2013-08-11, 12:48
Medlem
Orsas avatar
Det verkar vara dags att dra ett streck nu om blodet m.m.

Detta med respekt för Ida.

Jag vill att ni ska förstå att förblöda till döds kan vara en dödskamp förenat med oerhört lidande, smärta och stor ångest, fullt i klass med en utdragen tortyr. Det är för detta lidande som åsamkats Ida jag hoppas att gärningen bestraffas - och hårt.

In God's Speed!
Citera
2013-08-11, 12:50
Medlem
123komoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Hur blir han när han druckit då, mer lättirriterad eller lättstött? Tänkte mer på om hon kanske sagt något olämpligt i hans öron som fått att bli galen. Man blir ju så olika med sprit och annan skit i kroppen.
Det är svårt att gradera hans tokigheter, men med sprit i kroppen blir han om möjligt ännu dummare, inte nödvändigtvis farligare. Under påverkan så har han lyckats att sätta sig själv i omöjliga situationer, man ska veta att han är inte mycket till slagskämpe, när han mött någon som varit beredd på hans oberäknelighet så har han oftast fått duktigt med stryk. Man får också ta med i beräkningen var han kommer ifrån. För några år sen var han OCH hans mor ute på krigsstigen på en uteservering i THN och skulle göra upp med någon, detta ledde till att Morot och hans ömma moder slogs i hop mot vakter och kroggäster tills sheriffen omhändertog dom.
Citera
2013-08-11, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanel-Kalle
De vet (nästan) alltid VEM det är. Det har jag aldrig påstått nåt annat.
Men inte lltid vad han är anklagad för.
Mycket mycket olikt.
Informeras transportpersonalen om hur (till vilken grad) farlig personen som de kör är?
Citera
2013-08-11, 13:07
Medlem
Wagner67s avatar
Citat:
Jag vill att ni ska förstå att förblöda till döds kan vara en dödskamp förenat med oerhört lidande, smärta och stor ångest, fullt i klass med en utdragen tortyr. Det är för detta lidande som åsamkats Ida jag hoppas att gärningen bestraffas - och hårt.

Mer troligt leder en större blödning till att hon svimmar, blir medvetslös och senare avlider.
Citera
2013-08-11, 13:23
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wagner67
Mer troligt leder en större blödning till att hon svimmar, blir medvetslös och senare avlider.

Vad som är troligt eller ej ska nog överlåtas åt rättsmedicinarna. Det är precis därför jag tycker att vi ska sluta spekulera.
Citera
2013-08-11, 13:26
Medlem
MrsLibras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wagner67

Ja exakt! Och vi får hoppas och tro att hon svimmade/blev medvetslös omedelbart av t.ex ett slag mot huvudet. Det stöds iaf av att inga skrik anmälts av grannar.
Citera
2013-08-11, 13:32
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Det var en itressant tanke. Varför är chansen på uppklarande större med ett tillhygge än vid fysisk kontakt?

Det beror på flera saker.

1. Ett tillhygge är ett spår i sig och kan ha ett bevisvärde även om det inte återfinns. Om en skada kan korreleras till ett visst tillhygge är det en viktig pusselbit i att klarlägga händelseförloppet.

Säg exempelvis att det kan konstateras att Ida avled av ett knivhugg och det saknas en kniv i kökslådan, då kan man dra en viss slutsats av det.

Om det å andra sidan exempelvis finns trovärdiga vittnen som träder fram och säger att AJ alltid bar omkring på en särskild kniv och denna inte återfinns kan man också dra vissa slutsatser utifrån det.

2. Skador som åsamkas av tillhygge implicerar också dödssätt på ett helt annat sätt än trubbigt våld, d.v.s. att det verkligen rör sig om ett brott och inte en olycka.

Säg exempelvis att AJ ändrar sin historia och hävdar att det skedde en olycka av något slag i lägenheten, Ida dog, han blev rädd att han skulle bli misstänkt och beslöt sig för att göra sig av med kroppen. I detta fall är det svårare att få ihop en historia om skadorna har uppkommit med hjälp av ett föremål. Upprepade knivhugg eller upprepat trubbigt våld med ett tungt föremål är helt enkelt svårare att snacka sig ur.

