2013-08-12, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Antagning.se handhar endast U1 och U2. Ev. reserver kallas av resp. lärosäte.
Inte heller sena anmälningar? Är det inte antagning.se som sköter det?
Citera
2013-08-12, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Allonan
Urval 2:

Sökande med gymnasiebetyg utan komplettering(BI)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 1
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 33
Högskoleprov(HP)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 1
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 21

Stod som 1:a reserv på båda i Urval 1 också..

Känner mig sjukt depp nu och har nästan gett upp men visst borde det gå, vad tror ni?
Tycker du ska gå på uppropet, om du står som 1:a reserv räcker det att en inte dyker upp på uppropet.
Vad har du sökt för något om man får fråga?
Citera
2013-08-12, 17:32
Medlem
Huffpuffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Förresten så betyder det ju inte att sex personer måste hoppa av. Du skriver att dom börjar kalla in reserver när de når ner till 72, d.v.s. när tre hoppat av. Om det då är tre från BI som hoppat av och du är tredje reserv borde det innebära att du redan då kommer in.

Som jag skrivit innan: i urval 1 togs 95 personer in, i urval 2 75 st. Dom vill antagligen ha 75 st som startar utbildningen så att de efter normala avhopp första terminen kommer ned till ungefär det faktiska antalet platser som man hoppas på, vilket antagligen är runt 65-70 st.

Ja, jag får helt enkelt vänta och se. Håller tummarna!
Senast redigerad av Huffpuffen 2013-08-12 kl. 18:12.
Citera
2013-08-12, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Huffpuffen
Ja, det har du ju nog rätt i. Vad bra, då kanske man har en chans att komma in!

Hur ska de nya studenterna hinna ikapp? Det räcker med att det gått 3-4 veckor så har man mycket att ta igen. Är det vanligt att folk hoppar av så tidigt?
Citera
2013-08-12, 18:55
Medlem
Huffpuffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2ganger2
Hur ska de nya studenterna hinna ikapp? Det räcker med att det gått 3-4 veckor så har man mycket att ta igen. Är det vanligt att folk hoppar av så tidigt?

Jag vet att Uppsala tar in folk upp till två veckor efter upprop, Linköping är jag inte säker på men kan tänka mig att det är samma sak där. Vet inte exakt när själva studierna börjar och hur mycket studier man missar av att komma in sent, men jag tror det är hyfsat vanligt att folk hoppar av just civilingenjörsutbildningar av vad jag hört.
Citera
2013-08-12, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2ganger2
Tycker du ska gå på uppropet, om du står som 1:a reserv räcker det att en inte dyker upp på uppropet.
Vad har du sökt för något om man får fråga?
Uppsala datavetenskap!
Citera
2013-08-12, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huffpuffen
Jag vet att Uppsala tar in folk upp till två veckor efter upprop, Linköping är jag inte säker på men kan tänka mig att det är samma sak där. Vet inte exakt när själva studierna börjar och hur mycket studier man missar av att komma in sent, men jag tror det är hyfsat vanligt att folk hoppar av just civilingenjörsutbildningar av vad jag hört.

Uppropet på teknat är 26/8 och höstterminens kurser börjar den 2/9. Det som kommer att hända nu är att ansvariga för mottagningen ringer runt till alla antagna studenter för att välkomna dem och svara på deras eventuella frågor. I samband med det brukar det vara några som redan innan upprop meddelar att de inte har för avsikt att dyka upp och i så fall kan man med lite tur börja kontakta reserverna redan innan uppropet.

Det är klart man missar lite av att komma in en vecka sent, men om vi säger så här: Det är inte första året man har det här systemet och det finns mekanismer i de inledande kurserna för att hantera de situationerna. En vecka av fem år är i det stora hela ganska lite.
Citera
2013-08-12, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-ha
Yes, jag har fått mail med ett schema för första veckan samt kurslitteratur för första terminen. Hör med din fakultet.
Faaaan.....

Får ringa dom imorgon.
Citera
2013-08-14, 13:49
Medlem
Hej, fick nyss ett mail från Högskolan om kursstart, litteratur, schema osv men på antagning står det fortfarande att jag är reserv.

Är jag antagen eller skickar dom ut mailet till alla reserver? Vill ju inte ta ut segern i förskott sen inte komma in
Citera
2013-08-14, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sabaton94
Hej, fick nyss ett mail från Högskolan om kursstart, litteratur, schema osv men på antagning står det fortfarande att jag är reserv.

Är jag antagen eller skickar dom ut mailet till alla reserver? Vill ju inte ta ut segern i förskott sen inte komma in

Ring till högskolan och fråga..?
Citera
2013-08-14, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allonan
Uppsala datavetenskap!

Gå inte på uppropet som reserv, inte ens som nr 1, du kommer bli tillsagd att gå hem å vänta på att de ringer.
Alla program har ett visst överintag (man tar in fler än antal platser) så fler än en behöver hoppa av.. reserv 1 är dock bra läge så förmodligen kommer du in, och lär få veta det tidigt i v. 35
Senast redigerad av izgood 2013-08-14 kl. 17:58. Anledning: stavfel
Citera
2013-08-14, 23:11
Medlem
moellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izgood
Gå inte på uppropet som reserv, inte ens som nr 1, du kommer bli tillsagd att gå hem å vänta på att de ringer.
Alla program har ett visst överintag (man tar in fler än antal platser) så fler än en behöver hoppa av.. reserv 1 är dock bra läge så förmodligen kommer du in, och lär få veta det tidigt i v. 35

Jag tycker absolut att man kan gå på uppropet om det inte är för långväga. Har ett antal bekanta som har kommit in på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in