Säckarna låg med all säkerhet inte 2 månader på E-vägen
Äntligen, nu hittade jag rätt passage i dessa förbannade pappersbuntar. Jag har grubblat över fluglarver, och varför de inte fanns i säckarna på Eugeniavägen, men jag hade ju helt fel! Jag citerar nu ur FUP, obduktionsprotokoll, nedtecknat 20/7 1984, undertecknat av Rajs, utskrivet av Anne E:
De ovan nämnda kroppsdelarna (bröstkorg, höger bröst, båda överarmarna och underbenen) är täckta av mörjiga ljust gråaktiga illaluktande massor i sönderfall. Därjämte ses talrika fluglarver av varierande storlek, mellan 5 och 14 mm, en del puppor, en del öppna puppor samt sparsamt med flugor som är grönaktiga, slöa, knappt rörliga. [slut på utdrag]
Kroppsdelarna angreps alltså av flugor, som la ägg, och fluglarver utvecklades, och därmed är det utslutet att säckarna låg 2 månader på marken på E-vägen, att säckarna dumpades tidigt i juni eller i mitten av juni. På 2 månader skulle fluglarverna ha gjort betydligt större åverkan på likdelarna, och dessa skulle ha varit ännu mer ruttna och trasiga, trots extrem blodfattigdom, som fördröjde processen.
Fluglarver äter, det är deras enda uppgift, som sagt var, och under optimala förhållanden rensar de ett människolik på 2 veckor. Här pratar vi om likdelar, som legat ute i 2 månader. Flugor lägger ägg i ögon, öron, näsa, mun, underliv, anus - och sår, vilket måste göra avstyckade likdelar extremt lämpliga för flugor och deras larver.
Frågan är om likdelarna låg ute en månad ens. På 2 månader borde fluglarverna ha konsumerat det mesta av likdelarna, och även en månad verkar länge, med tanke på likdelarnas påfallande goda skick. Även på en månad borde larverna ha gjort större åverkan.
Händerna var tex i gott skick, med urskiljbara/användbara fingeravtryck. Skulle händerna ha klarat larvernas ätande i 2 månader? Nej, säkert inte. En månad? Antagligen inte så länge heller. Och lungorna, hjärtat, bröstkorgens organ var hela, inte uppätna av larver. Allt är mkt underligt, med tanke på det invanda tidperspektivet: C där vid pingsten, iaf i juni, kanske i mitten av juni, kanske vid midsommar.
Och då har vi inte ens nämnt råttor, kråkor och skator, som borde hittat säckarna direkt,
om likdelarna var färska när de dumpades.
Om de inte var för ruttna för råttor, kråkor och skator.
Man kan väl diskutera om råttor fanns vid Karlberg, men att det fanns råttor på E-vägen är odiskutabelt, på sommaren, mellan innerstan och ett sjukhus, i ett ruffigt område med lunchställe och gräsområden, och det fanns dessutom papper på E-vägen. Råttor älskar papper. På E-vägen låg ett tryckeri och ett företag som jobbade med papp (Kronwell, nära säckarna). Och kråkor och skator finns överallt. Man kan inte ens lämna en hopknuten matpåse på balkongen utan att skatorna dyker upp omgående.
Råttor, skator och kråkor är asätare och hittar minsta smula, så varför lät de påsarna vara ifred?