2013-08-11, 17:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Som sagt, det är en rättvis tvångsmakt för syndare som behöver straffas.

Om det är vad du vill tro för egen del, be my guest.

Citat:
Det är vad du tror eftersom du aldrig kommer till insikt om Guds makt.

Vilket i min terminologi betydar: Bli en hjärndöd zombie.

Citat:
Alla har syndat

Inte jag.

Citat:
ovh begått misstag som förtjänar straff.

Sånt refererar jag till sekulär lag om.

Citat:
Det står därför skrivet att Gud är barmhärtig mot vem han vill, och förhärdar vem han vill. Tydligen förhärdar han er utan att ni förstår.

Det står skrivet så mycket, beroende på vad man läsar.

Citat:
Du jämför väl inte Gud med människor?

I viss omfattning. Din 'gud' är galen, varemot flertalet människor jag har känd har varit relativt vettiga.

Citat:
Människor kan man lura så att även mördare går fria, men inte Gud.

Och vad har det med mig att göra; jag försökar inte lura nån till att låta mördare gå fria. Låt nu inte din indignation och missions-hysteri leda dig in på strawmen.
Citera
2013-08-11, 17:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud har valt att inte utnyttja sin makt till fullo, det är realiteten.

Nej, det är ingen realitet, men ett semantik-akrobatisk trick om 'frivillig tvång'.
Citera
2013-08-11, 17:51
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=Bassiehof|44726882]
Citat:
Som sagt, det är en rättvis tvångsmakt för syndare som behöver straffas.
Tvärtom det är en vanmäktig vanmakt du beskriver, som dessutom r helt i händerna på vetenskap.
På mer eller mindre nåder, då man ogärna dödar folk p.g.a de håller trossatser - sanning och tro är som sagt två helt separata världar, den ena i drömzonen, den andra på plats.

Citat:

Det är vad du tror eftersom du aldrig kommer till insikt om Guds makt.
Du verkar mest beskriva? förträngning av definitionerna makt, antagligen har du syndat som en galning men OT. Handlar inte om dig eller annan, det handlar om det påhittade teodicé, snyggt ord till sin form och anspråk... som är inte lika snyggt när man skrapar på uttrycket. Även om många har det som tröst, ingen nyhet att människor varit ömkliga och lama i själen.

Citat:
Alla har syndat
Helt fel, men bra försök att förskjuta vad du själv ställt till med.
Citat:
Det står därför skrivet att Gud är barmhärtig mot vem han vill
Du känner iaf inte gud, då gud är en sagofigur, väldigt omskriven men det är tomten och tandtrollet också.

Citat:
Du jämför väl inte Gud med människor?
Rent sinnligt finns djur och människor på planeten jorden, vad som finns i din drömvärld och din bild av världen, får du själv stå för, du kan ju tolka en biologi-bok också precis som det behagar dig...
...du blir väl inte direkt straffad av att omtolka och trycka vad som helt i en naturvetenskaplig bok väl? nej inte om din mentor r en imam eller en "högt stående" vis och allintelligent person, med många pengar i fickan, då har hen ju råd att trycka vad han vill och korrelera precis utefter den drömbild hen vill (ja det är ju ofta dom, många och därmed intelligenta )

Citat:
Människor kan man lura så att även mördare går fria, men inte Gud.
Man börjar med barnen, för dom är så snälla och rara.
Citera
2013-08-11, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nej, det är ingen realitet, men ett semantik-akrobatisk trick om 'frivillig tvång'.
Förklara gärna varför du vill pådyvla mig "frivilligt tvång".
Citera
2013-08-11, 18:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Förklara gärna varför du vill pådyvla mig "frivilligt tvång".

Att bli ställd inför ett val .... som man inte helt förstår innebörden av, som har sitt underlag i ett fascistisk regelverk och där man (allegorisk) har en pistol för pannan som ett av alternativen är inget VAL.
Citera
2013-08-11, 18:47
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Att bli ställd inför ett val .... som man inte helt förstår innebörden av, som har sitt underlag i ett fascistisk regelverk och där man (allegorisk) har en pistol för pannan som ett av alternativen är inget VAL.
TACK.
Citera
2013-08-11, 20:00
Medlem
Citat:
Du menar vanliga parlamentsval? Varför sa du inte det från början? Om du inte förstår innebörden av ditt val, då är det väl dumt att välja bort möjligheten att Gud finns som ateister gör? Du och MentosFruitcake är verkligen klenare än ett spädbarn till förståndet.
Citera
2013-08-11, 20:13
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du menar vanliga parlamentsval? Varför sa du inte det från början? Om du inte förstår innebörden av ditt val, då är det väl dumt att välja bort möjligheten att Gud finns som ateister gör? Du och MentosFruitcake är verkligen klenare än ett spädbarn till förståndet.

Inte konstigt man tröttnar på dig, du har inte ens fattat vad ateism betyder....
Citera
2013-08-11, 20:17
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Är vår medvetandet verkligen bara en produkt av kemiska reaktioner.
Vilka belägga finns för det? Vad är medvetandet och varför har vi det?

All vetenskap vi har kring ämnet talar för det, och inget talar mot det. Det är ungefär där vi står.

Citat:
Nja, kan man inte kontrollera sig inifrån så är man onekligen en slav för yttre intryck.

Till skillnad om det finns en allvetande som skapat allt med förkunskap om minsta detalj? Då skulle jag definitivt kalla min variant friare.
Citera
2013-08-11, 22:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Du menar vanliga parlamentsval?

Jag uppskattar humor, och är lite osäker på om det är det du försökar dig på här. Men det verkar faktisk inte vara fallet.

Citat:
Varför sa du inte det från början?

Egentligen har jag öht inte sagt något om parlamentsval i detta samband, så nån "början" är inte aktuell.

Citat:
Om du inte förstår innebörden av ditt val, då är det väl dumt att välja bort möjligheten att Gud finns som ateister gör?

Det är inte jag som inte förstår innebörden av detta val.

Citat:
Du och MentosFruitcake är verkligen klenare än ett spädbarn till förståndet.

P.g.a. vår bristande blinda tro eller du kanske refererar till rationella kriterier .... som jag i så fall är nyfiken på.
Citera
2013-08-12, 09:57
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Med Gud med i leken, råder fullständig determinism, då Gud per definition har ALL information.
Om vi antar att Gud har all information om ditt liv, hur skulle dit liv vara deterministiskt? Ja, det finns bara EN framtid och den kommer du att skapa med dina EGNA val. Om Gud ser din framtid så betyder det ingenting för dig eftersom du inte vet din framtid. Om du hade vetat din framtid så hade dina val blivit deterministiska, men nu vet du ingenting om din framtid därför är dina val INTE deterministiska. Håller du med?
Citera
2013-08-12, 10:03
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Tänk efter lite för en gång skull.

Det enda som är av vikt är om vi kan med säkerhet avgöra om livet är deterministiskt eller ej. Och våra liv behöver inte alls vara deterministiska om Gud är observatören. Lika lite som om vi är observatören så råder fri vilja. Kan vara så att naturlagarna är absoluta och Heisenbergs osäkerhetsprincip är inget annat än en begränsning i vår möjlighet att kunna mäta noggrannare och utfallet då ger en sannorlikhetsfunktion.

Det fet-markerade. Ja, det är precis så jag menar. Våra liv behöver inte alls vara deterministiskt bara för att Gud är observatören. Oavsett om Gud skulle vara observatören eller inte så är våra val INTE deterministiska. Håller du med detta, eller menar du att våra liv är deterministiskt bara för att Gud är observatören?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in