2013-08-11, 01:12
Medlem
2.71828s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoFarGone
Så nu när det finns på FASS, får man det utskrivet "enkelt" efter man testat metylfenidat eller är det fortfarande licensbelagt/krångligt?

Är det subventionerat om man får det utskrivet idag eller har dom inte lagt in det i rabattlistan än? Vad kostar det för en vuxen ungefär?

Funderar på att ringa min käre vän och be om att få dessa utskrivna.

Det är inte licensbelagt längre, så nu är det bara att springa på apoteket efter att du pratat med psykläkaren.
Det är i dagsläget inte subventionerat. Det finns inga garantier för att det någonsin kommer att bli det heller, men eftersom alla andra ADHD-läkemedel är subventionerade så är risken stor för att även Elvanse kommer att bli det. Priset verkar inte vara bestämt än, men eftersom Elvanse är nytt och har en påvisat hög effekt så gissar jag på att den kommer bli hyfsat dyr.

Citat:
Ursprungligen postat av fenazepam
Min läkare sa att jag ska få lisdexamfetamin utskrivet mot min add.
Just nu har jag modiodal utskrivet, vet inte om jag kan få båda samtidigt.

Du kommer inte att få båda samtidigt. Om du gillar Modiodal bättre så är det bara att säga att du inte svarar på lisdex.
Citera
2013-08-11, 03:15
Medlem
SoFarGones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.71828
Det är inte licensbelagt längre, så nu är det bara att springa på apoteket efter att du pratat med psykläkaren.
Det är i dagsläget inte subventionerat. Det finns inga garantier för att det någonsin kommer att bli det heller, men eftersom alla andra ADHD-läkemedel är subventionerade så är risken stor för att även Elvanse kommer att bli det. Priset verkar inte vara bestämt än, men eftersom Elvanse är nytt och har en påvisat hög effekt så gissar jag på att den kommer bli hyfsat dyr.

Du kommer inte att få båda samtidigt. Om du gillar Modiodal bättre så är det bara att säga att du inte svarar på lisdex.
Men det är högkostnadsskydd på 2,2k ändå va? Är inte priset bestämt, får man inte köpa dom än alltså om man snackat med läkaren? Kan ju inte köpa något som inte har bestämt pris?
Citera
2013-08-11, 06:36
Medlem
Nej pris är ju inte satt, och det anger ju inte heller någon färdig produkt på fass än. Men det borde ju gång hyfsat snabbt när det svåra är klart. Sedan får man ju se hur psyk förhåller sig till det, är ju trots allt amf, licens eller ej.
Citera
2013-08-11, 11:43
Medlem
2.71828s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoFarGone
Men det är högkostnadsskydd på 2,2k ändå va? Är inte priset bestämt, får man inte köpa dom än alltså om man snackat med läkaren? Kan ju inte köpa något som inte har bestämt pris?

Elvanse har inte kommit ut på marknaden, bara på FASS. Det har alltså blivit godkänt, men inte lanserat.
Citera
2013-08-11, 13:52
Medlem
Fast det borde ju gå ganska snabbt nu när det är godkänt och produkten redan finns i flera grannländer. Tycker man, åtminstone.
Citera
2013-08-12, 20:17
Medlem
sjuklingens avatar
Det finns faktiskt redan folk i sverige som har fått det på recept och äter det
Citera
2013-08-14, 11:41
Medlem
Tjacktorskens avatar
Så det är i princip Dexamfetamin? Skall påbörja utredning om Metamina men det tar minst ett år innan jag får det. Är det lättare att få detta utskrivet och går det snabbare innan man får den?

Har Ritalin nu och mår piss ut av den.
Citera
2013-08-28, 21:56
Medlem
Modifys avatar
Elvanse kommer med största sannolikhet lanseras inom 1-2 månader.
Resultaten på Ritalin/Concerta/Medikinet har för mig personligen varit otillräckliga med för många biverkningar.

Elvanse sägs också vara den medicin med minst biverkningar.
Citera
2013-09-08, 11:07
Medlem
De som fått Vivanse/Elvanse, har de fått lov att prova alla andra (Concerta, ritalin osv) innan? Nån som vet priset?
Senast redigerad av SnusLover 2013-09-08 kl. 11:10.
Citera
2013-09-13, 23:43
Medlem
Tjacktorskens avatar
Ni som sitter på information kan ju uppdatera här i tråden vad som händer angående preparatet!
Citera
2013-09-14, 15:44
Medlem
GameOvereems avatar
Har svårt att tro att det kommer börja skrivas ut av läkare i samma omfattning som metylfenidat då preparatet är så fruktansvärt dyrt. Har själv testat det när jag var i USA och vanlig dexamfetamin är bättre alla dagar i veckan. Anledningen varför man inte väljer att börja med elvanse i mitt landsting beror på kostnaden och att effekten håller lika länge som Shire säger att den gör.
Citera
2013-09-14, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GameOvereem
Har svårt att tro att det kommer börja skrivas ut av läkare i samma omfattning som metylfenidat då preparatet är så fruktansvärt dyrt. Har själv testat det när jag var i USA och vanlig dexamfetamin är bättre alla dagar i veckan. Anledningen varför man inte väljer att börja med elvanse i mitt landsting beror på kostnaden och att effekten håller lika länge som Shire säger att den gör.

Hur länge varade effekten för dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in