha tagit del av materialet konstaterar Brinkmann att obduktionen uppvisar stora brister och att Valverius redan 1982 borde kunnat inse att Anne-Catherine inte kan ha dött i den position hon hittades i.

- Självmord i en sådan position är möjlig, men då uppträder blödningar i ansiktet. Och eftersom det inte fanns blödningar, är självmord inte möjligt, säger han.

Bernd Brinkmann ställer sig även skeptisk till Jörn Simonsens slutsats. Simonsen menade ju att hon kunde ha dött av vasovagal chock, men det avfärdar Brinkmann.

- Det är väldigt ovanligt och jag har aldrig sett det, säger Bernd Brinkmann.

Han håller med Olle Lindquist om att inte heller den andra förklaringen med en total tillslutning av pulsådrorna är möjlig utifrån den position Anne-Catherine befann sig i. Det skulle kräva mycket större kraft som drar i skärpet, förklarar han. Bernd Brinkmann anser att polisen borde ta upp utredningen på nytt.
"

http://www.svt.se/ug/anne-catherine-och-rattvisan

Brinkmann är blytung och dessutom mycket kunnig inom sitt område.
Det är bara att lyfta på hatten
Citera
2013-08-12, 21:41
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Jag och många andra tvivlar också fast vi tvivlar på att det verkligen finns så pass många personer som helt okritiskt köper mediemordsvännernas oerhört skeva bild av detta fall.

Det verkar tyvärr vara ganska vanligt att helt vanliga medelsvenssons har läst PL:s bok och fått någon sorts uppenbarelse och blivit "frälsta" på kuppen

"Förutom betydande brister i polisutredningen och ytterligare indicier som betonar andra aspekter av skuldfrågan, har Borgnäs funnit att Lindeberg manipulerar sina läsare på en rad punkter för att få vittnesmålen och indiciekedjan att framstå som svagare än de var.

Viktigast för alla dem som fortfarande talar om justitiemord och som menar att obducentens och allmänläkarens legitimationer drogs in utan att hållbara bevis förelåg (nu senast på DN Debatt 1/3 - 05), är den vittnesutsaga av det så kallade fotohandlarparet som Lindeberg i sin bok ger sken av att ha knäckt.

Borgnäs demonstrerar hur Lindeberg slår ihop två vittnesmål och förväxlar repliker så att ett vittnes (mannens) tvekan spiller över på det säkra vittnet (kvinnan) och får alltsammans att verka gissningstävlan trots att kvinnan i verkligheten var bergsäker när hon vid poliskonfrontationen pekade ut allmänläkaren.
"

http://www.dn.se/kultur-noje/styckmordet-pa-sanningen/
Jag har läst samtliga böcker, inklusive Borgnäs och Hanna Olssons böcker. Jag baserar min åsikt på de intryck jag fått efter att läst de här böckerna, jag har alltså inte läst varken förundersökning eller dom. Det är dock så enkelt att ex Hanna Olssons bok är flummig otillräcklig och av åsikter färgade gissningar. Lindeberg systematiserade hela målet och gjorde det överskådligt. Jag betraktar Hanna Olssons bok som närmast en roman med verklighetsbakgrund.
Citat:
Ursprungligen postat av slemwalker
Kan du säga med handen på hjärtat att de bevis som framkommit att du kan ställa det utom rimligt tvivel att TH & TA styckade cdc. Att du är så säker på din sak att du kan säga vem av de två som har tagit bort vilken kroppsdel. För båda är ju i domskälen utpekade som styckare(inte obsevatörer, fotograf, städare,bortforslare, packare eller dumpare) av cdcs kropp.

För som du anser att TH är den drivande parten så måste du ju iallafall erkänna att TA är utsatt för ett justitiemord/mediemord. (Ponera nu att TA & KA bara traskade in i obduktionssalen för att låna toaletten och stöter på TH i full färd med att stycka cdc(osannolikt, men vi kan inte utesluta det)).

