Citat:
Ursprungligen postat av
Tomato
Förhoppningsvis även gravad
Undrar om de är säkra på att han inte är välinformerad av vad som hänt när han suttit i Polen? Nog måste väl hans advokat få prata med honom innan förhöret?
Och kan polisen i så fall hindra denne att berätta det i media kända utredningsläget.
Viss risk finns ju att han kan ha fått information om utredningsläget? Det beror ju på vilken kontakt han har kunnat hålla med sin advokat! Och vad denne får eller inte får berätta för sin klient vet jag inte? Det borde ju finnas vissa etiska regler för sånt men sen om advokaten håller sig till regelboken kan ju vara ganska osäkert?
Det man kan hoppas på är positiva analysresultat från klädfynden och att dessa hinner bli klara innan det första förhöret! Och att obduktionen hinner bli klar och att dödsorsaken hinner bli fastställd! Då kan bevisläget mot AJ bli så pass starkt att han inser att läget är helkört och att han därför tvingas ändra strategi för att rädda vad som räddas kan!
Jag tror därför att det faktiskt kan bli ett erkännande i det läget, detta för att försöka komma så lindrigt undan som möjligt! Den riktiga sanningen kommer han säkert aldrig att berätta men han kommer säkert att berätta sin egen "sanning"! Han kommer givetvis att hävda att det hela var en "olyckshändelse", kanske att hon gjorde ett utfall mot honom och att han då föste henne ifrån sig och att hon då snavade och föll så illa mot t.ex en bordskant att hon avled! Eller någon annan kryptisk förklaring, allt för att minska sin egen roll i händelseförloppet! Att han sen efteråt släpat iväg med kroppen och dumpat den i skogen kommer han väl skylla på att han fick panik!
Poängen i mitt resonemang ovan är att när AJ inser att det är kört då kommer han att göra allt för att få det till vållande till annans död eller dråp istället för brottsrubriceringen mord! Och vill det sig illa kanske han också lyckas med detta och kommer undan med 6-7 år istället för det han skall ha, livstid!