2013-08-10, 20:55
Medlem
iSees avatar
Med alla nya lagar i åtanke, går det fortfarande bra att skicka parfymer per post? Tänker främst från USA. Tänkte låta en vän handla några stycken och skicka till Sverige.
Citera
2013-08-10, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSee
Med alla nya lagar i åtanke, går det fortfarande bra att skicka parfymer per post? Tänker främst från USA. Tänkte låta en vän handla några stycken och skicka till Sverige.
Osäkert, vad jag vet. En som jag känner skickade mig en billigare doft med post för några månader sedan, kom aldrig fram. Vet ej vad som hände. Han blev inte informerad om något och inte jag heller.
Citera
2013-08-10, 21:12
Medlem
Citat:

Jag köpte en flaska Green irish tweed i en split från usa runt maj någon gång. Den kom fram utan problem. Lagarna gäller väl bara för UK?
Citera
2013-08-10, 21:12
Medlem
iSees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Osäkert, vad jag vet. En som jag känner skickade mig en billigare doft med post för några månader sedan, kom aldrig fram. Vet ej vad som hände. Han blev inte informerad om något och inte jag heller.

Låter inget vidare. Underligt att varken han eller du fick någon som helst information om vad som hände med försändelsen, man borde ju åtminstone få veta om den blir omhändertagen och förverkad om det nu inte är tillåtet att skicka parfymer.

Citat:
Ursprungligen postat av chillamore
Jag köpte en flaska Green irish tweed i en split från usa runt maj någon gång. Den kom fram utan problem. Lagarna gäller väl bara för UK?

Två olika bud nu. Jag har ingen aning och därför tänkte jag kolla om någon annan har koll på vad som gäller.

Nåja, jag kanske får testa med en billig doft och se hur det går.
Senast redigerad av iSee 2013-08-10 kl. 21:16.
Citera
2013-08-10, 21:31
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
I vilket fall som helst så är det säkrare att köra med prioritetsexpress frakt, som är snabb, spårbar och försäkrad... kostar en slant men det kanske är värt det. Skulle inte lita på något "standard" alternativ iaf.
Citera
2013-08-11, 01:06
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
I vilket fall som helst så är det säkrare att köra med prioritetsexpress frakt, som är snabb, spårbar och försäkrad... kostar en slant men det kanske är värt det. Skulle inte lita på något "standard" alternativ iaf.

Typiskt att man KANSKE får en vara som man har beställt för ca 2000kr. Frakten från Fragancenet kostade ca 400-500kr för en 120 ml flaska och det var det enda alternativet jag fick.

Någon som vet spontant var Fragrancenet skickar ifrån?
Någon som har beställt därifrån på senaste tiden som fått sina varor?

iSee: Jag beställde samples från Usa förra veckan och dom har kommit fram, om det nu kan vara till någon hjälp.
Senast redigerad av karlsoon 2013-08-11 kl. 01:10.
Citera
2013-08-11, 01:15
Medlem
Grankulas avatar
Vill tipsa om "Boss orange" feel good summer. Luktar hur gott som helst med en Hint utav apelsin eller någon citrus frukt.
Köpte den dock på Mallorcas flygplats så den kanske inte finns i Sverige, vad vet jag. Köpte den minsta för det var det som jag hade råd med. Priser låg runt 400kr. Lungt vört det
Citera
2013-08-11, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nic78
Fastnade inte direkt för 1697 jag heller, definitivt inget jag kommer att köpa. Uppskattar däremot L’Humaniste (äger en flaska), 1270 och Speakeasy och det kan eventuellt bli köp av någon av dessa framöver.

Personligen gillar jag verkligen Back to Black. Har haft ett par prov hemma i olika omgångar och har bestämt mig för att köpa den i någon typ av form inom en rätt snar framtid.

Några parfymer som innehåller vanilj som jag själv gillar är Tom Ford - Tobacco Vanille (ett billigare alternativ som påminner lite om TV kan vara L'Occitane - Eau des Baux), Guerlain - Spiritueuse Double Vanille och Frederic Malle - Musc Ravageur. Även en prisvärd old school klassiker som Caron - Pour Un Homme de Caron kan vara värd att nämna.

Får ta och beställa några prover sen när det blir lite mer höstigt Drygt att luckyscent varken har guerlain eller creed när Surrendertochance inte har Back to Black.
Citera
2013-08-11, 02:01
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Får ta och beställa några prover sen när det blir lite mer höstigt Drygt att luckyscent varken har guerlain eller creed när Surrendertochance inte har Back to Black.
Verkar som dom har det
http://surrendertochance.com/by-kilian-back-to-black/
Citera
2013-08-11, 11:17
Medlem
Kumhos avatar
Citat:
Det är förbjudet att skicka parfym med flygplan från USA. https://www.usps.com/ship/can-you-ship-it-internationally.htm?

De gånger jag har köpt en dekant från USA så har säljaren skrivit "Cosmetic sample" på innehållet och paketen har kommit fram varje gång *peppar peppar*.
Citera
2013-08-11, 11:27
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Vad är det med dammet på flaskan/förpackningen, egentligen? Nu har jag inte fått min flaska jag beställde, den kommer säkert denna vecka som kommer (så jag vet inte hur den kommer se ut/vara) - men förvarar de parfymerna på ett smutsigt lager, eller är det ingen förutom den lilla skaran här på FB som har köpt MK på väldigt länge?

Personalen på Vivamondo måste verkligen undra varför detta uppsving för denna specifika doft.

Kan inte minnas att min flaska var dammig...däremot så förstod jag inte att korken skulle föreställa marmor så jag undrade lite vad som hade hänt med den.
Haha, tänkte faktiskt samma sak ang det plötsliga massköpet på just MfM

Citat:
Jag är rätt ny inom området med nicheparfymer men jag beställde, liksom alla andra, alla prover från frapin och tror jag har luktar på de flesta sen jag fick dom i onsdags. Innan har jag bara luktat på GIT. Testade i alla fall precis 1697 och fy säger jag bara. Fick tvätta bort den direkt då jag rös av att lukta på handleden.

Annars var väl dom enda intressanta enligt mig L Humaniste och speakeasy men inget jag kommer köpa.

Tror att jag ska beställa ett prov på back to black by killian sen och kanske någon vaniljdoft. Vad tycker ni om back to black och har ni något tips på någon vaniljparfym? Läst lite om vanilla absolument men någon här hade tröttnat på den rätt fort.

Ja 1697 är ju "lite" udda. Tycker den stinker av romrussin-choklad fast inte på ett bra sätt. Fastnade inte heller för något från Frapin när jag beställde prover från det huset.

om du vill testa någon mer by Kilian så kan jag rekommendera Incense Oud och Straight to Heaven.
Är själv ingen vanilj-fantast men håller med Nic78 om Frederic Malle - Musc Ravageur
Citera
2013-08-11, 11:52
Medlem
Nic78s avatar
Citat:

Gör så, förhoppningsvis är det åtminstone några av dem som du gillar.
Kan komplettera med ett par riktigt bra vaniljdofter som jag glömde igår, Amouage - Reflection Man och Serge Lutens - Un Bois Vanille.

Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Kan inte minnas att min flaska var dammig...däremot så förstod jag inte att korken skulle föreställa marmor så jag undrade lite vad som hade hänt med den.

Haha, precis så jag tänkte jag med när jag fick min i fredags. Hade inte sett marmormönstret på någon av bilderna jag sett tidigare av flaskan så jag tänke, "vad fan är det här?!".
Senast redigerad av Nic78 2013-08-11 kl. 12:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in