Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2013-08-11, 14:16
Medlem
DeNyfiknas avatar
Efter som det spekulerats i att det här kan ha varit Sveriges riksbunker tidigare någon stans så tycker vi att bilderna kan vara av intresse även i den här tråden.

http://www.denyfikna.com/totalforsvar/hastskoberget-nora/
Citera
2013-08-11, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeNyfikna
Efter som det spekulerats i att det här kan ha varit Sveriges riksbunker tidigare någon stans så tycker vi att bilderna kan vara av intresse även i den här tråden.

Kul med lite mera bilder från detta berg Men detta är inte den anläggning som i tråden kommit att kallas RB60 civ, då får ni åka lite längre nordväst Däremot så har anläggningen haft viktiga funktioner i zonen och "riksbunkerkomplexet"

Hur fick ni tillgång till berget? Har konkursförvaltaren av Bergslagens Destilleri haft visning?

Här ser man också hur många inslag berget hade när det begav sig, ryktas om 20-25 st totalt.

Bra jobbat
Citera
2013-08-11, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeNyfikna

Fantastiska bilder!

Undrar om det är någon av de omtalade toalettdörrarna man skymtar i bakgrunden på den första bilden

Jag tror själv att Hästskoberget var del av det komplex av flera bergrum som utgjorde den civila "riksbunkern". Detta gäller åtminstone fram till mitten/slutet av 60-talet, men kanske även längre än så.

Jag tror även att de i tråden citerade betongpelarna (från Ulla Lindströms memoarer "I regeringen") var belägna i detta bergrum.
Citera
2013-08-11, 21:56
Medlem
Bergakungens avatar
När det gäller Hästskobergets anläggning, så pekar det mesta på att det handlar om en förberedd utlokalisering av en ammunitions- och sprängmedelsfabrik (läs, Nora och kanske Karlskoga). Bland annat är arkitekturen med massor av skepp och över 25 inslag ett klassiskt sätt att hantera riskerna vid ammunitionsframställning, där man isolerar de olika momenten och håller isär processerna för att minimera risken för att en tabbe eller sabotage ställer till med en totalkatastrof. Man är ju inte bara rädd om anläggningen, utan också om arbetskraften, som blir en trång sektor om alla stryker med i samma smäll.

En annan möjlighet är att det handlat om ett stort, skyddat mellanlager för ammunition och sprängmedel, innan man distribuerar dessa vidare, men då hade man nog hellre spritt ut verksamheten.

Ett spännande alternativ är förstås om alla de 40.000 kvadratmetrarna och de 25 inslagen skulle vara lösningen på utrymmesbehoven och skiftbytena i den (mytiska) jätteorganisation som skulle bo i berget om kriget blev akut.
Citera
2013-08-12, 10:45
Medlem
Har för mig att jag skrivit detta förut, men det kanske bara var i PM till någon.

Hästskoberget var nitroglycerinfabrik och gick under Bofors på något vis, ej Nitro. Avvecklades ca -65 av personal från Nitro.

Huruvida fabriken någonsin användes vet jag ej. Bronskärlen som användes för nitreringen av oljan (brons är gnistfritt) ansågs vara kontaminerade och begravdes under största försiktighet på en tipp utanför inslagen istället för att bli ett bidrag till kaffekassan. Detta tyder på att fabriken faktiskt varit i drift. Gissningsvis under krigsåren.

Man kan tänka sig att denna fabrik gick i tandem med nitrocellulosafabriken i Tyfors för att producera kordit.

Sedan dess har det hänt annat. Dock, senast jag skrev ett inlägg som innehöll orden sändarannex till ..., länkar till.., med mer explicit info om andra zongrejor togs inlägget bort. Dessutom vet jag inte så mycket om detta bergs vidare öden efter -65.
Citera
2013-08-12, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motarbetaren
Sedan dess har det hänt annat. Dock, senast jag skrev ett inlägg som innehöll orden sändarannex till ..., länkar till.., med mer explicit info om andra zongrejor togs inlägget bort. Dessutom vet jag inte så mycket om detta bergs vidare öden efter -65.

Sändarannex till anläggningen några kilometer nordväst?
Citera
2013-08-13, 02:40
Medlem
guderis avatar
Jag tror inte Hästskon har fungerat som sändarannex , däremot fans en betydande sändarplats några kilometer öster om Hästskon.
Citera
2013-08-13, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Jag tror inte Hästskon har fungerat som sändarannex , däremot fans en betydande sändarplats några kilometer öster om Hästskon.

Aka; Norakorset? Världens sämst bevarade hemlighet? Som jag förstått det var det en jätte samlingsmast för FTN. Har inte bevittnat masten med egna ögon men som jag fått det berättat var det så, och där FTN går ihop bör ju RB finnas.
Citera
2013-08-13, 12:30
Medlem
Så Hästskoberget skall vara 40000 kvadrat stort, det tror ja inte på.
kan någon motbevisa mig?
Citera
2013-08-13, 13:17
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Aka; Norakorset? Världens sämst bevarade hemlighet? Som jag förstått det var det en jätte samlingsmast för FTN. Har inte bevittnat masten med egna ögon men som jag fått det berättat var det så, och där FTN går ihop bör ju RB finnas.

Var det inte så att en storm drog ner en massa träd i Nora-korset och där av blev masterna synliga? Kan ha fel.
Citera
2013-08-13, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Var det inte så att en storm drog ner en massa träd i Nora-korset och där av blev masterna synliga? Kan ha fel.

Nja, FTN kräver väll fri sikt så masten(erna?) stod väll på ett berg, väl synligt från vägen? Eller så kan det absolut vara så att masten vart synlig efter att träden vid vägen blåst ner.

Citat:
Ursprungligen postat av mordinfardin
Så Hästskoberget skall vara 40000 kvadrat stort, det tror ja inte på.
kan någon motbevisa mig?

Hästskoberget består(bestod) ju av 25(?) olika inslag och delar man 40000 på 25 får man 1600m/2 per inslag, vilket inte är sådär jätteöverdrivet.
Senast redigerad av nilltre 2013-08-13 kl. 17:04.
Citera
2013-08-13, 17:20
Medlem
http://nwt.se/karlskoga/article34990.ece Boåsberget Karlskoga 20000 kvadrat.
http://www.nwt.se/mera/motor/article1216262.ece Säve Berget 22000 kvadrat.
http://www.bergrum.se/sverige/ekonomiskt/bergverkstader.html Saabs Bergrum Linköping 22000

Alltså skulle hästskoberget vara lite drygt dubbelt så stort som dessa.

Det tror jag liksom inte på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in