2013-08-12, 10:10
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Om vi antar att Gud har all information om ditt liv, hur skulle dit liv vara deterministiskt? Ja, det finns bara EN framtid och den kommer du att skapa med dina EGNA val. Om Gud ser din framtid så betyder det ingenting för dig eftersom du inte vet din framtid. Om du hade vetat din framtid så hade dina val blivit deterministiska, men nu vet du ingenting om din framtid därför är dina val INTE deterministiska. Håller du med?

Du har fortfarande inte förstått? Ok , då tar vi det en gång till...så pedagogiskt som jag kan göra det:

1. gud har fri vilja
2. gud är allsmäktig
3. gud skapade allt
4. gud är allvetande

Av 1-4 följer att gud MÅSTE ha skapat allting in i minsta detalj vetandes EXAKT hur det skulle utfalla. Det följer också att han kunde ha skapat allting på precis vilket annat sätt han ville, men han valde det här. Alltså kan ingenting ske som inte är en del av hans vilja.

Konklusion: Säg hej då till din fria vilja.
Citera
2013-08-12, 10:20
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du har fortfarande inte förstått? Ok , då tar vi det en gång till...så pedagogiskt som jag kan göra det:

1. gud har fri vilja
2. gud är allsmäktig
3. gud skapade allt
4. gud är allvetande

Av 1-4 följer att gud MÅSTE ha skapat allting in i minsta detalj vetandes EXAKT hur det skulle utfalla. Det följer också att han kunde ha skapat allting på precis vilket annat sätt han ville, men han valde det här. Alltså kan ingenting ske som inte är en del av hans vilja.

Konklusion: Säg hej då till din fria vilja.
Nu tar vi ett steg i taget här.

Jag gör följande val genom livet: ABCD
Du säger att jag kan säga hejdå till min fria vilja, betyder det att mina val som jag har gjort, dvs ABCD inte är mina och jag inte har ansvaret för? Dvs svara kort på följande frågor:

1. Är ABCD mina val?
2. Har jag ansvaret för ABCD?
Citera
2013-08-12, 10:56
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Du säger att jag kan säga hejdå till min fria vilja, betyder det att mina val som jag har gjort, dvs ABCD inte är mina och jag inte har ansvaret för? Dvs svara kort på följande frågor:

1. Är ABCD mina val?

Jag har redan redogjort för min syn på fria viljan i ett annat inlägg.
https://www.flashback.org/sp44688246

Utifrån ett strikt universellt synsätt så NEJ, det är inte dina val och du har inget ansvar för dem.

Jag pratar ju dock om att fria viljan är en illusion som vi inte kan urskilja från riktig fri vilja, så inom ramarna för denna illusion så är det dina val och ditt ansvar. Vi har inget annat val än att leva med en illusorisk fri vilja och behandla den som om den vore fri vilja.
Citera
2013-08-12, 10:59
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

För övrigt så skulle det vara mer intressant om du kunde bemöta mitt inlägg istället. T ex genom att svara på följande frågor:

1. Har gud skapat allting in i minsta detalj vetandes EXAKT hur det skulle utfalla?
2. Kunde han ha skapat allting på precis vilket annat sätt han ville, men valde det här?
3. Kan därmed någonting ske som inte är en del av hans vilja?
Citera
2013-08-12, 11:09
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:

1. Är ABCD mina val?
Det beror på vad du sammanliknar A med, och B och C och D. eller hur, du har ju din mannual som kan vara hinudmannual, sikhmannual, ängelmannual, whatever-mannual... så vart tycker du att du kommer med denna barnlek?
Närmre gud? eh.. din gud ska de vara förstås - översatt : ditt konto.
Då gudsmannualer sedan ett tag = politik, eftersom religion ges tillträde i demokrati, mig veterligen har vi inte diktatur med mindre du köper dig plats.
Citera
2013-08-12, 12:24
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag har redan redogjort för min syn på fria viljan i ett annat inlägg.
https://www.flashback.org/sp44688246

Utifrån ett strikt universellt synsätt så NEJ, det är inte dina val och du har inget ansvar för dem.

