Citat:
Ursprungligen postat av
decid
Jag åkte förbi en Hyundaihandlare när jag senast skulle köpa en ny bil. Detta efter att ha hört så mycket att de var så billiga mot BMW, Volvo, Mercedes men ändå väldigt bra, om inte bättre som vissa säger.
Jag testade nya Hyundai Santa-Fe och min bedömning var att den var väldigt plastig inuti mot motsvarade BMW /Volvo. Det är dock inte så intressant vad jag tycker om det, men något jag tyckte var konstigt var priset, jag tror den hade 410 000:- på sin prislapp, det är ju inte direkt billigare än tex Volvo. För runt 485 000 får man en bra tysk, och det skiljer ju inte nämnvärt i pris då.
Min teori är att på begmarknaden dalar Hyundai i pris och då kanske den blir mer prisvärd, stämmer det? Det är ju tråkigt för de som köper en ny om de sjunker så pass mkt mer än andra märken, men jag kanske har helt fel i mina teorier.
Då har du nog jämfört lite galet, Santa Fe börjar på 310000:-, Volvo XC90 på 395000:- och BMW X5 på 538000:-
Skiljer alltså nästan 230000 till BMW:n, knappast jämförbart, du lär dessutom få mer utrustning i en grundutrustad Santa Fe.
Hyundai kanske tappar mer i procent men i kronor så är köparen av BMW:n den stora förloraren, men visst är det så att begagnade Santa Fe är billigare eftersom de var billigare ävensom nya.
Nu är ju bilarna inte direkt jämförbara, de riktar sig till helt olika kundgrupper och därmed skiljer det ju på det mesta, från känsla i materialen till motoralternativ. Men jag misstänker att en fullsmetad Santa Fe med största motorn inte är lika dyr som en instegs X5:a