2013-07-20, 17:41
Medlem
zepofans avatar
Hörde en grej nu i veckan. En jobbarkompis hade varit på ett bilskadecenter där han känner ägaren och brukar "hälsa på" lite då och då. Eftersom han är en skojfrisk prick brukar han lite skämtsamt fråga efter dagsnoteringarna på vilken bil man inte ska köpa, och just nu var det Hyundai i40.

Tydligen har Hyundai snålat rejält på lackeringen, bl.a. med bara ett ytterst tunt lager klarlack. Det funkar kanske i större delen av världen, men här behövs lite tjockare lack för att det ska hålla. En historia var om en person som skulle skrapa rutan i vintras och slant med skrapan som kom utanför rutan och lacken skrapades av!

Så, det kanske skiljer någonting på en lågprisbil och en lite dyrare ändå.
Citera
2013-07-20, 17:56
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Så, det kanske skiljer någonting på en lågprisbil och en lite dyrare ändå.
Givetvis gör det det, en Hyundai för drygt 200k har givetvis inte samma kvalitet på t.ex. lack som en 100k dyrare lika stor BMW. En BMW-köpare skulle med rätta aldrig acceptera det. Men det innebär inte att driftsäkerhet och funktion är sämre.
Citera
2013-07-20, 18:09
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Givetvis gör det det, en Hyundai för drygt 200k har givetvis inte samma kvalitet på t.ex. lack som en 100k dyrare lika stor BMW. En BMW-köpare skulle med rätta aldrig acceptera det. Men det innebär inte att driftsäkerhet och funktion är sämre.
Kanske inte, men kan man veta vad det är de sparat in på? Okej om man har generösa garantier så kanske det kvittar, men det är lite tråkigt ändå att hålla på att strula med en ny bil.
Citera
2013-07-20, 21:57
Medlem
m--v--hs avatar
Någon som vet vad Hyundai tar för att montera på en dragkrok på bilen?

Hittade inte det på deras hemsida, eller när jag byggde ihop bilen. Det fanns ej heller i tillvalslistan.
Citera
2013-07-20, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
BMW har större problem med rost än Huyndai, lacken är skittunn och underbehandling verkar inte finnas. Kolla BMW forumet Autopower, folk hittar rost på 1 år gamla bilar !!
Citera
2013-07-21, 13:33
Medlem
Kia Ceed är exakt samma bil som Hyundai i30! Jag har en nyare i30 och har inte ångrat mig, trots att jag var tveksam först. Volvo och Volkswagen var min melodi och jag hade fördomar om "koreansk skit". Men så läste jag på, och insåg att Hyundai må ha varit skitbilar för 10 år sedan - men inte idag. De har lärt av sina misstag. Kört felfritt i ett år nu, och på bilprovningen sa de att det var en riktigt bra bil nu för tiden, som jag "kunde ha glädje av länge".

Men bryr du dig om status så skall du välja annat. Jag ville ha en bil som tog mig från A till B och som jag trivdes med.
Citera
2013-07-22, 17:51
Medlem
Carl-Benzs avatar
Varför inte köpa en riktig bil istället, visst den är inte ny men en lätt beggad Mercedes slår en ny hyundai alla dagar i veckan.

http://www.blocket.se/vastmanland/Mercedes_Benz_C_180_BlueEfficiency_Business_482414 01.htm?ca=11&w=3
Citera
2013-08-04, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m--v--h
Inte i min prisklass som jag nämnde ovan. 3 av ovanstående bilar landar på drygt 300 000 om man skall ha samma utrustning som på Hyundai.

För Audi/BMW/Mercedes betalar man 30 000 kr extra bara för märket tyvärr.Audi är t ex nästan samma bil som VW, men kostar 20-30 000 kr extra. Därför valde jag en VW som är min nuvarande bil. Tyvärr har även Volvos priser skjutit iväg. En normalutrustad Volvo V60 startar på 280 000 och efter några kryss i tillvalsrutan landar den på 330-340 000.

Hur är Toyota Avensis kombi, Mazda 6 kombi eller Ford Mondeo kombi jämförelsevis?

Sedan spelar andra saker in med, som t ex utrymme och bensinförbrukning.

Kan man lita på siffrorna i broschyrerna, eller får man en fet överraskning efter bilköpet?

Varför känns det som att majoriteten av alla människor som inte kan någonting om bilar har gått på den här myten?

För övrigt är en kostnad ingenting som uppstår utan att man förbrukar ett värde.

Hyundai och andra sydkoreanska bilar är och förblir skräpbilar, bilar som vingklippts, särskilt för alla i din omgivning som inte intalar sig att det finns positiva egenskaper med bilarna (oftast relaterade till dess prislapp).
Citera
2013-08-11, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aimulaikon
Varför känns det som att majoriteten av alla människor som inte kan någonting om bilar har gått på den här myten?

För övrigt är en kostnad ingenting som uppstår utan att man förbrukar ett värde.

Hyundai och andra sydkoreanska bilar är och förblir skräpbilar, bilar som vingklippts, särskilt för alla i din omgivning som inte intalar sig att det finns positiva egenskaper med bilarna (oftast relaterade till dess prislapp).

Ok. Men titta här då:
http://www.di.se/artiklar/2013/8/7/bilmodellerna-som-haller-vardet-bast/

Och här:
http://www.bilpriser.se/nybilsanalys-2012-valj-ratt-bil-och-spar-tusenlappar

Visst är en premiumbil trevligare att köra och man kommer snabbast iväg vid stoppljusen. Men vill man ha en premiumbil som har lite mer utrustning än kassettbandspelare och manuella fönsterhissar så måste man betala för det.
Citera
2013-08-11, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ooooboy
Ok. Men titta här då:
http://www.di.se/artiklar/2013/8/7/bilmodellerna-som-haller-vardet-bast/

Och här:
http://www.bilpriser.se/nybilsanalys-2012-valj-ratt-bil-och-spar-tusenlappar

Visst är en premiumbil trevligare att köra och man kommer snabbast iväg vid stoppljusen. Men vill man ha en premiumbil som har lite mer utrustning än kassettbandspelare och manuella fönsterhissar så måste man betala för det.
Bonnierkoncernen hatar svenska bilar, är förmodligen sponsrade av Hyundai och Kia, och du förväntar dig objektiv journalistik om deras bilar?
Citera
2013-08-11, 16:54
Medlem
Citat:
Bonnierkoncernen hatar svenska bilar, är förmodligen sponsrade av Hyundai och Kia, och du förväntar dig objektiv journalistik om deras bilar?

Haha....vakna upp ur din fantasivärld. Det är andra tider nu och inom 10 år kommer även Kina har ett flertal märken i Europa.

Kia och Hyundai är dom som har bäst andrahandsvärde nuförtiden.
Citera
2013-08-11, 18:20
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Jag har själv haft Audi i många år och är väl ganska nöjd. Men att påstå att exempelvis min A3 var så jävla mycket bättre än en Golf eller Octavia med samma utrustning ... fel förutom upplevd kvalitet (ytfinish, dörrljud etc).
Ett exempel på hur mycket man betalar för märket är metallicklacken på en Superb (5900:-) vs A6 (10900) och mig veterligen är en eventuell skillnad i lackens kvalitet marginell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in