Jag pratar ju dock om att fria viljan är en illusion som vi inte kan urskilja från riktig fri vilja, så inom ramarna för denna illusion så är det dina val och ditt ansvar. Vi har inget annat val än att leva med en illusorisk fri vilja och behandla den som om den vore fri vilja.
Så ur mina ögon har jag själv valt A,B,C,D och är ansvarig för dessa. Dvs jag har rätt att dömas för dessa val eftersom jag är ansvarig för dessa (i mina ögon). Du verkar hålla med här, eller hur?
Senast redigerad av kunskap1 2013-08-12 kl. 12:33.
Citera
2013-08-12, 12:32
Medlem
kunskap1s avatar
[quote=Fiffiniffi|44737998]För övrigt så skulle det vara mer intressant om du kunde bemöta mitt inlägg istället. T ex genom att svara på följande frågor:

Citat:
1. Har gud skapat allting in i minsta detalj vetandes EXAKT hur det skulle utfalla?
Ja, han VET exakt allt och hur allt kommer att sluta. Observera att han bara VET och inget annat.

Citat:
2. Kunde han ha skapat allting på precis vilket annat sätt han ville, men valde det här?
Ja, han valde skapa allting på det här sättet.

Citat:
3. Kan därmed någonting ske som inte är en del av hans vilja?
Ja, allt sker enligt hans vilja och hans vilja är att du ska få egen vilja, hängde du med där?
Citera
2013-08-12, 12:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Dvs jag har rätt att dömas för dessa val eftersom jag är ansvarig för dessa (i mina ögon).

Enligt vilket rätts-system ... eller vilken typ rätts-system ..... skall det dömas?
Citera
2013-08-12, 12:46
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Enligt vilket rätts-system ... eller vilken typ rätts-system ..... skall det dömas?
Jag hängde inte med där. Hur menar du "enligt vilket rätts-system"?
Citera
2013-08-12, 12:54
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:

Ja, han VET exakt allt och hur allt kommer att sluta. Observera att han bara VET och inget annat.

Ja, han valde skapa allting på det här sättet.

Ja, allt sker enligt hans vilja och hans vilja är att du ska få egen vilja, hängde du med där?

1, Om din gud har förbestämt EXAKT vad som kommer hända, ifrån skapandet av världen till världens undergång, har du inga egna "fria" val.

2, Varför allt ont i världen?

3, Om han bestämt allt har vi ingen egen vilja. Ifall vi hade verklig egen vilja kan han omöjligtvis redan innan du gör valet veta vad du väljer. Hänger du med?
Citera
2013-08-12, 13:00
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Så ur mina ögon har jag själv valt A,B,C,D och är ansvarig för dessa. Dvs jag har rätt att dömas för dessa val eftersom jag är ansvarig för dessa (i mina ögon). Du verkar hålla med här, eller hur?

Absolut. Du upplever det som att du har gjort vissa val. Men har i själva verket inte gjort dem.

Rätt att dömas beror på av vem och för vad.
Citera
2013-08-12, 13:05
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
1, Om din gud har förbestämt EXAKT vad som kommer hända, ifrån skapandet av världen till världens undergång, har du inga egna "fria" val.
Han har inte förutbestämt något, han VET bara vad som kommer att hända, från att vi föds tills att vi läggs ner i graven.

Citat:
2, Varför allt ont i världen?
Ja du, bra fråga. Varför finns ont i världen? Hur kan vi göra för att världen ska bli bättre?

Citat:
3, Om han bestämt allt har vi ingen egen vilja. Ifall vi hade verklig egen vilja kan han omöjligtvis redan innan du gör valet veta vad du väljer. Hänger du med?
Ja, om han har bestämt allt har vi ingen egen vilja. Men han har INTE bestämt något om våra liv, han VET bara om våra liv. Stor skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in