3. Det kanske viktigaste skälet är att användningen av ett tillhygge ökar möjligheterna att den rättsmedicinska analysen ska kunna resultera i att dödsorsak och dödssätt fastställs. Det är speciellt viktigt när kroppen som nu måste befinna sig i ett dåligt skick.

Som exempel: Om Ida dog av ett trubbigt våld utan tillhygge som ledde till utblödning, en kombination av inre och yttre skador, kan detta vara väldigt svårt att konstatera vid obduktionen.

Nu har jag tagit en kniv som exempel, just för att det har talats om att AJ sprang omkring med en sådan. Jag tror dock att det allra djävligaste fallet skulle vara om Ida har blivit knivhuggen i buken (det näst vanligaste alternativet när det gäller knivvåld med dödlig utgång). Det är fruktansvärt svårt att konstatera dödsorsak i dessa fall om kroppen är i dåligt skick.

* Hudkostymen har genomgått så stora förändringar att de yttre skadorna inte framträder tydligt eller inte alls.

* De inre organen är upplösta och andra vävnader har ombildats likvax så det finns ingen sårkanal att följa.

* I bukhålan saknas också ben som kan uppvisa spår efter knivhugget.

* Buken är epicentrum för den bakteriella aktiviteten och nedbrytningsprocessen efter döden.

* Dessutom är buken ett av favoritområden om kroppen blivit angripen av lite större djur.

Om kroppen är i så dåligt skick som jag misstänker, så skulle det bästa vara om obduktionen kunde konstatera ett upprepat trubbigt våld mot huvudet, alltså kontusioner och lacerationer som resulterat i frakturer och blödningar.

Kunde man konstatera en frakur på tungbenet skulle även vara ett bra alternativ, eftersom det indikerar strypning. I kombination med det våld som lett till blödningarna skulle ett sådant resultat vara kungsvägen till en fällande dom.
Citera
2013-08-11, 13:41
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Det beror på flera saker.

1. Ett tillhygge är ett spår i sig och kan ha ett bevisvärde även om det inte återfinns. Om en skada kan korreleras till ett visst tillhygge är det en viktig pusselbit i att klarlägga händelseförloppet.

Säg exempelvis att det kan konstateras att Ida avled av ett knivhugg och det saknas en kniv i kökslådan, då kan man dra en viss slutsats av det.

Om det å andra sidan exempelvis finns trovärdiga vittnen som träder fram och säger att AJ alltid bar omkring på en särskild kniv och denna inte återfinns kan man också dra vissa slutsatser utifrån det.

2. Skador som åsamkas av tillhygge implicerar också dödssätt på ett helt annat sätt än trubbigt våld, d.v.s. att det verkligen rör sig om ett brott och inte en olycka.

Säg exempelvis att AJ ändrar sin historia och hävdar att det skedde en olycka av något slag i lägenheten, Ida dog, han blev rädd att han skulle bli misstänkt och beslöt sig för att göra sig av med kroppen. I detta fall är det svårare att få ihop en historia om skadorna har uppkommit med hjälp av ett föremål. Upprepade knivhugg eller upprepat trubbigt våld med ett tungt föremål är helt enkelt svårare att snacka sig ur.

3. Det kanske viktigaste skälet är att användningen av ett tillhygge ökar möjligheterna att den rättsmedicinska analysen ska kunna resultera i att dödsorsak och dödssätt fastställs. Det är speciellt viktigt när kroppen som nu måste befinna sig i ett dåligt skick.

Som exempel: Om Ida dog av ett trubbigt våld utan tillhygge som ledde till utblödning, en kombination av inre och yttre skador, kan detta vara väldigt svårt att konstatera vid obduktionen.

Nu har jag tagit en kniv som exempel, just för att det har talats om att AJ sprang omkring med en sådan. Jag tror dock att det allra djävligaste fallet skulle vara om Ida har blivit knivhuggen i buken (det näst vanligaste alternativet när det gäller knivvåld med dödlig utgång). Det är fruktansvärt svårt att konstatera dödsorsak i dessa fall om kroppen är i dåligt skick.

