2013-08-11, 23:28
Medlem
idiamindadas avatar
Vad skiljer läget idag mot när det small i början av 90-talet?
2013-08-12, 09:32
Medlem
tgv23000s avatar
Bopriserna väntas ta fart i höst!
Av de tillfrågade tror 57 procent på stigande priser, jämfört med 55 procent förra månaden, medan 12 procent tror på fallande priser, jämfört med 13 procent föregående månad.
http://www.di.se/artiklar/2013/8/12/bopriserna-vantas-ta-fart-i-host/

Bra att de äntligen tar fart, gått lite trögt i år tycker jag, bara +9,5% hittills i år
http://lassekongosbostadstracker.blogspot.se/

Ha en trevlig dag.
2013-08-12, 09:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Av de tillfrågade tror 57 procent på stigande priser, jämfört med 55 procent förra månaden, medan 12 procent tror på fallande priser, jämfört med 13 procent föregående månad.
http://www.di.se/artiklar/2013/8/12/bopriserna-vantas-ta-fart-i-host/

Bra att de äntligen tar fart, gått lite trögt i år tycker jag, bara +9,5% hittills i år
http://lassekongosbostadstracker.blogspot.se/

Ha en trevlig dag.

Du ska ju hoppas på lägre priser!! Hur ska du annars kunna byta upp dig i framtiden? Ytterst få tjänar på stigande priser ska du veta.
2013-08-12, 09:50
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du ska ju hoppas på lägre priser!! Hur ska du annars kunna byta upp dig i framtiden? Ytterst få tjänar på stigande priser ska du veta.
hehehe, har du inte följt mina inlägg? jag ska ju byta ner mej, istället för att äga 6 lägenheter ska jag framöver äga bara 2.
2013-08-12, 09:58
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
framförallt tre saker skiljer.
1. Det var kommersiella fastigheter som small pga överbelåning, köpare av dessa tilläts låna på framtida prisuppgång, och att prisuppgång skulle betala räntekostnader, ganska likt subprime i usa från 2008. Privatbostäder drogs till viss del med i fallet.
2. ett helt annat ränteläge, låg väl kring 12-13% för rörlig 3-månaders.
3. en fast kronkurs som bengt dennis skulle försvara till varje pris.
2013-08-12, 10:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
hehehe, har du inte följt mina inlägg? jag ska ju byta ner mej, istället för att äga 6 lägenheter ska jag framöver äga bara 2.

Går du den vägen är du på rätt spår. Men för alla andra som ska byta upp sig är det bara till nackdel att priserna stiger. Även om man tjänat på sin gamla lägenhet kommer nästa att kosta mer och mer.
2013-08-12, 10:30
Medlem
Den omtalade "kraschen" på 90-talet var ca 15-20% jag ser det mer som en nedgång.

Citat:
1990 ändrade man avdraget på räntorna från 50% till 30%, det påverkar prisbilden
Senast redigerad av kroppskultur 2013-08-12 kl. 11:05. Anledning: ändrade pga feltolkning.
2013-08-12, 12:01
Bannlyst
Citat:
http://www.di.se/artiklar/2013/8/12/bopriserna-vantas-ta-fart-i-host/.

"Schysst" analys-underlag det där; "Av de tillfrågade tror 57 procent på stigande priser". Jag har sett samma rubrik jag också idag. Rubriken återkommer då och då. Kvaliteten suger givetvis men är typisk för gammelmedia i vår tid.

Kul att du hänvisar till di.se eftersom den är den ena av två e-tidningar som jag avfärdar som ren skräp. Den andra tidningen är svd.se. Bägge hämtar mer eller mindre all sin dynga från TT.

Citat:

Det är det ena sättet på vilket inflationen tar sig från ökningen av krediter ut till ökningen av konsumentpriser. Det andra sättet är att ökningen av kreditmängden ger utrymme till att öka belåningen på den egna fastigheten. Inte hållbart alls förstås.
2013-08-12, 19:21
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:

Proportionerna på smällen som kommer komma...
2013-08-13, 08:23
Medlem
javeliners avatar
Kan inte svara för sverige som helhet, men gällande stockholms innerstad tror jag inte det rör sig om någon bubbla alls. Staden växer så det knakar, sveriges ekonomi blir allt bättre, lägre räntor än tidigare. Införandet av accepterat pris på bostadsrätter påverkade inte antalet intressenter per objekt i större utsträckning alls.

Känner att det är en riktig investering att äga just i Stockholm och med stor chans till väldigt bra utdelning inom bara ett par år.
2013-08-13, 08:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javeliner
Kan inte svara för sverige som helhet, men gällande stockholms innerstad tror jag inte det rör sig om någon bubbla alls. Staden växer så det knakar, sveriges ekonomi blir allt bättre, lägre räntor än tidigare. Införandet av accepterat pris på bostadsrätter påverkade inte antalet intressenter per objekt i större utsträckning alls.

Känner att det är en riktig investering att äga just i Stockholm och med stor chans till väldigt bra utdelning inom bara ett par år.

Det blir bara utdelning om du lämnar marknaden. Ska du byta upp dig får du betala mer, men jag skulle själv inte vara så rädd för att köpa något i innerstaden, sålänge det är i en bra förening.

Lägre räntor än så här lär det dock inte bli framöver.
2013-08-13, 18:04
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det blir bara utdelning om du lämnar marknaden. Ska du byta upp dig får du betala mer, men jag skulle själv inte vara så rädd för att köpa något i innerstaden, sålänge det är i en bra förening.

Lägre räntor än så här lär det dock inte bli framöver.

tycker du resonerar lite konstigt, att de flesta vill byta upp sej o således tjänar på icke stigande priser. Har man hög belåningsgrad är det väldigt mycket värt att vid stigande priser kunna sänka sin belåningsgrad när man byter upp sej, sjävklart för de flesta men tydligen inte för dej sune.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in