TA har ju all rätt i världen att vara tyst/ljuga under förhör/rättegång. (Osannolikt, ja)

Snälla berätta för mig.
En enkel reflektion: I svensk rättskipning behöver man inte bevisa vem som har gjort vad i en brottslig gärning. Det räcker med att man kan visa att båda varit med på att begå gärningen. Om sedan den andre gör allt jobb spelar ingen roll, båda döms som gärningsmän. Därför som två kan dömas för mord (inte medhjälp!) fastän bara den ene utförde mordet.
Citera
2013-08-12, 21:42
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Visst har "självmordet" utretts fyra gånger men Uppdrag granskning har tagit upp det hela:

"Uppdrag granskning kontaktade en utomstående rättsmedicinsk expert för att ta reda på om Olle Lindquist haft rätt i sin bedömning. Professor Bernd Brinkmann leder det rättsmedicinska institutet i Münster, Tyskland, och är expert på självmord genom hängning. Efter att ha tagit del av materialet konstaterar Brinkmann att obduktionen uppvisar stora brister och att Valverius redan 1982 borde kunnat inse att Anne-Catherine inte kan ha dött i den position hon hittades i.

- Självmord i en sådan position är möjlig, men då uppträder blödningar i ansiktet. Och eftersom det inte fanns blödningar, är självmord inte möjligt, säger han.

Bernd Brinkmann ställer sig även skeptisk till Jörn Simonsens slutsats. Simonsen menade ju att hon kunde ha dött av vasovagal chock, men det avfärdar Brinkmann.

- Det är väldigt ovanligt och jag har aldrig sett det, säger Bernd Brinkmann.

Han håller med Olle Lindquist om att inte heller den andra förklaringen med en total tillslutning av pulsådrorna är möjlig utifrån den position Anne-Catherine befann sig i. Det skulle kräva mycket större kraft som drar i skärpet, förklarar han. Bernd Brinkmann anser att polisen borde ta upp utredningen på nytt.
"

Brinkmann är blytung och dessutom mycket kunnig inom sitt område.
Det är bara att lyfta på hatten

Men se på fan, du tog upp det kritiserade ug-scoopet signerat vem?

Kan det möjligen vara Lars Borgnäs som ligger bakom det?

Och om han nu möjligen ligger bakom det sensationella avslöjandet, hur många fler än Brinkmann fick han med på sitt bedrägeri?
Citera
2013-08-12, 21:42
Medlem
Länken är ingen betallänk, men vissa kanske har problem ändå med att läsa den, den finns iaf upplagd i arkivet: http://imageshack.us/photo/my-images/211/odjj.jpg/
Citera
2013-08-12, 21:48
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Jag rekommenderar Per Lindebergs artikel "Två ouppklarade mord" http://minfil.org/v3r8c2b4b9/Moderna_Tider.pdf
samt "Inte objektivt av Borgnäs" http://minfil.org/wbr4cabbb0/Journalisten.pdf
Han hade ju, ärligt talat, inte så mycket att komma med.
Dessutom kan det väl inte stämma att polisen haft sina misstankar mot Härm innan Arkitektens namn dykt upp - sent i augusti. Men det borde ändå inte ha hindrat en koll av Arkitekten. Denne gick omkring bland prostituerade, med kniv och strypsnara.
Han umgicks med Catrin.
Varför kollade man inte hans bil och lägenhet, undrar i alla fall jag?
Senast redigerad av FritzDaCat 2013-08-12 kl. 21:51.
Citera
2013-08-12, 21:50
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men se på fan, du tog upp det kritiserade ug-scoopet signerat vem?

Kan det möjligen vara Lars Borgnäs som ligger bakom det?

Och om han nu möjligen ligger bakom det sensationella avslöjandet, hur många fler än Brinkmann fick han med på sitt bedrägeri?

Har du någonting emot Lars Borgnäs ?
Mig veterligt så är det sanningen han är ute efter och inget annat, han har väl knappast någon dold agenda ?

Stämmer nedanstående förresten som jag citerar från UG-sidan ?

"Alla som varit inblandade i utredningen av Anne-Catherines död har på olika sätt känt Anne-Catherines make och flera av dem även Anne-Catherine. Kanske påverkades deras bedömning av att de var kollegor till mannen? Kriminalinspektören Göte Ohlsson och rättsexperten Jörn Simonsen har tillfrågats om en kommentar, men har avböjt. På telefon säger Jörn Simonsen att den undersökningen han gjorde då nog inte var "helt säker"."

Citera
2013-08-12, 21:57
Medlem
RevolverRoffes avatar
Varifrån fick Catrine namnet da Costa? Vad var hennes flicknamn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in