* Hudkostymen har genomgått så stora förändringar att de yttre skadorna inte framträder tydligt eller inte alls.

* De inre organen är upplösta och andra vävnader har ombildats likvax så det finns ingen sårkanal att följa.

* I bukhålan saknas också ben som kan uppvisa spår efter knivhugget.

* Buken är epicentrum för den bakteriella aktiviteten och nedbrytningsprocessen efter döden.

* Dessutom är buken ett av favoritområden om kroppen blivit angripen av lite större djur.

Om kroppen är i så dåligt skick som jag misstänker, så skulle det bästa vara om obduktionen kunde konstatera ett upprepat trubbigt våld mot huvudet, alltså kontusioner och lacerationer som resulterat i frakturer och blödningar.

Kunde man konstatera en frakur på tungbenet skulle även vara ett bra alternativ, eftersom det indikerar strypning. I kombination med det våld som lett till blödningarna skulle ett sådant resultat vara kungsvägen till en fällande dom.

Man kan väl se ganska mycket också med skelettröntgen om hon tillfogats våld mot huvud?
Citera
2013-08-11, 13:46
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123komose
Drar gärna kniv i tid och otid. Han har skurit flera som det aldrig blivit polissak av, har själv bevittnat hans sätt att slåss på, då han kommer i underläge eller blir rädd, som han ofta blir så åker bladet fram.
Konstigt att han har överlevt? Kanske för att han drog till Jönköping.
I min hemkommun har dock såna som han också flyttat i 30-årsåldern men kommit tillbaka efter några år och då blivit skjutna.
Citera
2013-08-11, 13:52
Medlem
klimatiss avatar
Ponera att AJ är oskyldig, borde han inte rimligtvis kontaktat Id@s föräldrar för att höra om hon hittats. Borde inte han visat större oro?

Ponera att AJ är skyldig. Sunt förnuft säger att han för att verka oskyldig engagerar sig mer i hennes försvinnande.

Vet någon om han har kontaktat föräldrar eller Id@s övriga släkt?

Om ens polare försvinner så bör oron och sökandet rimligtvis vara större än vad AJ visat på. Detta gissar jag inte gagnar honom i en rättsprocess.
Citera
2013-08-11, 13:52
Medlem
Vet att många här inte anser att AJ är psykopat må så vara. Jag vill i alla fall hävda att han är det. Det jag läst om psykopater stämmer alldeles för bra in på en beskrivning på honom. Han är vältalig och manipulativ. Personen saknar förmåga till empati och är utan samvete. Han anser sig inte sjuk utan mera intelligent än omgivningen. De sociala spelreglerna i samhället gäller bara andra inte honom själv. Han är ofta charmerande och trevliga vid första kontakten. De är mästare på att spela rollen "normal". Vid första mötet försöker psykopaten sätta sig över dig. Han vill markera sitt "större"värde jämfört med dej. Psykopatens ständig följeslagare är mytomanen=att ljuga utan skuldkänslor. Han använder ofta förtäckta eller direkta hot för att få sin vilja igenom. Psykopaten har ofta en grandios uppfattning om sig själva. De behandlat människor i sin omgivning olika beroende på deras roll. Han"trampar" på de underlydande och "fjäskar" för överordnade. De vet vad som är rätt och fel men tycker att de själva står över de regler och normer. De är beträdda på att göra vad som helst för att få sin vilja igenom. När saker går bra tar han åt sig all ära och ger andra skulden för misslyckanden. Psykopaten är en farlig person att bli osams med eftersom han gör allt som står i sin makt för att få sin vilja igenom. Du kan aldrig vinna mot en psykopat. ALLT DET HÄR STÄMMER I ALLA FALL IN PÅ AJ.
Citera
2013-08-11, 14:04
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William.H.Grant
Nej, AJ är nog helt rökt nu! Och på torsdag är dom första förhören planerade och då lär han ju både bli grillad och stekt också!
Förhoppningsvis även gravad
Undrar om de är säkra på att han inte är välinformerad av vad som hänt när han suttit i Polen? Nog måste väl hans advokat få prata med honom innan förhöret?
Och kan polisen i så fall hindra denne att berätta det i media kända utredningsläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in